• امروز : شنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۳
1

صنایع فولاد کردستان نماد توسعه اقتصادی غرب کشور

  • کد خبر : 141233
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
صنایع فولاد کردستان نماد توسعه اقتصادی غرب کشور
امروزه نقش و اهمیت صنایع فولادی در رشد و توسعه اقتصادی دنیا، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، تأمین زیرساخت­‌های کشور (پل­‌ها، سدها، ساختمان­‌ها، ریل­‌ها و …)، ایجاد اشتغال (مشاغل مرتبط با بهره‌­برداری از معادن، حمل و نقل، تولید فولاد، بازرگانی، آموزش، تهیه تجهیزات و ماشین آلات، مشاوره و به‌روزرسانی تجهیزات و خدمات پرسنلی و…)، درآمدزایی، صادرات و ارزآوری برای کشور، تقویت صنایع وابسته (خودروسازی، ماشین‌آلات، ساختمان، راه‌­سازی و …)، کمک به ثبات اقتصادی، کاهش وابستگی به واردات و خودکفایی، ایجاد اکوسیستم نوآورانه و کمک به توسعه فناوری، کاهش بیکاری، کاهش بزه‌کاری­های اجتماعی، افزایش تولید، تقویت اقتصادهای محلی به خصوص در مناطق محروم، بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه، همگی تنها بخشی از مزایایی است که صنایع فولادی با خود به همراه می­‌آورند.

با این مقدمه و با توجه به نقش حیاتی صنعت فولاد در اقتصاد کشور در این مجال به معرفی یکی از شرکت­‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با عنوان شرکت «صنایع فولاد کردستان» می‌پردازیم.

فولاد کردستان
فولاد کردستان

پرچمدار توسعه معدنی و صنعتی در غرب کشور

شرکت صنایع فولاد کردستان در سال ۱۳۹۷ در راستای اجرای تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان با محوریت ایمیدرو تأسیس شد و با ورود هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، روند اجرای پروژه‌های شرکت، شتاب بیشتری گرفت. احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان بیجار و احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته با ظرفیت تولید سالیانه یک‌ میلیون تن ورق گرم فولادی در شهرستان قروه، از جمله ۴۸ پروژه‌ پیشران اقتصادی کشور به‌شمار می‌آیند که توسط شرکت صنایع فولاد کردستان در حال اجرا هستند.

در حال حاضر، شرکت ایمیدرو با ۴۴ درصد، شرکت معدنی و صنعتی صبانور (کنور) با ۳۰ درصد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) با ۲۰ درصد و هلدینگ توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۶ درصد، سهامداران عمده صنایع فولاد کردستان محسوب می­‌شوند. با توجه به مالکیت ۸۳.۴ درصدی «ومعادن» در «کنور» و مالکیت ۵۷ درصدی در «تجلی»، می­توان گفت که «ومعادن» مالک ۴۲.۴ درصد از صنایع فولاد کردستان می­باشد.

عملیات اجرایی پروژه مگامدول آهن اسفنجی بیجار از مرداد ماه ۱۴۰۱ و به صورت «EPC»، متشکل از شرکت‌های بین‌المللی مهندسی فولاد تکنیک و شرکت (MME) آغاز شد و به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه که در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در ابتدای جاده بیجار به زنجان در حال اجراست تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه چیزی بالغ بر ۸ همت است که ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

فولاد کردستان

دیگر پروژه پیشران اقتصادی شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی در شهرستان قروه است. این طرح به­‌صورت«EPC»، با پیمانکاری شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) در حال اجرا بوده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

این پروژه نیز در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار در ابتدای جاده قروه به سنندج در حال اجراست و پس از تکمیل، می­‌تواند ورق­‌های عریض و نازک فولادی را تولید نماید. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه، نزدیک به ۳۰ همت و اشتغال‌زایی مستقیم آن، بیش از ۱۱۰۰ نفر برآورد شده است. با تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان، محصول آهن اسفنجی بیجار خوراک کارخانه فولادسازی قروه خواهد بود و در نهایت محصول کارخانه فولادسازی که ورق‌های عاج­دار یا ساده است پس از تأمین بازار داخلی، راهی بازارهای صادراتی نیز خواهد شد.

از مهمترین مزایای این پروژه­‌ها در شرکت صنایع کردستان می­توان به نزدیکی خط آهن تهران-همدان- سنندج اشاره نمود که می­تواند هزینه­‌های حمل و نقل را تا حدود زیادی کاهش دهد.  همچنین به­‌علت نزدیکی به مرز می­‌توان به صادرات محصولات به کشورهای همسایه نیم نگاهی داشت که این موضوع نیز می­تواند منجر به ارزآوری بیشتری برای کشور شود.

بهره‌برداری این دو پروژه توسط شرکت صنایع فولاد کردستان، منجر به تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور خواهد شد. به دنبال آن، سرمایه­‌گذاری­‌های جدید، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، بهبود زیرساخت­‌های منطقه، بهبود معیشت مردم، افزایش سطح کیفی زندگی مردم منطقه، رشد و توسعه اقتصادی در استان کردستان محقق خواهد شد. در همین راستا، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن»، نقش حائز اهمیتی در مدیریت، تأمین‌مالی، پی‌گیری، تجهیز و تکمیل این دو پروژه ایفا می‌نماید.

https://tejaratava.ir/?p=141233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰