• امروز : سه شنبه - ۱۳ شهریور - ۱۴۰۳
0
پژوهشکده بیمه منتشر کرد؛

طرح پژوهشی آسیب شناسی و بررسی وضعیت پوشش اتکایی بیمه‌های زندگی و پیشنهاد الگوی عملیاتی متناسب با ساختار صنعت بیمه در ایران

  • کد خبر : 138830
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
طرح پژوهشی آسیب شناسی و بررسی وضعیت پوشش اتکایی بیمه‌های زندگی و پیشنهاد الگوی عملیاتی متناسب با ساختار صنعت بیمه در ایران
طرح پژوهشی «آسیب شناسی و بررسی وضعیت پوشش اتکایی بیمه‌های زندگی و پیشنهاد الگوی عملیاتی متناسب با ساختار صنعت بیمه در ایران» توسط گروه پژوهشی بیمه‌های اشخاص پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی مشتمل بر پنج بخش کلی توسط دکتر فاطمه عطاطلب رئیس اداره امور پژوهشی و آموزشی پژوهشکده بیمه، دکتر محبوبه اعلایی عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه و دکتر محسن قره‌خانی عضو هیات علمی دانشگاه ایرانیان تنظیم شده است.
طرح پژوهشی «آسیب شناسی و بررسی وضعیت پوشش اتکایی بیمه‌های زندگی و پیشنهاد الگوی عملیاتی متناسب با ساختار صنعت بیمه در ایران» در گروه پژوهشی بیمه‌های اشخاص پژوهشکده بیمه انجام شده است. هدف این پژوهش آسیب‌شناسی بازار بیمه اتکایی زندگی ایران و شناخت نقاط قوت و ضعف آن است. همچنین در این پژوهش، عوامل موثر بر عدم احساس نیاز به خرید پوشش اتکایی زندگی توسط شرکت‌های بیمه در ایران شناسایی و اولویت‌بندی شده است.
در بخش اول این پژوهش کلیات تحقیق بیان گردیده است. بخش دوم به بررسی جنبه‌های قانونی بیمه اتکایی با تأکید بر بیمه‌های زندگی، عملکرد بیمه اتکایی زندگی در ایران، مدیریت واگذاری و قبولی اتکایی می‌پردازد. همچنین مروری بر پوشش اتکایی محصولات بیمه زندگی و کلوزهای مربوط به عدم توانگری مالی بیمه‌گر واگذارنده و اتکایی انجام شد. بررسی هرم جمعیتی کشور ایران و هرم تعداد بیمه‌نامه‌های صادره به تفکیک سن، مدت بیمه و سرمایه بیمه‌نامه از دیگر مباحثی است که در این بخش به آن‌ها پرداخته شد. در بخش سوم به آسیب‎شناسی و شناسایی خلاء‎ها و مشکلات احتمالی در حوزه پوشش اتکایی بیمه زندگی با استفاده از روش دلفی و  نظر خبرگان پرداخته شد. نمونه‌گیری در این بخش با نمونه اولیۀ هدفمند، شامل مدیران مرتبط بیمه مرکزی، برخی مدیران بیمه‌های زندگی و مدیران بیمه‌های اتکایی آغاز شد. در ادامه، براساس تحلیل مصاحبه‎ها و نتایج بخش دوم تحقیق، پرسشنامه‎ای تنظیم و برای تعداد قابل ملاحظه‎ای از مدیران صنعت بیمه ارسال شده است. بخش چهارم به این مسأله می‌پردازد که در صورت راه‌اندازی چارچوب تکافل در بازار ایران، آیا می‌توان از ظرفیت اتکایی برای پوشش ریسک در این چارچوب بهره گرفت؟ و در نهایت در بخش پنجم، جمع‌بندی و پیشنهادات ارائه شده است.
نتایج این پژوهش نشان‌دهنده آن است که تورم بالا و وجود بازارهای جایگزین از عواملی است که موجب می‌شود خرید بیمه های زندگی برای مردم جذابیت نداشته با شد. تورم بالا به عنوان عاملی اثرگذار در پیچیدگی رفتار مشتریان بیمه های زندگی و افزایش بازخرید آن نیز شناخته شده است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل طرح پژوهشی «آسیب شناسی و بررسی وضعیت پوشش اتکایی بیمه‌های زندگی و پیشنهاد الگوی عملیاتی متناسب با ساختار صنعت بیمه در ایران» می‌توانند به بخش پژوهش تارنمای پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1648/ مراجعه فرمایند.

https://tejaratava.ir/?p=138830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.