• امروز : چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳
0
مازیار علی نیا، دبیر اجرایی اجلاس سراسری کارآفرینان و نوآوران ایران مطرح کرد؛

کارآفرینان، همچون موتوری محرک می توانند رشد اقتصادی کشور را تضمین کنند / تقدیر از ۷۰ شرکت نوآور کشور

  • کد خبر : 145382
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کارآفرینان، همچون موتوری محرک می توانند رشد اقتصادی کشور را تضمین کنند / تقدیر از ۷۰ شرکت نوآور کشور
کارآفرینان، همچون موتوری محرک می توانند رشد اقتصادی کشور را تضمین کنند / تقدیر از 70 شرکت نوآور کشور

به گزارش تجارت آوا، اجلاس سراسری  کارآفرینان و نوآوران ایران در حالی  روز سه شنبه ۲۷ شهریور در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد که در آن مطرح گردید که دولت، مجلس و مسئولین کشورمان برای موفقیت چرخه اقتصاد نیاز است از نگاه سنتی به این عرصه فاصله بگیرند و بهره‌گیری از تکنولوژی و متون روز را چاشنی چرخه اقتصادی کشور کنند .

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با حضور در اجلاس کارآفرینان نوآور ایران گفت: این همایش با ابعاد مختلفی کار خود را با حضور نخبگان حوزه کارآفرینی و صاحبان سرمایه آغاز و به پایان رساند.

وی افزود: به نظرم اینگونه همایش ها می تواند رابط و بستر مناسبی برای فعالیت ها و عملکردهای پیشرو در بخش های خصوصی، دولتی و نیزمجلس که به عنوان ناظر تشکیلات کشور است، محسوب گردد و این ارتباط را ضمن قوی نمودن، انسجام بخشد.

مالکی ادامه داد: یکی از نکات مهم که در این همایش به آن اشاره شد، موضوع ” هوش مصنوعی ” بود که این روزها در دنیا جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و ما به لحاظ اینکه هنوز نتوانسته ایم زیرساخت های فناوری را در کشور آماده سازی کنیم، طبیعی است که جایگاه تعریف شده ای برای هوش مصنوعی و استفاده از آن را نداشته باشیم؛ علی رغم اینکه می دانیم بسیاری از جوانان خوش فکر ما، یکسری اقدامات خوب و موثری را با ترکیب فنون جدید و تکنولوژی روز دنیا در راستای بهره گیری از هوش مصنوعی را در کشور رقم زده اند، با این حال استفاده از این تکنولوژی که در جهان رایج شده، امری است که نمی توان نیاز به آن را در کشور نادیده گفت و منکر شد، از این رو حتما باید این موضوع را در مجلس جدی بگیریم.

وی بیان کرد: خوشبختانه وزیر جدید ارتباطات که خود دکترای هوش مصنوعی دارد، نه تنها نگاه خوبی  به این تکنولوژی داشته، بلکه مصمم است تا در راستای بهره گیری از این علم ، سازوکارهای لازم آن را به نوبه خود  در کشور سرمایه گذاری نماید، چون به هر حال  نمی توانیم رابطه کشورمان را در ارتباط با بهره گیری از فضای مجازی، تکنولوژی و هوش مصنوعی با دنیا قطع کنیم؛ ما می توانیم همچون کشورهای دیگر براساس معیارهای خود از تکنولوژی و فنون روز دنیا بهره بگیریم و در کل اهمیت بکارگیری مبحث تکنولوژی روز، موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن تاکید داشته اند .

مالکی تصریح کرد: امروز اگر ما  قرار است در حوزه ی اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید آن را براساس فنون روز ارائه  دهیم، چون با وجود تکنولوژی های جدید، دیگر عملکردهای سنتی پاسخگو نیستند؛ در واقع  نسل امروز که  آینده سازان این مرزو بوم هستند،  در راستای عملکرد بهتر  خود، قطعا از فنون  جدید و به روز بهره خواهند گرفت و دولت و مجلس و مسئولان کشور نباید با وجود ظرفیت‌های بسیار موجود، با نگاه ِسنتی و زمخت جلوی این حرکت بایستند و سفره مردم را کوچکتر کنند؛ چرا که استفاده از این نوع دانش های جدید می تواند به لحاظ اقتصادی فضای خوبی را در کشور جریان دهد و سفره های رنگین تری را برای مردم جامعه رقم بزند، پس نباید از رنگین شدن سفره مردم هراس داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از تحولات‌ در هوش مصنوعی و یا اقتصاد دیجیتال که در دنیا اتفاق می افتد، توسط دانشمندان و متخصصین ایرانی است که رقم  خورده و می خورد وبه وضوح می توان مدعی شد هیچ کشوری همچون ایران وجود ندارد که ظرفیت‌های زیادی را برای ارتباط با دنیا در خود داشته باشد. لازم است گفته شود  ۱۶ استان از کشور ما با ۱۵ کشور همسایه است و ما می توانیم از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه هر چه بیشتر در عرصه های اقتصادی، کارآفرینی و …استفاده بهینه کنیم؛ از این رو معتقدم این اجلاس می تواند در جهت تحقق هر چه بیشتر برای بهره گیری از ظرفیت ها ی کشور گام های موثری بردارد.

مازیار علی نیا، دبیر اجرایی این اجلاس نیز بیان کرد:  در این اجلاس که با همکاری سازمان متخصصین مدیران ایران و مجموعه ی پارسا نوین برگزار شد، از بین بیش از ۴۰۰ شرکت که طرح های خود را به دبیرخانه این اجلاس ارائه کردند،  طی یک  جلسه  کارشناسی وارزیابی، حدود۷۰شرکت  به عنوان‌ شرکت برگزیده معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی افزود: نقش اصلی این همایش این بود که ابزار نوآوری و خلاقیت را به بدنه تولید و بدنه خدمت رسانی شرکت ها  تزریق کند، چون اگر نوآوری به معنای واقعی اتفاق بیافتد، هزینه شرکت ها کاملا کاهش پیدا می یابد و به تبع آن نیز سودآوری شرکت ها روند بهتری به خود می گیرد.

علی نیا ادامه داد: ما در این همایش که بخشی از آن آموزشی بود، سعی کردیم شرکت ها را به سمت خلاقیت و نوآوری  سوق دهیم و  انشالله بتوانیم این ظرفیت را برای توسعه پایدار مهیا سازیم.

وی تصریح کرد : نوآوری و خلاقیت مبحثی است که در هر زمینه ای می تواند گشایشگر واقع شود؛ این امر در زمینه اقتصاد و چرخه اقتصادی موضوعی پراهمیت است که می تواند شاه راه حرکت بهتر و پرسودی را برای یک مجموعه به ارمغان آورد؛ در واقع استفاده از عملکردهای جدید و نوآورانه در عرصه اشتغال و کارآفرینی موضوعی بود که در این اجلاس مورد ارزیابی قرار گرفت.

دبیر اجرایی اجلاس سراسری کارآفرینان و نوآوران ایران خاطرنشان کرد: کارآفرینان در هر جامعه ای همچون موتوری محرک هستند که می توانند رشد اقتصادی کشور را تضمین کنند. البته اگر عملکرد آنها توام با خلاقیت و نوآوری باشد، این رشد در سطح بسیار بالایی نمایان می شود؛ چون به هر حال این کارآفرینان هستند که می توانند در یک فضای رقابتی که درآن امر تعادل ثبات ندارد و یکسان نیست، با بکاربردن فناوری های نوین و جدید و صرف هزینه های کمتر، نیازهای یک جامعه را به بهترین شکل برآورده سازند و به حرکت اقتصادی کشور توسعه بخشند؛  به هر حال امیدوارم این اجلاس به نوبه خود بتواند در  زمینه کارآفرینی و ادغام با نوآوری و خلاقیت گام های موثری بر دارد.

در ادامه، ایمان مصدری، دبیر کل اجلاس سراسری کارآفرینان نوآور ایران و مدیر عامل سازمان متخصصین مدیران ایران گفت:  این همایش  باحضور شرکت های دانش بنیان و خلاق با محوریت  بهره‌مندی از نوآوری و خلاقیت  شرکت‌ها و کارآفرینان کشور در حوزه کاری و ارائه خدمات برگزار شد. در واقع اساس این کنگره در راستای توانمند سازی شرکت ها و سازمان ها در بستر عملکردهای نوآورانه بنا شد.

مصدری افزود: یکی از نقاطی که در شرکت های برگزیده شاخص هستند آن است که این شرکت ها مسیر کارآفرینی خود را از ساختار خلاقیت فاصله داده اند؛ در واقع ما از شرکت هایی که در عملکردهای خود از ابزار خلاقیت بهره گرفتند و نوآوری را در خط تولید مسیر کاری و حتی فضای فروش خود قرار داده اند،  به عنوان اِلمان اول نام بردیم و سپس اولویت دیگر خود را  براساس شرکت های دانش بنیان و خلاق قرار دادیم که توانسته اند با ثبت اختراع ، یک فضای  کارآفرینی و اشتغالزایی ایجاد کنند.

وی  در پاسخ به این سوال که وجود نگاه کارشناسی در عرصه های مختلف تا چه حد می تواند به چرخه اقتصادی کمک کند افزود:  استفاده از اندیشه های کارشناسانه  یکی از نکاتی است که در دولت چهاردهم  بارها به آن تاکید شده و دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در گفتگوهای خود به این امر نگاه ویژه ای داشته اند که البته بنده به شخصه با این نوع نگاه همسو هستم؛ در واقع وجود کارشناس در هر مجموعه و عرصه ای، شتاب دهنده ای محسوب می شود که می تواند در چرخه اقتصاد و گردش بهتر آن  موثر واقع گردد .

دبیر کل اجلاس سراسری کارآفرینان نوآور ایران اظهارداشت: مدیر یک شرکت صرفا براساس تجربیات، نگاه سلیقه ای و ذهن خود نمی تواند در همه فعالیت‌های مجموعه خود موفق شود؛  بنظرم هر مجموعه  ای می تواند با بهره گیری از اتاق های فکر و نظرات کارشناسانه، که ایجاد خلاقیت  و نوآوری از همین امور نشأت می گیرند، استفاده کند که در اینصورت قطعا  در موارد مختلفی از جمله اقتصادی پیروز میدان خواهد بود. پس به طور حتم نگاه کارشناسی و مشورتی در بخش دولتی و خصوصی شاه راه مناسبی برای بهره برداری سودآور و درست است و به نظرم نقطه قوت دولت جدید در این است که مقوله نوآوری  باید تبدیل به امری گردد که بتواند در جو کارشناسانه بوجود آید، خلق شود و قوت بگیرد.

انتهای پیام/

https://tejaratava.ir/?p=145382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰