• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
0

سنکرون نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۱ مگاواتی کلاس F سهند توسط گروه مپنا/ توربین‌های کلاس F مپنا؛ بهره‌وری بالا آلایندگی پائین

  • کد خبر : 143801
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
سنکرون نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۱ مگاواتی کلاس F سهند توسط گروه مپنا/ توربین‌های کلاس F مپنا؛ بهره‌وری بالا آلایندگی پائین
گروه مپنا واحد نخست گازی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی سهند را روز یازدهم شهریور ماه ۱۴۰۳ با شبکه سراسری برق سنکرون کرد.

در نیروگاه سیکل ترکیبی سهند از توربین گاز کلاس F گروه مپنا با نام تجاری MGT-80 به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، محصول کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) استفاده شده است. نیروگاه کلاس F سهند بناب تبریز شامل یک واحد توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاوات و سیستم خنک‌کن هوایی است.

دو واحد نخست این کلاسِ توربین در نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام (بندرعباس) نیز نصب شده‌اند. همچنین واحد سوم توربین کلاس F به نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک در کیلومتر ۱۵ جاده سد کرخه در استان خوزستان تعلق دارد. واحد چهارم نیز به نیروگاه سیکل ترکیبی سهند (بناب) تخصیص یافته است.

گروه مپنا سال‌هاست انتقال دانش فنی ساخت توربین و ژنراتورهای کلاس F که نسبت به نوع پیشین خود از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند را در راستای بهبود میزان بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی و توسعه صنعت برق کشور، انجام داده است. به کارگیری توربین و ژنراتورهای کلاس F صرف‌نظر از بهره‌وری بالا، از آلایندگی کمتری برخوردار است و در راستای اهداف توسعه پایدار و عهدنامه‌های بین‌المللی زیست محیطی، به‌ویژه توافقنامه پاریس بوده و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد. همچنین، این انتقال دانش فنی بر بهبود اشتغالزایی در کارخانه‌ها موثر بوده و توان صنعت برق کشور را افزایش خواهد داد.

شایان ذکر است نیروگاه سیکل ترکیبی سهند، شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار، دارای ظرفیت گازی ۳۰۷ مگاوات و ظرفیت بخار ۱۴۴مگاوات (مجموع ظرفیت ۴۵۱ مگاوات) و راندمان ۵۸ درصد ساخته شده است. کارفرمای پروژه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، پیمانکار گروه مپنا، مشاور نظارت عالیه شرکت مهندسی قدس نیرو و مشاور نظارت کارگاهی شرکت مشاور نیرو است.

https://tejaratava.ir/?p=143801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰