• امروز : شنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۳
1
مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد:

شناسایی ۵۰۵ خوشه کسب و کار در کشور

  • کد خبر : 141236
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
شناسایی ۵۰۵ خوشه کسب و کار در کشور
مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: ۵۰۵ تجمع خوشه کسب و کار در کشور شناسایی شده است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، “محمد گلستانی” با بیان این مطلب، اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته از سوی عاملین توسعه خوشه و شرکت شهرک های صنعتی استان ها  ۱۸۹ خوشه کسب و کار در حال اجرای برنامه یا فعالیت آنها خاتمه یافته است.

به گفته وی ۵۱ پروژه خوشه کسب و کار نیز در کشور در حال پیاده سازی است که از سطج تجمعات  شناسایی شده دنبال می شود.

گلستانی با اشاره به دستاوردهای خوشه های کسب و کار اضافه کرد: افزایش در ارزآوری و صادرات بنگاهها ، فروش محصولات و هم افزایی بین بنگاهها بخشی از این دستاوردها بوده است.

وی افزود: خوشه را نباید یک قرارداد سه ساله تصور کرد، بلکه آغاز یک حرکت توسعه‌ای است که می‌تواند سال‌ها تداوم داشته باشد.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد:  با نگاه بلند مدت به توسعه خوشه، فعالیت عاملین شروع یک فعالیت توسعه‌ای است و با شکل گیری شبکه فراگیر، تداوم این راه ضروری است .

سهم ۹۴ درصدی صنایع کوچک

وی با گرامیداشت هفته صنایع کوچک و تقدیر از تلاشگران عرصه تولید در شهرک ها و نواحی صنعتی گفت: صنایع کوچک و متوسط سهم ۹۴ درصدی از صنایع کشور را دارا بوده و سهم ۴۳ درصد اشتعال بر عهده این بخش است.

گلستانی یادآور شد: این سازمان به عنوان سازمان توسعه ای، مسولیت توسعه صنعتی بنگاهها را در دو حوزه  اصلی، تامین زیرساخت در قالب  توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی و فناوری و حوزه نرم افزاری با اجرای برنامه های  توسعه ای  در حوزه های توسعه صنعتی، توسعه بازار بین الملل، تامین مالی و سرمایه گذاری  و توسعه کارآفرینی دنبال می کند.

وی گفت: یکی از برنامه های کیدی ای سازمان در طی دو دهه گذشته ، توسعه صنایع کوچک و متوسط در قالب توسعه خوشه های کسب و کار است.

گلستانی گفت: در توسعه خوشه های کسب و کار بر مبنای نقاط فشار و مسایلی که در آن مناطق احساس شده، تلاش می شود با اجرای برنامه عمل مناسب زمینه توسعه بنگاههای خوشه فراهم و مسایل آنها برطرف شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه پایش خوشه مبل عطاآباد استان گلستان افزود: باتوجه به بررسی های صورت گرفته و بازدید میدانی، خوشه مبل عطاآباد که در حال اجرا است در سه سال گذشته برنامه های خوبی در قالب برنامه های عمل پیاده کرده و دستاوردهای مثبتی داشته است.

خوشه مبل عطاآباد، خوشه خاتمه یافته است

مدیر  توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: خوشه مبل عطاآباد هم به عنوان یکی از خوشه های خاتمه یافته در برنامه های سازمان قرار می گیرد.

وی افزود: خوشه ای که خاتمه می یابد به لحاظ اسمی  به معنی نقطه خروج دولت است اما همچنان حمایت هایی که باید از طریق شبکه فراگیر که در سطح  خوشه شکل می گیرد دنبال می شود و برنامه های عمل آن پیاده سازی می شود.

خوشه کسب‌وکار به واحدهای کسب‌وکارمتمرکز در یک منطقه جغرافیائی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و یا مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند، اطلاق می‌شود.

خوشه‌های کسب‌وکار می توانند در هریک از زیر بخشهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

https://tejaratava.ir/?p=141236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰