• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
0

آیین معارفه و تکریم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد/الزامات تسهیل تجارت/ لزوم تقویت تراز تجاری

  • کد خبر : 144955
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
آیین معارفه و تکریم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد/الزامات تسهیل تجارت/ لزوم تقویت تراز تجاری
وزیر صمت در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان توسعه تجارت ایران بر حل مشکلات حوزه واردات و صادرات تاکید کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مراسم تکریم مهدی ضیغمی، رئیس پیشین و معارفه محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس جدید سازمان توسعه تجارت ایران باحضور سیدمحمد اتابک وزیر صمت برگزار شد.

 اتابک در این جلسه با اشاره به سوابق اجرایی دهقان‌دهنوی، گفت: ایشان در سمت معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان سکاندار بازار سرمایه کشور خدمات ارزنده‌ای را در جهت تسهیل امور انجام دادند و در سمت جدید نیز از وی تسهیل‌ رویه‌های تجاری را انتظار داریم.

اتابک ادامه داد: طبق پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه، پیشرفت باید در جهت فعال شدن اقتصاد و تجارت مناطق محروم و پایانه‌های مرزی از نظر صنایع، معادن و … صورت بگیرد و با تغییرات در قوانین زمینه‌های تسهیل تجارت فراهم خواهد شد.

وزیر صمت با انتقاد از برخی قوانین و تعرفه‌ها در حوزه صادرات و واردات، بیان کرد: تعرفه‌های مشکل‌ساز، قیمت محصول تمام شده را به زیر قیمت محصول میانی آورده و صادرات غیرنفتی در حوزه صنایع را دچار مشکل کرده است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت تراز تجاری، افزود: صادرات غیر نفتی در کشور باید افزایش پیدا کند و در این بین اعطای مشوق‌های صادراتی بسیار با اهمیت است اما متاسفانه این مهم متوقف شده  که باید آن را دوباره راه‌اندازی و تقویت کنیم.

وزیر صمت یکی از موارد تسهیل تجارت را استفاده از رایزنان بازرگانی عنوان کرد و گفت: با بررسی و نظارت دقیق وزارت صمت می‌توان با استفاده از رایزنان بازرگانی و تجار محلی توسعه تجارت و ارتقای صادرات را شاهد باشیم.

وی در پایان با آرزوی موفقیت و توفیق خدمت برای محمدعلی دهقان‌دهنوی از ادامه همکاری با مهدی ضیغمی در جایگاه جدیدی در وزارت صمت خبر داد.

در ادامه دهقان دهنوی، ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر صمت، گفت: امیدوارم کارنامه خوب و قابل قبولی در دوره خدمت خود برای ارائه در دست داشته باشم؛ من از تلاش‌های خوب تیم آقای ضیغمی تشکر و قدردانی می‌کنم. بدون تردید از دانش و تجربه ایشان در بخش‌های اجرایی و مشورتی‌ بهره خواهیم گرفت.

همچنین مهدی ضیغمی در این جلسه با زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهید رئیسی، گفت: شهید رئیسی نقش به‌سزایی در توسعه تجارت خارجی ایفا کردند؛ تلاش ما در طول فعالیت سه ساله دولت سیزدهم در سازمان توسعه تجارت ایران بر توسعه تجارت خارجی متمرکز بود.

وی ادامه داد: در دوره ۳ ساله دولت سیزدهم تعداد رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری افزایش پیدا کرد؛ و تلاش کردیم درهای بازارهای جدید را پیشروی خود باز کنیم.

ضیغمی در پایان از برگزاری رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴، و اجلاس اقتصادی ایران و آفریقا به عنوان نقطه عطف فعالیت‌های سازمان توسعه تجارت ایران در سال جاری یاد کرد.

در بخشی از حکم وزیر صمت آمده است:

جناب آقای محمدعلی دهقان دهنوی

نظر به مراتب شایستگی، تعهد، دانش و تجربه ارزشمند جنابعالی به‌موجب این حکم به‌سمت معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران منصوب می‌شوید.

با توجه به اینکه درشرایط کنونی که کشور بیش از هر زمان دیگر به توسعه تجارت، کاهش هزینه‌های مبادله و روان‌سازی امور نیاز دارد موارد زیر مورد تاکید می‌باشد:

* روان‌سازی فرآیندها و حذف تشریفات و مقررات زائد در امور صادرات و واردات

* توسعه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه با دیگر کشورها

* حمایت از توسعه بنگاه‌های تجاری و افزایش توانمندی آنها به‌منظور حضور فعال در بازارهای جهانی

* تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی

*پیگیری بری توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور محصولات و خدمات به‌ویژه خدمات فنی و مهندسی

گفتنی است، دهقان دهنوی، دارای مدرک تحصیلی دکتری اقتصاد صنعتی از دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از این در مسئولیت‌هایی همچون معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت داشته است.

سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در حوزه اقتصاد است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حوزه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی و واردات را بر عهده دارد.

https://tejaratava.ir/?p=144955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰