• امروز : دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳
0
معاون وزیر نفت:

توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس / صادرات ۱۵۰۰ تن کاتالیست ایرانی در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 143831
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس / صادرات ۱۵۰۰ تن کاتالیست ایرانی در سال ۱۴۰۱
معاون وزیر نفت اعلام کرد که توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کمک بزرگی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تکمیل و اشتغالزایی کرده است.

مرتضی شاهمیرزایی در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان اینکه امسال شصت و ششمین سال پیدایش پتروشیمی در کشور را سپری می‌کنیم، اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است. این در حالی است که این صنعت پیش از انقلاب با ۵ مجتمع پتروشیمی در همه زمینه‌ها از طراحی تا تولید وابسته بود. به طوری که زمانی که ژاپن توسعه مجتمع پتروشیمی بندر امام را رها کرد، تصورشان بر این بود که کار متوقف خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب تحولات عظیمی در صنعت پتروشیمی آغاز شد، به تأکید مقام معظم رهبری بر حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر از ذخایر هیدروکربوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هم‌اکنون صنعت پتروشیمی با شتاب مناسبی به کمک متخصصان داخلی در حال پیشرفت است و بیشتر موارد وابستگی این صنعت رفع شده است. تنها در بعضی موارد وابستگی وجود دارد که مهمترین آن حوزه دانش صنعت پتروشیمی است. در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای بومی‌سازی دانش‌های فنی این صنعت برداشته شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تأکید کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال گذشته میلادی از نظر تعداد قراردادهایی که در حوزه دانشی، لایسنسوری، ساخت کاتالیست و … داشته است، در جایگاه اول شرکت‌های فناور پتروشیمی جهان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه عمده کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی در شرکت‌های فناور داخلی تولید می‌شود، تصریح کرد: بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست ایرانی در سال ۱۴۰۱ صادر شده است. وابستگی ۱۱۶ ساله ایران در حوزه کاتالیست در کمتر از سه سال در دولت سیزدهم پشت‌سر گذاشته شد.
معاون وزیر نفت تأکید کرد: مصمم هستیم که ۱۵ تا ۱۶ درصد کالا و تجهیزات باقیمانده را نیز تا کمتر از پنج سال آینده از سوی سازندگان داخلی و جوانان متخصص ایرانی بومی‌سازی کنیم تا جریان واردات کالا و تجهیزات معکوس و ایران به مرکز تولید کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی تبدیل شود.
وی بیان داشت: صنعت پتروشیمی از یک سو به سمت افزایش حجمی تولید و از سوی دیگر در جهت تولید کیفی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کند.
شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه اولویت شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باشد، ادامه داد: البته در فصل سرما، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.
وی یادآور شد: تخفیف خوراک مایع در برنامه هفتم توسعه از سوی قانونگذار از ۳ درصد تا حداکثر ۱۷ درصد نسبت به شرایط قابل افزایش است.
معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس گفت: اجرای این راهبرد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بزرگی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تکمیل و اشتغالزایی کرد.
وی به فعالیت‌های محیط زیستی صنعت پتروشیمی اشاره و اظهار داشت: صنعت پتروشیمی، صنعتی سبز است و بالغ بر ۵۴ درصد فضای صنعتی این صنعت به فضای سبز اختصاص داده شده که البته تنها ۱۰ درصد تکلیف بوده است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در نقطه نزدیک به قله است، افزود: تکمیل زنجیره ارزش مهمترین موضوع در این صنعت است و باید به همه محصولات تولیدی در این صنعت دست یابیم.
شاهمیرزایی گفت: امیدواریم در افق ۱۰ ساله تا پایان برنامه هفتم و هشتم توسعه رسیدن به قله تکمیل زنجیره ارزش را جشن بگیریم.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است، تصریح کرد: این رقم تا پایان برنامه هشتم توسعه به بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: صنعت پتروشیمی حتی در شرایط ناترازی برق نیز به صنایع گوناگون کمک بسیاری برای تأمین برق کرده است.
شاهمیرزایی به ظرفیت کنونی سالانه ۹۶ میلیون تنی صنعت پتروشیمی با ۸۰ مجتمع پتروشیمی اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است که از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال انجام می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد. / ایلنا

https://tejaratava.ir/?p=143831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰