• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
0
رئیس اداره کل حفاری فرو تعادلی شرکت ملی حفاری ایران:

کاربست سه مجموعه حفاری با هوا در سال جاری در مناطق نفتخیز کشور

  • کد خبر : 143819
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
کاربست سه مجموعه حفاری با هوا در سال جاری در مناطق نفتخیز کشور
رئیس اداره کل حفاری فرو تعادلی مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران از کاربست سه مجموعه حفاری با هوا در سال جاری در مناطق نفتخیز خشکی کشور خبر داد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، تورج بهبهانی روز یکشنبه (۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۳) با این توضیح که این اداره توان به کارگیری چهار مجموعه حفاری با هوا را به طور همزمان دارد، گفت: هم اکنون ۷۵ درصد ظرفیت این بخش در چرخه عملیات می باشد.

وی گفت: در پنج ماه نخست امسال تعداد عملیات های حفاری با هوا نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی داشته که این رشد به لحاظ درخواست ارائه خدمات از سوی کارفرماها از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی بوده است.

بهبهانی افزود: دو مجموعه حفاری با هوا در زمان حاضر در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در منطقه خارتنگ بر روی دستگاه های حفاری ۴۰ و ۳۱ فتح مستقر است و مجموعه سوم نیز در منطقه تخته در نزدیکی شهرستان خنج در استان فارس در حال حفاری چاه اکتشافی در کنار دستگاه حفاری قرار دارد.

رئیس اداره کل حفاری فرو تعادلی مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: اداره حفاری با هوا متولی عملیات حفاری به این روش در حضور دستگاه حفاری است و افزون بر آن با برخورداری از کمپرسور و بوسترهای فشار قوی در زمینه تامین هوای مورد نیاز جهت توپکرانی ، مشعل خشکی و آزمایش خطوط لوله نفت و گاز فعالیت می کند.

وی که از ۳۰ سال سابقه خدمت در صنعت نفت، ۲۵ سال در مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری در سمت های مهندس عملیات لوله مغزی سیار، رئیس اداره حفاری با هوا و رئیس اداره کل حفاری فرو تعادلی انجام وظیفه کرده است، توضیح داد: در سازند هایی که هرز روی شدید دارند و امکان حفاری در آنها با روش های معمول گل حفاری (سیال) وجود ندارد، تنها شیوه گذر از این لایه ها، از طریق حفاری با هوا است.

بهبهانی گفت: در حفاری با هوا گل های سبک حفاری جایگزین گل های سنگین که منبع بسیاری از مشکلات حفاری است ، می شوند و هدف اصلی حفاری با هوا کم کردن فشار هیدروستاتیک سیال حفاری و در نهایت کاهش هزینه و افزایش راندمان کاری است.

رئیس اداره کل حفاری فرو تعادلی مدیریت خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران افزود: سازندهای سست و شکننده، سازندهای شکاف دار و سازندهای تراوا با فشار تخلیه شده بهترین گزینه های حفاری با هوا محسوب می شوند و از مهم ترین مزایای حفاری با هوا کاهش هزینه های ناشی از گم شدگی سیال حفاری، افزایش طول عمر مته و افزایش سرعت حفاری می باشد که سرعت حفاری به این روش تا چهار برابر سرعت حفاری به روش معمول می باشد.

وی اظهار کرد: هم اینک بیشتر میادین زاگرس جنوبی از جمله نار و کنگان، شانول، وراوی، هما، تابناک، آغار، دالان، سفیدزاخور و دی به دلیل هرزروی های شدید با استفاده از انواع روش های حفاری با هوا از قبیل فوم پایدار و گل هوا زده حفاری می شوند.

https://tejaratava.ir/?p=143819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰