به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، خدابنده گفت: مهمترین عامل عدم تسویه حساب برخط (آنلاین) بیماران با بیمههای تکمیلی خصوصی، عدم دریافت دقیق اطلاعات نسخهپیچی دارویی توسط بیمه مرکزی بوده و ارسال اسناد به بیمههای تکمیلی خصوصی، مشکلات زیادی را به دنبال داشته که از این رو، متاسفانه طی سالیان گذشته حق بیمهشدگان تکمیلی ادا نگردیده است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی افزود: اگرچه ارسال نسخهنویسی الکترونیکی دارو و خدمت، از ابتدا به صورت ۱۰۰ درصدی انجام میشود اما اطلاعات نسخههای «تجویزی» با «تحویلی» متفاوت است و مهمترین عامل در موضوع پرداخت برخط هزینههای بیمه تکمیلی، دریافت اطلاعات نسخ تحویل شده به بیمار توسط بیمههای تکمیلی خصوصی است. ارسال اطلاعات نسخ تجویزی در حوزه درمان غیرمستقیم به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از اواسط سال گذشته آغاز و تاکنون از طریق جریان داده و از مسیر «درگاه دیتاس» به «سامانه سپاس» برقرار بوده ولی با توجه به نقص نگاشت کدهای IRC در نسخهپیچی الکترونیک دارو، تمامی نسخ در سامانه موصوف دریافت نمیشد.
وی با توضیح اینکه برخی اقلام دارویی خارج از چارچوب کدینگ IRC قرار دارند؛ ادامه داد: در این راستا، با وجود اجرای موفق فنی این امر و نظر به هماهنگی و پیگیری مستمر کارشناسان این مرکز، نگاشت کدینگ IRC با کدینگ eRx در چند مرحله صورت پذیرفته و با توجه به اقدامات تکمیلی صورت گرفته، ارسال موفق دادههای نسخهپیچی دارو (نسخ تحویلی) هم اکنون کامل شده و بر اساس آخرین آمار، داروهای مطابق با این کدینگ به بیش از ۸۴ درصد رسیده است. این در حالی است که در ابتدای اجرای طرح، ارسال دادهها در حدود ۴ درصد بوده و در محله بعد به حدود ۳۰ درصد رسیده بود.
خدابنده افزود: لذا از آنجا که فرایند تسویه حساب برخط دارو برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی، فرایندی چندوجهی بین سازمان تأمین اجتماعی، بیمه مرکزی، بیمههای خصوصی و افراد تحت پوشش بیمههای تکمیلی است، هماکنون این فرایند از سوی سازمان تأمین اجتماعی به طور کامل تکمیل شده و ارسال تمامی اطلاعات نسخهنویسی و همچنین اطلاعات نسخهپیچی به بیمههای تکمیلی از طریق این سازمان به طور کامل انجام میشود و با تکمیل فرایند از سوی بیمه مرکزی و بیمههای خصوصی، از این پس امکان تسویه حساب دارو برای دارندگان بیمههای تکمیلی به صورت برخط (آنلاین) فراهم خواهد شد.