• امروز : دوشنبه - ۷ آبان - ۱۴۰۳
1

برگزاری نشست تخصصی بررسی تحولات سیاسی بین‌المللی در بازارهای مالی و کریپتو

  • کد خبر : 151370
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
برگزاری نشست تخصصی بررسی تحولات سیاسی بین‌المللی در بازارهای مالی و کریپتو
نشست خبری تخصصی بررسی تحولات سیاسی بین‌المللی در بازارهای مالی و کریپتو با حضور آقایان عباس آشتیانی رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام رایانه کشور، عیسی کشاورز رئیس هیئت مدیره یوبیتکس و عضو انجمن صرافان رمز ارز کشور، پوریا آسترکی سردبیر پژوهشنامه رمز دارایی‌ها و شهریار شفیعی رئیس هیئت مدیره آکادمی برندتک روز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ در برج فناوری شریف برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا، در ابتدای این نشست آقای عباس آشتیانی رئیس کمیسیون رمز ارز سازمان نظام رایانه کشور در جمع خبرنگاران گفت: با وجود ۱۵ میلیون کاربر رمز دارایی در کشور ما بازارهای مالی مانند رمزدارایی‌ها در کشور نیازمند قانونگذاری و انجام سلسله اقداماتی است که نهادهای قانونگذار باید به آن توجه داشته باشند تا منجر به فرصت‌سوزی نشود.

آشتیانی در خصوص بررسی تحولات سیاسی بین‌المللی در بازارهای مالی و کریپتو گفت: از چند ماه پیش زمزمه‌های جدی‌تری در مورد انتخابات آمریکا که ۲۰ درصد تولیدناخالص دنیا را به خود اختصاص داده است، مطرح شد. تحولات سیاسی و اقتصادی در این کشور بر روی بازارهای مالی تاثیرگذار است. بسیاری از اظهارات کاندیداها،  تنها جنبه ژورنالیستی دارد و اگرچه ممکن است در آینده نیز پیگیری شود اما تا آن اندازه که اکنون مطر می‌کنند، نیست.

آشتیانی به موضوع نرخ بهره در آمریکا اشاره کرد و افزود: نرخ بهره در آمریکا از دو سال پیش افزایش یافته تا نقدینگی را جمع‌آوری و با افزایش تولید خلا کنونی را پرکند.با افزایش نرخ سود بانکی مردم تمایل به نگهداری پول خود در بانک پیدا کردند اما این سیاست بعد از مدتی موجب قفل‌شدن تقاضا می‌شود.اکنون حجم زیادی از تولیدات وجود دارد که متقاضی ندارد.

وی افزود: اگرچه نرخ بیکاری طی ۶ ماه گذشته کاهش یافته اما تولیدات بدون خریدار و رکود تورمی وجود دارد که راهکار آن کاهش نرخ بهره است که این تصمیم با انتخابات آمریکا نیز مصادف شده است. سه هفته پیش نرخ بهره در آمریکا کاهش یافت که موجب افزایش قیمت طلا و رمز ارزها شد .البته رشد اصلی باقی مانده است و این بازارهای مالی با عدد ۴ تریلیون دلاری با تحولات چشمگیری مواجه خواهند شد. فارغ از اینکه چه کسی در آمریکا پیروز انتخابات شود، نرخ بهره در آمریکا کاهش خواهد یافت که موجب آزادی نقدینگی می‌شود و اثر این نقدینگی روی بازار رمز ارزها و بهای جهانی طلا تاثیرات مهمی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: بازار رمز ارزها جزو سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر خواهد شد و کشورهای جهان در حال آماده‌سازی خود برای این تحولات مالی هستند.بخشی از آماده‌سازی مربوط به حمایت از کسب و کارهایی است که مانند رمز ارز، ماهیت سیال دارند و رمز ارزها از پلت‌فرمی به پلت‌فرم دیگر قابل انتقال است. ما در زمینه قانونگذاری و سلسله اقداماتی که باید انجام شود عقب هستیم و اگر برنامه‌ریزی و اقدامات مناسبی صورت نگیرد در آینده نزدیک می‌تواند خاطره تلخی از فرصت سوزی را برای ما رقم بزند.  بر اساس برآوردها ۱۵ میلیون کاربر رمز ارز در کشور وجود دارند و به لطف پلتفرم‌های داخلی و بومی میزبانی خوبی از رمز ارزها وجود دارد اما به دلیل فقدان  محدودیت‌ها،  پلتفرم‌های خارجی نیز  به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

عیسی کشاورز رئیس هیئت مدیره یوبیتکس و عضو انجمن صرافان رمز ارز کشور  نیز در ادامه نشست خبری بررسی تحولات سیاسی بین‌المللی در بازارهای مالی، اشاره‌ای به یکی از ابیات ادبیات فارسی ایران کرد که می‌گوید «جهان انسان شد و انسان جهانی/ از این خوشتر نبود هیچ بیانی» و افزود:  بسیاری در تلاش برای جهانی‌شدن انسان هستند.این پرسش مطرح است که چه کسی باید برای انسان جهانی تلاش کند و کدام اندیشه‌ها باید در این زمینه فعالیت کنند. آوانگاردبودن کریپتو و فناوری بلاک‌چین تا حدود زیادی این فرصت را به جامعه بشری داده است تا به دور از آن چیزی که حاکمیت‌ها و حکومت‌ها، قوانین و مقررات و بسیاری از مواردی که در چاپ پول ارایه شده با انسان جهانی‌شده و دموکراتیک‌شدن جهان روبه‌رو شوند.

وی با ذکرمثالی از پلت‌فرم‌های اجتماعی و تسهیل ارتباطات انسانی با آنها، عنوان کرد:‌ همانطور که در پلت‌فرم‌هایی مانند واتس‌آپ، تلگرام یا سایر پلت‌فرم‌هایی داخلی مانند بله، ایتا و غیره این فرصت به مردم داده شده که راه‌های ارتباطی تسهیل شده‌تری داشته باشند  و ارسال پیام، عکس، صوت و ویدئو یا تماس صوتی و تصویری شرایط بهتری پیدا کند با پلت‌فرم‌های مالی مانند کریپتو نیز دنیای دموکراتیک‌شده‌تری در مبادلات مالی، بانکی و پرداخت‌ها فراهم شده است.ممکن است برخی حاکمیت‌ها آمادگی ورود به تحولاتی تا این سطح عمیق را نداشته باشند و این شرایط جدید نوعی سرگشتگی برای آنها ایجاد کند.

هم بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره یوبیتکس افزود: در بسیاری از جوامع به دلیل مشکلاتی که از نظر زیرساخت وجود دارد، پاسخی روشن و محکم توسط متولیان برای برون‌رفت از این موضوعات ندارند تا به جایی برسد که در نظام پولی و بانکی کشور فکری برای این حوزه مالی انجام شود. به نظر می‌رسد نظام پولی و بانکی کشور باید از این نظام پولی و مالی و شرایطی که به درستی مبتنی بر فناوری فراهم شده است برای حل مشکلات بورس، رمز دارایی‌ها، دارایی‌ها و املاک خود و جذب سرمایه استفاده کند و اگر این اقدام را انجام ندهند شکاف موجود با بسیاری از فناوری‌های نوین و کشورهای خوب دنیا بیشتر شده و در تراز جهانی فاصله عمیق‌تری با کشورهای مدرن پیدا خواهد کرد.

کشاورز خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه به جای تعامل، مرزهای تقابل در حال شکل‌گیری است و بسیاری از مشکلات به حوزه رمز ارزارتباط داده می‌شود. میزان معاملات رمز ارز در کشور ما در مقایسه با رقم تراکنش‌ها بسیار ناچیز است و عموما کشورها برای اینکه از فناوری خارج نشوند و خود را از این تکنولوژی‌ها محروم نکنند در قالب بیانیه و صندوق ریسک یا حوزه‌های مدیریت‌شده به افراد نوآور این اجازه داده می‌شود که فرصت‌های جدید شکل گرفته و با این فضای جدید زیست کرده و فاصله بین نوعی از مدیریت سنتی در اقتصاد و اموربانکی بیشتر شود.

وی ادامه داد: ‌بخش خصوصی خیلی راحت‌تر و جدی‌تر این راه را طی کرده و تلاش‌های زیادی با صرف هزینه زیاد از گذشته انجام شده و در حال انجام است تا سلیقه و ذائقه مردم از پلت‌فرم‌های مالی خارجی به سمت پلت‌فرم‌های داخلی تغییر کند که البته موفقیت زیادی حاصل نشده است. در حوزه رمز‌ارزها که پول و دارایی است شرکت‌های متعددی از جمله نوبیتکس تلاش کرده‌اند تا اعتمادسازی کنند که البته در این مسیر از کمک‌های دولتی بی‌بهره‌ بوده‌اند.

کشاورز عنوان کرد:‌اگرمطابق با اظهارات رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، تعداد کاربرانی که معاملات رمز ارز در کشور انجام می‌دهند ۱۵ میلیون نفر نباشد و محدود به ۵ تا ۱۰ میلیون نفر هم باشد، همراهی دولت در ایجاد اعتماد به پلت‌فرم‌های داخلی معاملات رمز ارز می‌تواند کار بسیار شایسته احترام و تقدیر باشد.

وی به سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام‌شده برای تغییر ذائقه کاربران از پلت‌فرم‌های خارجی رمز ارز به داخلی اشاره کرد و افزود:‌ نباید با خفگی و سرکوب‌کردن پلت‌فرم‌های داخلی کاربران را به سمت پلت‌فرم‌های خارجی هدایت کرد و این دوگانگی نشان از ناآگاهی نمی‌دهد بلکه سوءظن و سوء‌نظری است که می‌توان آن را به مدد اطلاعات حل کرد و با انجام مذاکرات باید به یک نقطه مشترک می‌رسیدیم.

عضو انجمن صرافان رمز ارز خاطرنشان کرد:‌اینکه چگونه جریانی ولو منتسب به دولت، خودسری و شتابزدگی می‌کند را نمی‌توان گفت که تنها نشان از ناآگاهی دارد و به اندازه کافی فرصت‌های گفت‌وگو دنبال شده است.دموکراتیک‌شدن فضای رمزارزها راه بی‌بازگشتی را جلوی پای حاکمیت‌ها و حکومت‌ها قرار خواهد داد که باید آن را به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: آنجا که تاکید می‌شود جهان انسان شد و انسان جهانی، برای انسان جهانی که ابرانسانی است که به مدد هوش و دانش فراگیر در جهان شکل گرفته است و ابرشغل‌هایی را به مدد فناوری و بلاک‌چین ایجاد خواهد کرد که بسیاری از عقود بسته قوانین محلی کشورها را نادیده گرفته و این جهان جدید مختصاتی متفاوت‌تر خواهد داشت که آینده آن هیچ شباهتی به جهان کنونی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد:‌ بلاک‌چین فرصت و بستر مناسبی برای غیرمتمرکزشدن دارایی‌ها و فرهنگ‌ها است و باید از این جهان جدید استقبال کرد.

پوریا آسترکی سردبیر پژوهش‌نامه رمزدارایی‌ها نیز در این نشست گفت: نشست امروز با محوریت دو موضوع تاثیر نتایج انتخابات آمریکا و جنگ‌های منطقه‌ای یا جهانی بر بازار رمز ارزها برگزار شده است.برای انجام این تحلیل‌ها، باید چشم‌انداز خود را فراتر و به سال‌های آتی بازارهای مالی دوخت. بازار رمزارزها اکنون بازاری با ظرفیت ۲ تریلیون دلار معادل ۲ هزار میلیارد دلار است که تا ۵ سال آینده به ۲۵ تا ۳۰ هزار تریلیون دلار خواهند رسید. منظور از این ارقام این نیست که رمزارزهای کنونی رشد قیمتی خواهند داشت بلکه در آستانه شرایط وب ۳ قرار داریم. اصطلاح وب ۳ دو بال دارد که یک بال آن هوش مصنوعی و بال دیگر بلاک‌چین است.

وب ۳  نسل سوم اینترنت است که از تکنولوژی و فناوری های مختلف استفاده می‌کند. نوع جدیدی از اینترنت را تصور کنید که نه تنها ورودی شما را به‌صورت دقیق تفسیر می‌کند، بلکه تمام گفته‌های شما چه به صورت متن چه صدا یا هر مدل دیگری را نیز می‌فهمد. ما اکنون در نطقه شروع تکامل اینترنت قرار داریم. برخی از افراد به این نوع اینترنت وب سه می‌گویند. برخی نیز آن را وب ۳.۰ صدا می‌زنند.

وی افزود:‌اصطلاح وب ۳ را دارندگان کریپتو از جمله دکتر یقین‌پور ایجاد کرده که از سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است. وب ۳ وبی است که یک بال آن بلاک‌چین و بال دیگر هوش مصنوعی است.در وب ۳ دارایی‌های دنیای واقعی توکنایز شده و تبدیل به توکن می‌شود که موجب خواهد شد اقتصاد جدیدی برای توکن‌ها شکل بگیرد که بزرگترین شیفت و خلق ثروت در تاریخ به وجود آید.

وی تصریح کرد:‌ اقتصاد توکن‌ها اتفاقی بزرگتر از انقلاب صنعتی و تولد وب و اینترنت است.این اتفاق تا ۵ تا ۱۰سال آینده به وجود می‌آید که بر روی آن کارهای پژوهشی و آینده پژوهی متعددی انجام شده و صحبت‌های زیادی مطرح شده است. انچه که تاکنون به عنوان پول، اعتبار، سهام، وثیقه، ‌تضمین ، ضمانت وجود دارد و تمام درک ما از آنها به زودی دستخوش تغییر خواهد شد.

آسترکی با ذکر مثالی در این زمینه عنوان کرد:‌ بشر در طول تاریخ هنرهای مختلفی را خلق کرده و اکنون یکی از بازارهای مهم جهانی، بازار آثار هنری است.ارزش کل آثار نقاشی و مجسمه در این بازار جهانی ۶۵ میلیارد دلار است. پدیده‌ای نیز در بازار رمزدارایی‌ها به نام ان اف دی‌ها وجود دارد که از نظر فعالان این بازار نه ماهیت و نه ارزش بالایی در این بازار دارد اما ارزش آن مطابق با آمارهای قدیمی‌تر حدود ۶۸ میلیارد دلار است.این بدان معنا است که کل ارزش دارایی هنری بشریت از دارایی‌های قرارگرفته بر بستر بلاک‌چین کمتر باشد و خلق ثروتی در این دارایی‌ها ایجاد شده که بسیار قابل توجه است به این دلیل که دسترسی‌پذیر و کاربردپذیر شده است.دسترسی‌پذیر شده است و بازاری در دسترس در جهان ایجاد شده است. این شیفت و انتقال ثروت در این بازار اگر در بازارهای دیگری مانند فلزات گرانبها، طلا، سهام، پول یا ملک ایجاد شود و این دارایی‌ها در بستر بلاک‌چین قرار بگیرند منشاء تحولات جدی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ رشد میزان تولید توکن‌های دارایی‌های واقعی در حال تجربه فرآیندی تصاعدی است. اقتصاد دنیا در حال تغییر است و ثروت و دارایی‌ها نیز در حال تحول هستند. این تحول در اقتصاد دنیا و تغییر ثروت و دارایی‌ها، درگیری‌ها، کشمکش‌ها، جنگ‌ها و درگیری‌هایی را به وجود می‌آورد. کشورهایی که در فناوری از ما جلوتر هستند زودتر از ما متوجه این تحولات می‌شوند. بررسی مقالات دانشگاه‌های آمریکا در سال  ۹۷ که هنوز صرافی‌های رمزارز در ایران به وجود نیامده بودند، نشان می‌دهد لیستی ازریسک‌فاکتورهای نظام تغییر را تهیه کرده‌اند که می‌تواند فرصتی برای ما باشد.اما در این  بیش از ۶ سال نسبت به این فرصت‌ها ترک‌فعل‌هایی انجام شده و فرصت‌های بسیاری از دست رفته است.هر چه کشورها زودتر وارد قواعد بازی توکن می‌شوند عکس‌العمل‌های سریعتری نیز دارند.

آسترکی اشاره‌ای هم به جنگ‌های کریدوری و برنامه‌های هندو چین و غرب برای کریدورها کرد و افزود:‌ اختلافی که بین ایران،‌ترکیه،سعودی و غیره وجود دارد و جنگ کریدورها لجستیک و مسیرهای انتقال کالا در تجارت آینده است که در حال کانالیزه‌شدن توسط هند و چین است و تحت تاثیر جنگ روسیه و ناتو و هند و چین قرار گرفته است.از این کریدورها قرار است محلی برای گذر کالا باشد که قرار است تبادل مالی نیز به واسطه آن انجام شود.بنابراین روی دیگر سکه جنگ کریدورها جنگ بر بسترهای مالی است.این نکته بسیار مهم است نباید تصور کرد که منافع سوریه تنها در این است که ناتو به اوکراین نیاید یا گاز این کشور به اروپا برسد یا منفعت چین در این است که در کانالی امن، سریع و مطمئن کالای خود را به اروپا منتقل کند.یا هند از مسیر اسرائیل عبور کند تا از چین پیشی بگیرد.

وی تاکید کرد:‌وقتی در این سو در بحث کریدورها موضوع انتقال کالا مهم است در آن سو بحث انتقال پول و ارزش آن اهمیت دارد بنابراین جنگ‌های مالی هم راستا با جنگ‌های کریدوری در حال انجام است. یکی از جاهایی که جنگ مالی نمود پیدا می‌کند بریکس است.یکی از سوالات مطرح در افکار عمومی این است که پول بریکس چیست و قرار است با آن چه کنند؟ زور پول بریکس به دلار می‌رسد؟.

آسترکی گفت:‌گاهی اظهارات عجیبی نیز مطرح می‌شود مثلا گفته می‌شود دلار شکست خورد یا آمریکا تمام شد که گاهی منجر به کنجکاوی شده یا تمسخر آمیز به نظر می‌رسد.

وی با تشریح فعالیت بریکس گفت:‌ کشورهای عضو بریکس از ۲۰۰۷ دور هم جمع شدند اما از ۲۰۰۹ تشکیل جلسه دادند و هیچ اتفاقی بین ۵ کشور که اعضای اولیه آن بودند وجود نداشت تا اینکه جنگ اوکراین به وجود آمد. جنگ‌ها زمانی به وجود می‌آیند که راه‌حل‌های دیگری وجود نداشته یا قرار است فرصت‌های دیگری به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد:‌ به طور معمول بیشتر جنگ‌ها نیز بر پایه فاینانس و مالی است و حتی در جنگ‌های مذهبی و عقیدتی نیز ریشه بیشتر آنها مالی است. مثلا حمله حماس ایجاد کریدور آی‌مک را چند سال به تعویق انداخت.بحث رمزارزها در مورد مقاومت فلسطین نیز بسیار پررنگ است.

وی گفت:‌اعضای بریکس موضوع دلارزدایی را مطرح کردند که منظورشان دو چیز بود یکی کاهش ذخایر دلاری کشورها و جایگزینی آن با طلا، بیت کوین یا دارایی‌های دیگر بوده است و دیگر آنکه در تبادل مالی به جای دلار از ارزش یا دارایی‌های دیگری استفاده شود.ماموریت اصلی بریکس دلارزدایی بوده است؛ البته ممکن است اتفاقات فرهنگی و اجتماعی نیز میان آنها وجود داشته باشد. روند ذخایر طلای  چین در طی ۱۵ سال گذشته به طور دائم در حال افزایش بوده است و میزان دلار آنها کاهش یافته است این شرایط برای کشوری است که بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکا و پس از آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر دلاری است.

آسترکی گفت: پس از جنگ اوکراین روسیه با تحریم‌های گسترده مواجه شده و به صورت جدی تصمیم گرفت تا دلارزدایی را اجرایی کند و بازیگری مانند ایران وارد مذاکره شدند. در بحث تبادلات مالی دو موضوع مطرح است یکی اینکه در چه بستری انجام شود دوم اینکه با چه ابزاری تبادل شود برنامه هریک از کشورهای عضو بریکس متفاوت است الگویی که مد نظر روسیه و پوتین است این است که رمز ارزی ایجاد شود که پشتوانه آن دارایی دنیای واقعی باشد.اکنون یکی از بحث‌ها فیات‌های کشورهای عضو بریکس باشد و روی زیرساختی که این کشور ایجاد کرده است دسترسی داده شود تا علاوه بر شرکت‌ها و تجار مردم نیز بتوانند ازاین ساختار استفاده کنند.

وی به اقدامات چین برای دلارزدایی اشاره کرد و افزود:‌در چین هم دو سامانه امبریج که با سی پی سی‌های پنج کشورعربستان، هنگ‌هنگ، چین، تایلند و امارات فعالیت می‌کنند. این در حالی است که عربستان و اماراتی که به سراغ این بحث آمده‌اند که عبارت پترودلار برای آنها در حاشیه همکاری عربستان و آمریکا، اختراع شده است.این کشورها حتی معضل عدم تطابق با تعطیلی‌های جهانی را ندارند و درگیر مشکلات سوئیفت نیز نیستند و به دنبال راه‌حلی مانند امیج رفته‌اند.

آسترکی گفت:‌اقدام دیگر چینی‌ها نیز این است که روشی به نام سیپس را ایجاد کرده‌اند که با فیات یوآن کار می‌کند و کشورهایی که می‌خواهند با یوآن چین کار کنند می‌توانند به جای سوئیفت با سیپس فعالیت کنند.در ایران نیز ایده‌هایی وجود دارد و فعالان در اکوسیستم رمز ارز ایده‌هایی دارند که تا جای ممکن آن را به حاکمیت و بخش خصوصی منتقل کرده‌اند و این امیدواری را دارند که بخش خصوصی به ویژه اتاق‌های بازرگانی اهمیت بیشتری به این ایده‌ها بدهند و به جای امیدواری و انتظار برای دسترسی به سوئیفت از پلت‌فرم‌هایی که توکن‌سازی‌های rw  را که برای دارایی‌هایی مانند مس، نفت، طلا ، بیت کوین و غیره انجام می‌شود را مورد استفاده قرار داده و در کنار معاملات پایاپای و پی‌ارهای رمزنگاری شده شرایط بهتر تجاری را برای ایران به وجود آورد.

وی ادامه داد:‌جنگ روسیه با اوکراین به اینجا رسید که بریکس فعالیت کند و جنگ کریدورها یا روی دیگر سکه آن محورهای جدید مالی است. یکی از دلایل اصلی حذف قذافی توسط ناتو این بود که این کشور ۲۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و قذافی در نظر داشت که پول واحد افریقایی درست کند ایده‌اش چیزی شبیه ایجاد یورو برای اتحادیه اروپا بود.

آسترکی عنوان کرد:‌چالش‌های پیش‌روی جهان تقابل روسیه و ناتو است.اوراسیا خواه و ناخواه روی قفقاز هم تاثیر دارد.گلوبالیست‌ها بخش عمده‌ای از دسته‌ها را شامل می‌شود و در ذیل این دعواها مباحث روش‌های مبادله و غیره مطرح است.همزمان با همه این اتفاقات نرخ دو برابر شدن دانش در جهان است.پس از جنگ جهانی دوم این نرخ ۲۵ سال بوده است اما اکنون یک سال طول می‌کشد که دانش بشر دو برابر شود که بر تکنولوژی تاثیرگذار است.تکنولوزی مظهر داناشدن و توانایی است.سرعت تکنولوژی به حدی بالا است که بنگاه‌های خبری از آن متاثر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌رمز دارایی‌ها در بستر چالش‌هایی مانند ناتو و روسیه و آمریکا و چین پدیده پرسرعت تکنولوژی که می‌تواند منجر به تغییر قدرت نیز شود.در بحث جنگ‌های اقتصادی با آمدن ترامپ بحث هند نیز  مطرح می‌شود. با آمدن ترامپ برای مانع چین شدن به سراغ کریدورهای هند می‌رود.رمز دارایی‌ها وجود دارند اما در ایران به اندازه کافی مفهوم‌سازی و تعریف‌سازی نشده‌اند.

در ادامه نشست شهریار شفیعی رئیس هیات مدیره آکادمی برندتک در خصوص رمزدارایی‌ها و تأثیر انتخابات آمریکا بر آنها گفت: فارغ از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا چه کسی می‌شود ما تقابل‌هایی در جهان داریم که یکی تقابل روسیه و ناتو و تقابل چین و آمریکا است. در لایه دیگر هم رویارویی گلوبالیست‌ها و گلوبالیستها را داریم. در ذیل این دعواها، دعوای کریدورها هم وجود دارد که این طرف‌های درگیر از کدام مسیرها برای انتقال کالا استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ تضایف دانش در حال حاضر یک سال است، توضیح داد: این موضوع یعنی اینکه یک سال طول می‌کشد تا دانش بشر دو برابر شود. این دانش باعث رشد تکنولوژی هم می‌شود که این تکنولوژی روی زندگی ما مؤثر است.شفیعی افزود: ما بستر پر از چالش و موج‌های پر سرعت تغییر فناوری داریم که باعث تغییر در قدرت می‌شود. تغییرات ناگهانی قدرت هم باعث جنگ می‌شود. یکی از این جنگ‌ها جنگ کریدورها است. به نظر من ترامپ می‌آید و مسئله چین را در اولویت قرار می‌دهد.

رئیس هیات مدیره آکادمی برندتک با اشاره به اینکه در حال حاضر چین تمام اطراف هند را گرفته است، اظهار کرد: شاید تنها کشوری که چین هنوز روی آن تمرکز ندارد کشور ما است. وقتی ترامپ می‌خواهد جلوی چین را بگیرد چاره‌ای ندارد جز اینکه روی هند سرمایه‌گذاری کند. این تکانش‌ها روی اقتصاد و رمز‌دارایی‌ها تأثیر گذار است.

وی بیان کرد: الان در کشور ما به اندازه کافی مفهوم‌سازی در خصوص رمز دارایی‌ها انجام نشده است. خود تصمیم‌گیرندگان رمزدارایی را با رمزارز اشتباه می‌گیرند و رمزارز را نوعی پول می‌دانند؛ بنابراین اولین کار مفهوم‌سازی است. وقتی مفهوم‌سازی مشکل داشته باشد عملیات هم مشکل خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره آکادمی برندتک تأکید کرد: ما در وسط جنگ‌های بزرگ باید منافع ملی را تعریف و مد نظر قرار دهیم. ما جایی موفق خواهیم بود که منافع ملی را با منافع اشخاص هم‌راستا کنیم. یعنی یک جوان که می‌خواهد سرمایه خود را حفظ کند منافع او را با منافع ملی هم‌راستا کنیم.

شفیعی با بیان اینکه در دنیا بازار مالی و پولی جداست، خاطرنشان کرد: جایی که باید تأمین مالی کند بورس است اما ما الان همه را در بانک‌ها برده‌ایم. نگاه بانک مرکزی به حوزه رمزارز محافظه‌کارانه است و آنچه که می‌بینیم این است که صرافی‌ها مدام باید پاسخ بدهند که چه کار می‌کنند.

وی افزود: ما احتیاج به مغز بزرگ‌تری داریم که تشخیص بدهد منافع کجاست و منافع فرد و ملی در یک راستا قرار بگیرند. الان در بازار طلا این‌گونه نیست. ما به دنبال این هستیم که برای حفظ ارزش دارایی طلا یا دلار بخریم اما منافع ملی این است که پول وارد تولید شود یعنی وارد بازار سهام شود. آیا بازار بورس و طلا ما در یک راستا هستند؟ در چند روز پول از بورس خارج شد و وارد بازار طلا شد.

رئیس هیات مدیره آکادمی برندتک با بیان اینکه بریکس می‌تواند محفل مناسبی در حوزه رمزارزها باشد، گفت: ما امروز بازی خانگی را باخته این چه برسد به اینکه بخواهیم خارج از خانه فعالیت کنیم. ما الان نمی‌دانیم باید به صرافی‌ها اجازه حرکت بدهیم یا سرکوبشان کنیم. ما اصلاً داخل خانه در مورد صرافی‌ها نظری نداریم چه برسد به اینکه بخواهیم در بستر بریکس خلق ارزش کنیم. ما مفهوم‌سازی در این زمینه نداریم و اگر مفهوم‌سازی داریم در بسترهای امنیتی است که نگاه اقتصادی در آن‌ها ثانویه است. در صورتی که باید نگاه اقتصادی جلو بیاید و مفاهیم را تعریف کند.

شفیعی توضیح داد: اگر قرار است در ۱۰ سال آینده اقتصاد رمز‌دارایی‌ها ۱۰ برابر شود مفهوم‌سازی باید خیلی رشد کند. ما باید بدانیم که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. در حال حاضر عینیت جلوتر از ذهنیت‌های ما است. اینکه ما هیچ کاری نمی‌کنیم و تنها اجازه داده‌ایم یک عده در حوزه رمزارزها فقط معاملاتی انجام دهند نازل‌ترین نگاه به حوزه رمزارز است‌.

https://tejaratava.ir/?p=151370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰