• امروز : دوشنبه - ۵ شهریور - ۱۴۰۳
1
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه خبر داد:

درآمدزایی ۱۶ میلیون دلاری دو پروژه در آستانه بهره برداری شاروم

  • کد خبر : 141749
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
درآمدزایی ۱۶ میلیون دلاری دو پروژه در آستانه بهره برداری شاروم
اسمعیلی در مورد تحقق افزایش تولید و فروش و سود پتروشیمی ارومیه در سال مالی ۱۴۰۲ و تاثیر آن بر ارزش سهام شاروم تاکید کرد: پتروشیمی ارومیه در سال مالی ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ فروشش تقریبا ۲ برابر و سودش ۲.۵ برابر شد، در نتیجه ارزش سهامش طبیعتا افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت آوا، اکبر اسمعیلی، مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در خصوص راه اندازی پروژه های توسعه ای نیتروژن گوگردی و پلی آلومینیوم کلراید اظهار داشت: در پتروشیمی ارومیه یکی از سیاست‌های مان تکمیل زنجیره‌ ارزش است و در این راستا کودی به نام سولفات آمونیوم داریم که قیمت پایینی دارد و قیمت جهانی آن حدودِ ۱۳۰ دلار است. لذا مدت‌ها فکر کردیم که آن را به کود باارزش افزوده‌ بالاتر تبدیل کنیم و به کود ترکیبی که فرمولش را خودمان به دست آوردیم رسیده و طراحی و ساخت واحد را خودمان انجام داده و در دوره‌ ۷ ماهه این پلنت را به بهره‌برداری رساندیم.
اسمعیلی با اشاره به بهره برداری از پروژه نیتروژن گوگردی در آینده نزدیک با حضور مقامات استانی و هلدینگ خلیج فارس، افزود: ظرفیت این واحد ۴۰ هزار تن در سال بوده و با توجه به اینکه قیمت‌های کود در دنیا پایین است، این کود جدید را تنی ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار به فروش خواهیم رساند و قطعا با افزایشِ قیمت کود اوره قیمت کود نیتروژن گوگردی هم افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه توانستیم این کود را در کشور عراق ثبت کنیم و ۲۰ هزار تن از آن را پیش‌فروش کرده ایم، یعنی با طرف عراقی تفاهم‌نامه امضا کردیم که تبدیل به قرارداد می شود و اولین کود ایرانی است که در وزارت جهاد کشاورزی عراق ریجستر شده و خودِ وزیر مربوطه عراقی دستور داده که در کشور عراق توزیع و استفاده بشود.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در خصوص پروژه پلی آلومینیوم کلراید PAC‌ اعلام کرد: پروژه‌ پلی آلومینیوم کلراید تقریباً یک پروژه‌ در سطح ملی حساب می شود به جهت اینکه پلی آلومینیوم کلراید جامد را برای اولین بار در کشور می‌خواهیم در تناژ بالا تولید کنیم و یکی از پروژه‌هایی است که در مدت کمتر از دو سال، از مرحله‌ خاکبرداری به مرحله‌ بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به اینکه این پروژه هم اکنون تقریبا آماده‌ بهره برداری است و اگر دولت وفاق ملی وقتی را تعیین بکند علاقه‌مندیم که حتی با حضور شخص رییس جمهور آقای دکتر پزشکیان که خاستگاه ایشان هم از شهر ارومیه است با حضور ایشان این پروژه را افتتاح نموده و تقدیم مردم عزیز ایران کنیم.
اسمعیلی در مورد درآمدزایی دو پروژه نیتروژن گوگردی و پلی آلومینیوم  کلراید برای پتروشیمی ارومیه تصریح کرد: پروژه‌ نیتروژن گوگردی نزدیک به ۷ تا ۹ میلیون دلار صادرات برای ما به همراه خواهد داشت منتها اهمیتش در اینست که ما از یک کود با ارزشِ افزوده‌ پایین‌تر به کود با ارزش افزوده‌ بالاتر رسیدیم. در پلی آلومینیوم کلراید هم ما از میزان ۲۳ هزار تن تولید جامد، واحدی که مقداری مایع تولید می کند را طراحی کرده ایم که حداقل دو سوم آن را صادر می کنیم که نزدیک به ۷ میلیون دلار برای پتروشیمی ارومیه درآمدزایی خواهد داشت. از آنجا که پتروشیمی ارومیه جزو پتروشیمی‌های با سایز کوچک به حساب می آید، این دو پروژه ارزش افزوده خواهد داشت و ما را در مسیر حرکت رو به پیشرفت کمک خواهد کرد.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در خصوص ساخت یک واحد اوره کوچک مقیاس و زنجیره ارزش کریستال ملامین آن گفت: کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه یکی از واحدهای قدیمی این شرکت با ظرفیت پایین ۴ هزار تن است که در زمان ساخت خود در سال ۱۳۷۰ یک ظرفیت متوسط حساب می شد. الان واحدی است که نمی‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد چون بهره‌وری تولیدش به خاطر مصرف اوره کم،‌ پایین است. لذا الان در نظر داریم که یک واحد اوره‌ کوچک ‌مقیاس در محل مجتمع احداث نماییم و در حال آماده سازی مقدمات با وزارت نفت برای تامین خوراک هستیم. مضافا واحد کریستال ملامین فعلی را بر می چینیم و به یک واحد کریستال ملامینِ جدید با ظرفیت حدود ۴۰ هزار تن می سازیم. امیدوارم که دولت جدید با ما همراهی بیشتری در خصوص تخصیص خوراک گاز داشته باشد تا بتوانیم این پلنت را هم بسازیم.
 اسمعیلی در مورد تحقق افزایش تولید و فروش و سود پتروشیمی ارومیه در سال مالی ۱۴۰۲ و تاثیر آن بر ارزش سهام شاروم تاکید کرد: پتروشیمی ارومیه در سال مالی ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ فروشش تقریبا ۲ برابر و سودش ۲.۵ برابر شد، در نتیجه ارزش سهامش طبیعتا افزایش پیدا کرده است. مضافا ما یک افزایش سرمایه‌ ۳ برابری هم داشتیم و اگر این افزایش سرمایه را درنظر بگیریم، سهام شاروم علیرغم مشکلات افت قیمت سهام در بازار بورس، باز هم جزو سهم‌هایی است که با ارزش افزوده‌ بالاتر سودش را توزیع می‌کنیم و به زودی سود سهامداران حقیقی و حتی حقوقی را پرداخت می‌کنیم و این روند همیشه تداوم خواهد داشت و پتروشیمی ارومیه جدیدی رو شاهد خواهیم بود.

منبع: ایپنا

https://tejaratava.ir/?p=141749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.