به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی اظهار داشت: آزادراه غدیر طبق برنامه زمان بندی اولیه اجرا شد و آماده افتتاح است.
وی ادامه داد: طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که با احتساب جادههای تبادلی طول این آزادراه به ۲۴۰ کیلومتر میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه همه مسیر آزادراه آسفالت و ابنیهها هم تکمیل شده است، گفت: این آزادراه فقط کنارگذر دو شهر تهران و کرج نیست بلکه کنارگذر استان تهران و البرز است که از چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور میکند.
وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لبه جنوبی استان البرز و لبه جنوبی استان تهران میگذرد، اضافه کرد: این خاصیت ویژهای است که در سایر پروژههای آزادراهی نداریم، همچنین این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر مسیر اصلی و ۲۴۰ کیلومتر مسیر تبادلی و اصلی، چهار استان را دور میزند.
خادمی با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب کشور محسوب میشود، اظهار داشت: آزادراه جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از تهران عبور میکند و با ساخت آن بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب در منطقه استان تهران و البرز تکمیل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب میشود ادامه داد: قسمت غربی این آزادراه در منطقه تهران به عنوان کریدور شمال به جنوب عمل میکند، آزادراه غدیر بخشی از شبکه بزرگراهی آسیایی ما تعریف شده است که این مشخصات آزادراه غدیر مزایای ترانزیتی شبکه راهی کشورمان را افزایش میدهد.
وی به کاهش ترافیک استان تهران با بهرهبرداری از آزادراه جنوبی تهران اشاره و تاکید کرد: ترافیکی که از شرق به غرب و بالعکس در منطقه وجود دارد قبل از ورودی استان تهران از مسیر این استان جدا میشود و به خروجی استان البرز اتصال پیدا میکند به این ترتیب همه ترافیک عبوری منتهی به استان تهران و البرز از طریق این آزادراه به بیرون از شهرها منتقل میشود و در مبادی ورودی و خروجی این دو استان شاهد ترافیک نخواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: به طور قطع با بهرهبرداری از این آزادراه شاهد کاهش ترافیک، کاهش تولید آلایندههالی زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی عبور و مرور خواهیم بود.
وی با اشاره به تبادلات موجود در این آزادراه گفت: همه ترافیک قسمت شرق، غرب و جنوب کشور از روی این مسیرها عبور میکند یعنی همه ورودیها به استان البرز و تهران به هم متصل میشوند و این آزادراه ورودیها را به هم اتصال میدهد و به عنوان تبادل عمل میکند؛ به همین همین دلیل ۲۰ تقاطع غیرهمسطح در این مسیر وجود دارد که هفت تبادل آن به صورت پلهای تبادلی بسیار بزرگ است که توانایی انتقال ترافیک از یک مسیر به مسیر دیگر را دارد.
وی گفت: قسمت غربی این آزادراه یعنی از آبیک تا آزادراه تهران – قم توانایی عبور ۳۵ هزار خودرو را دارد و همچنین از آزادراه تهران – قم تا شرق هم حدود ۲۰ هزار خودرو امکان عبور دارند.
خادمی اظهار کرد: عملیات ساخت آزادراه جنوبی تهران از سال ۹۴ شروع شد و تا به امروز حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از هفت هزار میلیارد تومان است.