به گزارش تجارت آوا، دکتر موسی احمدزاده عضو هیئت رئیسه انجمن واردکنندگان فرآورده بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری دومین همایش کازموپرایوت در جمع خبرنگاران گفت: بهداشت حق عمومی انسانها و نیاز جامعه است و جامعه کنونی که دانش محور بوده، نسل جوان مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی را افزایش دادهاند و باعث شده از بیماریها دورتر شویم چون پیشگیری بهتر از درمان است و باعث کاهش هزینهها میشود.
این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در گذشته ما وارد کننده بودیم و البته معتقد به اقتصاد رقابتی و دربهای باز عرصه بینالمللی هستیم وقتی واردات از مبادی رسمی بوده و عوارض گمرکی میپردازند تفاوتی با تولید ندارد و این موضوع به توسعه یافتگی نیز کمک میکند و تحقق منابع ارزی را به دنبال دارد ولی به جهت تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای ارزی واردات بسته شد و شرکتهایی که بیش از ۴۰ سال سابقه داشتند به تدریج بسته شدند و بیش از ۸۰۰۰ نیرو در این زمینه از دست رفت. ما معتقد بودیم که در این شرایط باید تغییر ایجاد کنیم. برای اینکه انجمن از بین نرود ما فکر کردیم تولید بدون کارخانه را داشته باشیم و طی ۹ ماه دوندگی، همکاران و مسئولین را معتقد کردیم که این انجمن از بین نرود و انجمن به گونهای شکل گرفت که امروز اعضای ما از ۱۰۰ شرکت عبور کرده است. با افتخار میگویم درب انجمن برای همه خصوصا جوانان دانش محور و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط باز بوده است. و ما در این راستا همایش کازموپرایوت را ۱۸ مهرماه سال قبل برگزار کردیم که بیش از ۸۶۰ نفر حقوقی و حقیقی اعم از تولید کنندگان، توزیع کنندگان، تهیه کنندگان، دانشگاهیان، اساتید، شیمیدانها و فرمولاتورها از این همایش استقبال کردند.
موسی احمدزاده ادامه داد: امسال برای دومین بار با یک تفاوت این همایش اجرا خواهد شد و کسانی که بعد از مشکلات واردات محدودیت پیدا کردند و در تولید ورود کردن به عنوان برگزیده معرفی می شوند و نشان کازموپرایوت را دریافت می کنند آنها باعث رشد و ارتقای جی دی پی کشور شدهاند و توانستهاند نیاز و خواسته مصرف کنندگان را برطرف کنند همچنین جا دارد از حامیان این همایش آقای شیدایی و آقای حلوایی نیز تشکر ویژه داشته باشیم.
در ادامه این نشست میثم نصیری استاد دانشگاه نیز ضمن اشاره به اهمیت مارکتینگ (بازاریابی) در حوزه آرایشی، بهداشتی ضمن یادآوری اینکه در دهه ۶۰، زمانیکه واردات ممنوع بود، تولیدکننده هیچ اهمیتی به بازاریابی، بسته بندی، کیفیت و رضایت مشتری نمیداد، اظهار کرد: اما با آزاد شدن واردات و حضور رقبای خارجی، تولیدکنندگان مجبور شدند برای حضور در بازار به این مولفهها اهمیت بدهند.
وی افزود: از سوی دیگر نیاز بازار سبب شد تا سرمایهگذاریهای جدیدی در این حوزه شکل بگیرد؛ افزایش حضور تولیدکننده، سبب رقابت بیشتر در بازار شد؛ بطوریکه امروز تولیدات شرکتهای ایرانی به چنان کیفیتی رسیده به کشورهای دیگر نیز صادر میشود و هیج نگرانی از آزادسازی واردات برای فعالان این صنعت وجود ندارد؛ چراکه تولیدات داخل نیاز مصرفکننده و حتی نسل جدید، محصول ایرانی را با همان کیفیت و حتی در بسیاری از موعرد، با کیفیت بهتر از نمونه خارجی و با قیمت ارزانتر تامین میکند.
نصیری در رابطه با جایگاه محصولات آرایشی- بهداشتی در سبد خانوارهای ایرانی، تصریح کرد: سهم این کالاها سه تا پنج است اما با توجه به تاثیر آن در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماریها سهم اثرگذاری بالایی دارد؛ امروز مصرفکننده ایرانی با حساسیت زیاد به دنبال کالای با کیفیت است و آنها را مقایسه میکند. در گذشته، هر فردی که از سفر خارجی میآمد، تعدادی محصولات آرایشی بهداشتی را هم برای مصرف خود یا سوغات میآورد اما امروز چنین مواردی بسیار کمرنگ شده است؛ چراکه کالاهای ایرانی با کیفیت مشابه خارجی است؛ به گونهای که در جلساتی که با برخی شرکتهای خارجی داشتیم، از کیفیت محصولات ایرانی شگفتزده شدهاند.
علی نقیب رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق ایران نیز در ادامه این نشست، ضمن اشاره به نقش دولت در حمایت از صادرات تولیدات این حوزه، اظهار کرد: ما به مرحلهای رسیدیم که نه تشویقهای صادراتی همانند ترکیه را میخواهیم و نه جوایز صادراتی؛ بلکه تنها خواسته ما از دولت این است که بروکراسیهای اداری و بخشنامههای یکشبه و بدون هماهنگی و همفکری بخش خصوصی را کنار بگذارد.
وی افزود: کیفیت محصولات ایرانی به قدری بالا رفته که به دنبال بازارهای صادراتی هستیم، اما متاسفانه کمکاری و انفعال رایزنهای اقتصادی در سفارتخانهها، سبب شده که ما در رویدادها و نمایشگاههای بزرگ این حوزه حضور نداشته باشیم؛ با توجه به صحبتهای رئیس جمهور در ایام انتخابات که باید از مدیران، عملکرد درخواست شود. سازمان توسعه تجارت نیز بایستی از رایزنها گزارش داشته باشند. با توجه به توانایی در صادرات و ارز آوری در این حوزه، وظیفه حاکمیتی دولت ایجاب میکند که حداکثر توان خود را به این امر اختصاص دهد.
نقیب در پایان تصریح کرد: دولت و وزیر صمت آینده بایستی انجمنها، تشکلها و اتاقهای بازرگانی را به عنوان یک بازوی کمکی در تجارت و تولید در نظر بگیرد؛ بهترین راهها و نظرات کارشناسی را از این تشکلها میتوانند به دولت بدهند؛ چراکه این کارشناسان و فعالان حوزه هستند که از نزدیک با گوشت و پوست خود موضوعات را لمس میکنند و هر روز در این حوزه فعالیت دارند و گلوگاهها را به خوبی میشناسند.