• امروز : چهارشنبه - ۲۴ مرداد - ۱۴۰۳
1
میرهاشم موسوی در همایش جمعی از بازنشستگان این سازمان تشریح کرد:

گزارشی‌ از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در مسیر توسعه خدمات

  • کد خبر : 140962
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
گزارشی‌ از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در مسیر توسعه خدمات
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در همایش بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی شهرستان شمیرانات با تأکید بر این‌که فلسفه اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی، خدمت به بازنشستگان عزیز است، در تبیین دستاوردهای این سازمان در حوزه توسعه خدمات به ذی‌نفعان گفت: از همان ابتدای مسئولیت در سازمان تأمین‌اجتماعی، دو موضوع را در اولویت قرار دادیم که اولویت اول این بود که سعی کنیم با توجه به شرایط مالی سازمان در آن مقطع و بدهی‌هایی که ایجاد شده بود، اجازه ندهیم خللی در پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان ایجاد شود و اولویت دوم هم توسعه ظرفیت‌های ارائه خدمات خصوصاً در بخش درمانی بود. بازنشستگان عزیز و فرهیخته ما به اعتبار حق بیمه‌ای که در دوران اشتغال به تأمین‌اجتماعی پرداخته‌اند، خدماتی را که ما متعهد به ارائه آن هستیم مطالبه می‌کنند که مطالبه درستی است و ما هم مکلفیم که این خدمات را با عزت و احترام ارائه کنیم. اینها حقوق بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و از این رو کسی در تأمین‌اجتماعی نباید دلخور شود از این‌که بازنشستگان عزیز، خدمات بهتر را مطالبه می‌کنند. اینها حق بازنشستگان است و خیلی طبیعی است که ذی‌حق، حقش را بخواهد. اگر این حق را درست ادا نکنیم و انجام ندهیم طبیعی است که نارضایتی ایجاد می‌شود.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی افزود: در تعامل با بازنشستگان عزیز در سراسر کشور، ما هیچ‌گاه چنین فرضی نداشته‌ایم که وضعیت معیشتی بازنشستگان ما در نقطه مطلوب است و همواره رویکرد ما این بوده که از هر فرصتی که فراهم شود با اقتضائات قانونی و با استفاده از زمینه‌ها و بسترهایی که داریم، در جهت بهبود معیشت بازنشستگان تلاش و کاستی‌ها را با توجه به شرایط اقتصادی، جبران کنیم.

وی همچنین گفت: می‌دانیم که هزینه‌های درمان بسیار بالا بوده و اگر ظرفیت درمان مستقیم ما نباشد، بسیاری از اقشار درباره هزینه‌های درمانی دچار مشکل شده و برای یک عمل جراحی کوچک یا بستری در خارج از نظام بیمه‌ای باید هزینه‌های بسیار زیادی پرداخت کنند. لذا توسعه خدمات درمانی با جدیت در دستورکار قرار دارد و تا کنون نیز بیش از ۴۰ پروژه عمرانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: الان سبدی از دارایی های تأمین‌اجتماعی در دست ماست و این سازمان در قبال درآمدی که دارد، هزینه‌هایی هم دارد و سازمانی درآمد – هزینه‌ای است. بنابراین در درخواست‌ها و مطالباتی که بازنشستگان تأمین‌اجتماعی دارند، با مدیران تأمین‌اجتماعی اختلاف نظری وجود ندارد. این طور هم نبوده که مدیران فقط در ستاد مرکزی و پشت میز بنشینند. به‌شخصه در ۶۰ سفر استانی، به بالغ بر ۱۵۰ شهرستان رفته‌ام. در هر استانی هم تا دورترین نقاط برای نظارت میدانی مراجعه شده تا از نزدیک ببینیم اوضاع چگونه است تا نبض شرایط را در همان بستر مکانی بگیریم و ارزیابی کنیم. گاهی ممکن است ما فکر کنیم داریم بهترین خدمات را ارائه می‌کنیم ولی باید ببینیم ارزیابی خدمات‌گیرنده چیست؟ به اندازه دانایی‌ها و توانایی‌های‌مان و ظرفیت منابعی که وجود دارد، با همه قصوراتمان، آنچه می‌دانستیم و می‌توانستیم عمل کرده‌ایم. هر جا هم نتوانسته‌ایم مشکلی را حل کنیم، باید عذرخواهی کنیم و مواردی که می‌خواسته‌ایم انجام بدهیم و نتوانسته‌ایم و نشده است را هم باید اعلام کنیم. دلایل نشدن را هم از مشکلات منابع، درآمد، شرایط گوناگون و اقتضائات مختلف، باید اعلام کنیم.

منابع و دارایی‌های تأمین‌اجتماعی؛ متعلق به مردم است

وی با اشاره به اقتضائات و حساسیت‌های مأموریت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی ویژگی منحصر به فردی دارد که کار را سخت و حساس می‌کند و آن این که منابع این سازمان، حق و پول و سرمایه متعلق به مردم است. منابع سازمان، با این اقتضائات تجمیع شده و سرمایه‌ای است که امروز در دست ماست. تأمین‌اجتماعی مثل دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیست که ردیف بودجه مستقل داشته باشد و هر ماه بودجه‌ای به آن بدهند؛ بلکه شبکه‌ گسترده تأمین‌اجتماعی در درون جامعه باید هر ماه با تأمین منابع، به این پیکره خون‌رسانی کند. حق بیمه افراد مختلف باید در شریان این شبکه و از درون این بدن و از درون ۴۶ میلیون نفر بیمه‌شده، تأمین و تجمیع شود که بخشی از آن برای معیشت بازنشستگان و بخشی هم برای توسعه خدمات به اقتضای شرایط هزینه می‌شود. این کار هر ماه انجام می شود که البته کار بسیار سختی است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: ما در تأمین‌اجتماعی مکلف هستیم که علاوه بر اینکه به وضعیت امروز خدمات رسیدگی کنیم، آینده را هم در نظر داشته باشیم. بحث فقط این نیست که حقوق این ماه و این سال پرداخت شود. باید به فکر ماه‌ها و سال‌های آینده هم بود. آن آینده بین‌النسلی را که باید برای بیمه‌شده‌ها و بازنشستگان ببینیم، نمی‌توان با روزمرگی ایجاد کرد. در ابتدای این دولت ماهانه ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌شد و به علت این که منابع اکتفای این هزینه را نمی‌کرد؛ هر ماه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی انجام می‌شد. یعنی به تعبیری اموال بازنشستگان و بیمه‌شدگان فروخته می‌شد و در قالب استقراض بی‌رویه، آینده‌فروشی صورت می‌گرفت. هر ماه از بانک رفاه پول برداشته و مستمری‌ها پرداخت می‌شد.

بازنشستگان و بیمه‌شدگان؛ جدی‌ترین دغدغه‌مندان نسبت به وضعیت امروز و آینده تأمین‌اجتماعی هستند

موسوی با تأکید بر اینکه بزرگترین دغدغه‌مندان نسبت به شرایط امروز و فردای سازمان تأمین‌اجتماعی، مخاطبان و ذی‌نفعان این سازمان یعنی بیمه‌شدگان و بازنشستگان هستند، گفت: ما معتقدیم بالاترین نگاه راهبردی به تأمین‌اجتماعی را صاحبان سرمایه می‌توانند داشته باشند. بازنشسته تأمین‌اجتماعی فقط به دنبال مستمری امروز نیست، بلکه او می‌خواهد دارایی‌ها و آینده‌اش هم تضمین شود. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه برای پرداخت حقوق بدهکار شده بودیم. امروز با همه کم و کاستی‌هایی که وجود دارد، مفتخر هستیم که بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان تعهد ماهانه انجام می‌دهیم و حتی یک ریال از دارایی‌های بازنشستگان را در قالب استقراض، آینده‌فروشی نکرده‌ایم. الان بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان در هر ماه؛ حقوق و مستمری پرداخت می‌کنیم و از ابتدای سال ۱۴۰۲ به خودمان اجازه نداده‌ایم حتی به اندازه یک ریال، دست در جیب دارایی‌های بازنشستگان کرده و استقراض و آینده‌فروشی کنیم. این کار کمی نیست. در حالی که اگر مثل سابق ادامه می‌دادیم الان دو برابر مقادیر پرداخت شده، بدهکار می‌بودیم. یعنی بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان باید بدهی به جا می‌گذاشتیم که تأثیر این بدهی و ناترازی بر تورم و زندگی مردم غیرقابل انکار می‌بود.

وی تصریح کرد: در تأمین‌اجتماعی همیشه این گله وجود داشته که دولت‌ها مطالبات تأمین‌اجتماعی را نمی‌پردازند که حرف درستی است. در دولت سیزدهم با اراده خالصانه شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی، بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین‌اجتماعی، با دارایی های خوب و ارزشمند مثل پتروشیمی شازند و شرکت کشتیرانی، تسویه شد. از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ کل پرداخت دولت‌ها به تأمین‌اجتماعی بابت بدهی‌هایشان، ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی در دولت مردمی سیزدهم، سه و نیم برابر کل دولت‌های قبل، مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی بازپرداخت شده است. ما در این دوره اثبات کردیم که در تأمین‌اجتماعی بحران غیرقابل مدیریت وجود ندارد، بلکه «بحران»، غالباً برآمده از اشکالات مدیریتی است. در دوره اخیر؛ دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه شد و بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع پایدار فقط از محل این بیمه‌شدگان جدید، به منابع جدید وارد سازمان شده است و هنوز حدود شش میلیون نفر بیمه‌نشده در کشور داریم که باید  برای جذب آن‌ها در  نظام بیمه‌ای تلاش کنیم.

توسعه درمان مستقیم و رایگان در اولویت است

موسوی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی گفت: در تأمین‌اجتماعی پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم وقتی تأمین‌اجتماعی، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آن است که این فرایند در تأمین‌اجتماعی آغاز شده است. ما بر اساس آن چیزی که در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحیه آن، به ما تکلیف شده متناسب‌سازی را برای بازنشستگان عزیز اجرا خواهیم کرد و ان‌شاءالله هیچ مشکلی هم نخواهیم داشت. اعتقاد ما این است که متناسب‌سازی باید برای همه گروه‌های بازنشستگان اجرا بشود، هم حداقل‌بگیران و هم سایر سطوح. در همین هفته کارگروه مشترکی را با کانون عالی بازنشستگان، برای تعیین نحوه اجرا و احکام و شرایط مالی و سایر شرایط تشکیل دادیم که باید کار را سرعت بدهیم. البته منابع ما محدود است ولی آنچه در قانون آمده باید انجام بدهیم تا حداقل بخشی از مطالبه بحق بازنشستگان در خصوص معیشت پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در خصوص توسعه خدمات درمانی این سازمان گفت: ما معتقدیم درمان در کشور باید به سمت رایگان شدن برود و ما هم از ابتدای مسئولیت با وجود مخالفت‌های مکرری که بعضی از شرکای اجتماعی ما و نهادهای درمانی داشتند، بر توسعه درمان مستقیم تأکید کردیم. ما در تأمین‌اجتماعی معتقدیم درمان رایگان سپر مقابه با فقر است. اگر درمان را به صورت رایگان توسعه ندهیم و کارگران و بیمه‌شدگان و بازنشستگان را زیر چتر آن نیاوریم، بسیاری به خاطر هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند. درمان رایگان مستقیم افراد را از تله فقر نگه می‌دارد، به ویژه اقشاری که به این خدمات نیاز دارند. به خاطر همین توسعه درمان مستقیم را در اولویت قرار دادیم و بالغ بر ۴۳ درمانگاه تخصصی، بیمارستان و مراکز درمانگاهی تخصصی و فوق‌تخصصی در این دوره برای تأمین‌اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. درمان را به لحاظ زیرساختی توسعه دادیم، مثلاً بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید فیاض‌بخش انشالله در هفته دولت با پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات به بهره‌برداری خواهد رسید. بیمارستان آبادان، بیمارستان هدایت در تهران، بیمارستان دزفول، بیمارستان لنگرود، درمانگاه اردبیل، درمانگاه شهرکرد و ۳۴۰ پروژه درمانی توسعه‌ای و ایجادی در این دوره، با این رویکرد که درمان مستقیم تقویت شود، در دست اجرا و تحویل و بهره‌برداری داریم. امسال هم ۱۴ پروژه دیگر به این ناوگان خدمات اضافه خواهد شد و حدود ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی هم اضافه شده است.
موسوی با اشاره به ضرورت بیمه تکمیلی برای بازنشستگان گفت: در ابتدای این دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کمک می کرد که حدود ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد بازنشستگان با شرکت ارائه‌دهنده این خدمات بود. در این دولت تعهدات بیمه تکمیلی حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و آن ۳۰ درصد سهم مشارکت سازمان هم به ۵۰ درصد افزایش یافت. الان کمیته ای هم تشکیل داده‌ایم تا روشهایی را بررسی و پیشنهاد کنند که کل خدمات درمانی را خود سازمان ارائه کند و دیگر نیاز به بیمه تکمیلی نباشد تا بازنشستگان آسایش و بهره‌مندی بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این‌که تسهیلات وام قرض‌الحسنه بازنشستگان از هفت میلون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: ما هیچ‌گاه یک طرفه تصمیم نگرفتیم و همیشه سعی کرده‌ایم که از نظرات کانون‌های بازنشستگی که نمایندگان بازنشستگان هستند، استفاده کنیم.

https://tejaratava.ir/?p=140962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰