• امروز : چهارشنبه - ۷ شهریور - ۱۴۰۳
0

ریسک‌های مترتب بر صنعت تأمین سرمایه

  • کد خبر : 142795
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
ریسک‌های مترتب بر صنعت تأمین سرمایه
مدیریت ریسک حوزه‌های تأمین مالی اوراق بهادار و مدیریت دارایی در تأمین سرمایه‌ها از جمله اقدامات حائز اهمیت در این صنعت به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه تأمین سرمایه تمدن، ستاره رضایی مدیر ریسک شرکت تأمین سرمایه تمدن در رابطه با ریسک‌های مترتب بر فعالیت شرکت‌های تأمین سرمایه و راهکارهای مدیریت آنها گفت:ریسک‌هایی که در شرکت‌های تأمین سرمایه مطرح بوده و می‌بایست توجه ویژه‌ای به آنها نمود شامل ریسک‌‌های بازار، نرخ بهره، عملیاتی، تطبیق، اعتباری و نقدینگی می‌باشند. همانطور که می‌دانیم تأمین سرمایه‌ها دو بال اصلی عملیاتی را به همراه دارند که «تأمین مالی اوراق بهادار» و «مدیریت دارایی» آنها را تشکیل داده‌اند. در این میان موضوع حائز اهمیت، مدیریت ریسک این حوزه‌ها علی‌الخصوص در حوزه تأمین مالی اوراق بهادار است.

وی افزود: یکی از روش‌های تأمین مالی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، تأمین مالی جمعی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) از طریق بازار سرمایه می‌باشد؛ بدین صورت که این بنگاه‌ها پذیرش شده و تأمین مالی برای آنها اتفاق می‌افتد. اما موضوعاتی که در خصوص این نوع شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که طرح این بنگاه‌ها را برای جمع‌آوری سرمایه بر روی سکو قرار می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است، ریسک اعتباری (احتمال نکول و عدم ایفای تعهدات شرکت) و موضوع حُسن شهرت پلتفرم‌های مذکور است.

رضایی در خصوص مباحث مرتبط با انتشار اوراق بدهی و سرمایه‌ای گفت: نکته‌ای که در بحث فرایند تأمین مالی اوراق وجود دارد، بررسی جامع و کامل مدیریت ریسک انتشار اوراق است؛ از جمله ریسک بازار که به موضوع هزینه فرصت کارمزدهای انتشار اوراق و در کنار آن به سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشاره دارد. به عنوان مثال تصمیم‌گیری در خصوص تخصیص منابع به «ایفای تعهد پذیره‌نویسی اوراق در دست انتشار» و یا «سپرده‌گذاری آن نزد بانک» یا «خرید اوراق بدون ریسک (Risk-Free) از بازار سرمایه» در این دسته از بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

مدیر ریسک تأمین سرمایه تمدن افزود: آنچه که صنعت تأمین مالی را جذاب می‌کند، پذیرش ریسک متناسب با بازدهی آن توسط سرمایه‌گذار است؛ اما در بازار سرمایه با توجه به ضمانت‌نامه‌های بانکی که از سرمایه‌پذیران دریافت می‌شود، تقریباً ریسک عدم ایفای تعهدات این نوع تأمین مالی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

رضایی در ادامه به ریسک نقدینگی (نقدشوندگی) پرداخت و در ادامه گفت: این نوع ریسک زمانی که تأمین سرمایه‌ها قصد پذیرش تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد بازارگردانی را داشته باشند متوجه آنها می‌شود.

وی افزود: مدیریت ریسک تأمین سرمایه تمدن برای ایجاد نگاهی درست و اخذ تصمیم صحیح توسط مدیران ارشد شرکت اعم از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، گزارشات مرتبط با مدیریت ریسک‌های انتشار اوراق را بر اساس استانداردهای بین‌المللی تهیه نموده و نقدشوندگی اوراق در دست انتشار را در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان خریدار اوراق و شرکت تأمین سرمایه به عنوان متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان اوراق مورد واکاوی قرار می‌دهد.

رضایی در خصوص ریسک نرخ بهره قراردادهای خرید و نگهداری اوراق بهادار(ریپو) گفت: این نوع قراردادها کاملاً مرتبط با ریسک نرخ بهره بوده و از نزدیک آن را لمس می‌کند؛ از این رو تحلیل سناریو برای تصمیم گیری در خصوص مدت قراردادهای خرید و نگهداری اوراق بهادار از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود .

وی افزود: از دیگر مواردی که در تأمین سرمایه تمدن از منظر ریسک توجه ویژه‌ای به آن می‌شود، موضوع گزارش ریسک اوراق تأمین مالی جمعی می‌باشد. در این حوزه با در نظر گرفتن تحلیل صنعت سکوهای تأمین مالی جمعی، نرخ‌های تأمین مالی و بازدهی‌ها و نوع ضمانت‌نامه‌ها و وثایق رصد شده و گزارش متناسب با آن برای اوراقی که تأمین سرمایه متعهد تأمین مالی جمعی آن می‌شود تهیه شده و بر اساس این اطلاعات تصمیم‌گیری در سطح مدیران ارشد شرکت صورت می‌پذیرد.

https://tejaratava.ir/?p=142795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰