• امروز : چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳
1
توسط دکتر آقا بابایی تشریح شد:

نقش موثر صندوق کارآفرینی امید در حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط

  • کد خبر : 140346
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
نقش موثر صندوق کارآفرینی امید در حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط
مدیرعامل صندوق کارآفرین امید گفت: طی سه سال گذشته و ۵ ماهه امسال بیش از ۱۷۰ هزار شغل توسط صندوق کارآفرینی امید حفظ و ایجاد شده است. در واقع صندوق با کمتر از یک درصد پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال کشور توانسته بیش از ۷ تا ۸ درصد اشتغال را حمایت و ایجاد کند.

به گزارش تجارت آوا، آقای دکتر هادی آقا بابایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) گفت: صندوق کارآفرین امید به عنوان یک نهاد مالی تخصصی در حوزه حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط فعالیت می‌کند. امروز در حوزه کشورهای آسیا و در حال توسعه بیش از ۹۵ درصد کارگاه‌ها در رده کسب و کارهای خرد و کوچک می باشند که بیش از ۵۰ درصد تسهیلات بانکی آنها به این کسب و کارها تخصیص پیدا کرده است. در حوزه کشورهای اروپایی این نقش بیشتر است و در برخی از آنها بیش از ۷۰ درصد تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های کوچک و متوسط تخصیص پیدا کرده است و نقش موثری در GDP دارند. اما در کشور ایران این سهم بسیار پایین بوده و کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات بانکی به کسب و کارهای خرد و متوسط تخصیص پیدا کرده است و GDP آن بین ۶ تا ۷ درصد می‌باشد و لازم است حتماً حمایت‌های خاص از این شرکت‌ها صورت پذیرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: ما در صندوق کارآفرین امید در سه سال اخیر توانستیم نقش موثری ایفا کنیم که بیش از ۳۰۰ درصد رشد در پرداخت تسهیلات و مانده تسهیلاتی داشته ایم. در حوزه اشتغال از ۵.۵ همت امروز به بیش از ۱۳ همت رسیده‌ایم بیش از ۱۶۱ هزار فقره تسهیلات سال قبل و امسال پرداخت شده است و نرخ تسهیلات آن ترجیحی است و نوع پرداخت به صورت قرض الحسنه یا با نرخ‌های کارمزدی پایین می‌باشد. سعی صندوق بر حفظ و ایجاد اشتغال بوده که طی ۳ سال گذشته و ۵ ماه اول امسال بیش از ۱۷۰ هزار شغل توسط صندوق حفظ و ایجاد شده است. در واقع صندوق با کمتر از یک درصد پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال کشور توانسته بیش از ۷ تا ۸ درصد اشتغال را حمایت و ایجاد کند که نقش بارز این صندوق می‌باشد.

دکتر آقا بابایی ادامه داد: یکی از کارهای موثر احیای واحدهای اقتصادی راکد و نیمه راکد است و تقریباً بانک موثر این حوزه صندوق کارآفرینی امید بوده که تاکنون بیش از ۱۱۰۰ واحد اقتصادی توسط صندوق حمایت مالی شده و بیش از ۷۰۰۰ شغل ایجاد شده است. همچنین بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که مردم انجام داده بودند دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگشته است. یکی از مسائل مهم در شبکه بانکی بحث کاهش مانده مطالبات غیرجاری بانک‌ها و موسسات مالی است که صندوق از سال ۱۴۰۰ تاکنون توانسته از نرخ ۵.۱ درصد به کمتر از ۷٫۱ درصد برسد. که نسبت خوبی در شبکه بانکی است و نشانگر این است که کار کارآفرینان ما مقید به پرداخت تسهیلات هستند و نشان از فعال بودن چرخه اقتصادی آنها می‌باشد. نکته مهم دیگر اینکه صندوق در سال‌های اخیر یکی از برایندها و قوانینی که در نظر گرفته حمایت از بانوان عزیز می‌باشد که بیش از ۴۳ درصد تسهیلات به طور متوسط مربوط به بانوان است. همچنین ما سعی کردیم تسهیلات را به مناطق محروم و کم برخوردار سوق دهیم.

وی افزود: در برنامه جدید و توسعه جدید صندوق نقشه راه ۳ ساله در حوزه فناوری اطلاعات را تصویب کرده که آن را به نهاد مالی فناوری پایه تبدیل کنیم و بتوانیم تسهیلات را به صورت خدمت آسان و شیرین در اختیار کارآفرینان عزیز قرار دهیم. و در کنار آن امروز چندین سامانه را احیا کردیم مثل سامانه ارتباط با مشتریان و سامانه تسهیلات غیرحضوری که در مرحله اول تا سقف ۱۰ میلیارد ریال آن را افتتاح خواهیم کرد و سامانه اعتبارسنجی برای مشتریان که تعداد این مشتریان ۴ میلیون سپرده گذار و مشتری می‌باشند احیا و فعال کرده‌ایم. یکی دیگر از کارها چابکسازی و سبکسازی ساختار صندوق است که این گونه خدمت دهی را راحت‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در خصوص برنامه های سال جاری گفت: انشالله بر اساس برنامه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ تصویب هیئت امنا و هیئت مدیره رسیده است سعی کردیم بتوانیم به میزان بیش از ۳۰ همت از کارآفرینان را در سال جاری حمایت کرده و تسهیلات پرداخت کنیم. همچنین سعی کردیم با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی و تخصصی تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم به نقطه هدف برسد و حتی سامانه‌ای طراحی کردیم که پرداخت به صورت مرحله‌ای باشد و نظارت نیز انجام می‌گیرد که کسب و کارها و کارآفرینان به درستی کارهایشان به سرانجام برسد برای ما مهم این است که آن کسب و کارها پایدار بمانند. از طرفی ما سکو و پلتفرم جامع اشتغال ایجاد کردیم که هر کارآفرینی در حوزه کسب و کار می‌تواند وارد این سکو شده از مجوزها، استانداردها، نوع تامین مالی و تسهیلاتی که به او پرداخت می شود مطلع شود و حتی در بازاریابی و بازارسازی در فروش محصول به او کمک شود.

دکتر آقا بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت آوا مبنی بر معرفی تعداد شعب و پراکندگی آنها و استفاده از بانک اطلاعاتی مهیا شده در صندوق و بهره‌مندی از آن برای مناطق مختلف دیگر گفت: تقریبا بیش از ۳۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم که به کارآفرینان خدمت ارائه می‌کنند و سعی کردیم نوع قرارگیری شعب در نقاطی باشد که معمولاً شعب بانکی در آن نقاط حضور پیدا نمی‌کنند و ما به این طریق به صورت نزدیک از کسب و کارهای خرد حمایت می‌کنیم. و دیگر اینکه امروز بانک اطلاعاتی بسیار خوبی در صندوق وجود دارد. در دوره اخیر سعی کردیم با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با استانداری‌های سراسر کشور این بانک اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهیم و آنها نیز بانک اطلاعاتی خوبی دارند که در اختیار ما قرار می‌دهند و به صورت هم افزایی توانستیم در زنجیره ارزش‌ طرح‌ها از آن استفاده کنیم مثل روستای نوفن، هر روستا یک محصول و طرح‌ روستای بدون بیکار این اتفاق رقم خورده است.

https://tejaratava.ir/?p=140346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.