• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
0
مدیر استانی بانك صنعت و معدن استان اردبیل:

ارائه مشاوره های تخصصی، تکریم مشتریان و پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن از مهمترین مزیت های این بانک تخصصی است

  • کد خبر : 138329
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
ارائه مشاوره های تخصصی، تکریم مشتریان و پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن از مهمترین مزیت های این بانک تخصصی است
در استان اردبیل واحدهای صنعتی مانند لوازم و قطعات خودرو، صنایع و مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، ریسندگی، فولاد و … فعال هستند؛ در بخش معدن نیز استان اردبیل در زمینه ذخایر مواد معدنی مصالح ساختمانی دارای مزیت های اقتصادی بسیاری است. در همین راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با احمد علامه مدیر استانی و رئیس شعبه اردبیل در خصوص عملکرد، برنامه ها و اقداماتی که در جهت حمایت از بخش صنعت و معدن استان به انجام رسانده یا در دستور کار دارد به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

در استان اردبیل واحدهای صنعتی مانند لوازم و قطعات خودرو، صنایع و مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، ریسندگی، فولاد و … فعال هستند؛ در بخش معدن نیز استان اردبیل در زمینه ذخایر مواد معدنی مصالح ساختمانی دارای مزیت های اقتصادی بسیاری است. در همین راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با احمد علامه مدیر استانی و رئیس شعبه اردبیل در خصوص عملکرد، برنامه ها و اقداماتی که در جهت حمایت از بخش صنعت و معدن استان به انجام رسانده یا در دستور کار دارد به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- برای جذب منابع شرکت های بزرگ فعال در استان چه خدمات و مزیت های دیگری علاوه بر خدمات معمول ارائه نموده اید؟ در بخش ارائه تسهیلات و اعتبارات و یا بانکداری خرد ارائه چه نوع خدماتی را قابل رقابت با دیگر بانک ها در شبکه بانکی می دانید؟   
نظر به اینکه مشتریان بزرگ استان به دلیل گردش حساب بالا مورد توجه کلیه بانکهای استان می باشند، لذا به نظر می رسد جذب این مشتریان نیازمند همکاری همه جانبه و همکاری تنگاتنگ بین صف و ستاد بانک و تقویت شعب می باشد، تا بتوان این مشتریان را اغنا نمود که بخشی از گردش حساب و تقاضاهای خود را به این بانک هدایت نمایند.  لذا جذب منابع شرکت های بزرگ فعال در استان مستلزم ارائه خدمات تشویقی از طرف بانک می باشد.
در این راستا این شعبه به منظور جذب منابع مشتریان بزرگ از طریق ارائه مشاوره های تخصصی، تکریم این نوع مشتریان و ارائه خدمات درخواستی آنان در کوتاه ترین زمان ممکن و تخصیص یک باجه اختصاصی برای اینگونه مشتریان اقدام می نماید.
درخصوص بخش دوم سوال نیز لازم به توضیح است که شعبه از طریق ارائه تسهیلات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با اعتبار سنجی دقیق و رعایت بهداشت اعتباری و همچنین ارائه خدمات اعتباری به مشتریان بزرگ از جمله ضمانتنامه و گشایش اعتباراسنادی نسبت به جذب این مشتریان اقدام می نماید. البته توضیح این نکته ضروری است که تنوع بخشی به خدمات قابل ارائه (سهل و آسان) و باکیفیت به مشتریان در این شرایط رقابتی سخت و مجهز شدن به ابزارهای به روز بانکی از ضروریات می باشد. همچنین با توجه به رسالت بانک صنعت و معدن در تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی لازم است بانک پس از مجهز نمودن زیر ساختهای لازم در این حوزه و متناسب سازی بخشنامه ها با بانکداری خرد وارد این موضوع گردد. 

۲-    مهمترین چالش ها از نظر شما برای جذب مشتری و ارائه خدمات نوین بانکی چه مواردی است؟ 
به نظر می رسد چالشهای اساسی بانک در جذب مشتریان را می تواند در دو بخش کلی تقسیم بندی نمود: 
الف- ساختار بازار پول: ساختار بازار پولی کشور به دلیل سهم بالای شبکه بانکی درآن و وجود محدودیتهای شدید منابع به دلیل سیاستهای انقباضی دولت از یکسو و عدم تناسب بین بهاء تمام شده منابع با منابع درآمدی شبکه بانکی و ملزم شدن این بازیگر بازار پول به استفاده از درآمدهای کارمزدی جهت حفظ سودآوری خود، سبب بروز فضای رقابت ناسالم بین بانکها( از طریق تسهیل قوانین و مقررات بانک مرکزی با مصوبات هیأت مدیره و بخشنامه های داخلی خود) گردیده است، و موجب کم رنگ شدن نقش بانکهای توسعه ایی در بازار پول شده است. این امر زمانی نامتوازن می گردد که تمرکز رصد نهادهای نظارتی بر بانکهای توسعه ایی به دلیل تک شعبه بودن این بانکها تشدید می گردد.
همچنین نگرش دوگانه سیاستگذاریهای کلان بازار پول به بانکهای توسعه ایی چالش دیگر بانک صنعت و معدن است، به نحوی که دیدگاه یکسان دولت و بانک مرکزی به بانکها بدون در نظر گرفتن نوع تخصص و پتانسیل و نیروی انسانی بانکها می باشد به عنوان مثال الزام بانک های تخصصی به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه (ازدواج و فرزندآوری) که هیچ سنخیتی با فعالیت و مشتریان این بانکها ندارد.
ب- ساختار بانکها: نظر به اینکه بانکهای توسعه ایی به دلیل ماهیت ایجادی خود(استفاده از منابع خاص جهت توسعه کشور و عدم نیاز به جذب منابع مستقیم) سهم بسیار کمی در بازار پول دارند، همچنین نسبت به بانکهای تجاری از نظر اندازه کوچکتر هستند، این کوچک بودن اندازه بانکهای توسعه ایی نسبت به بانکهای تجاری سبب گردیده است که مشتریان بزرگ همواره به سمت بانکهای تجاری که قدرت عمل و رقابت (بازاریابی – تبلیغات و …) بیشتری دارند، توجه داشته باشند. 
علی ایحال در جهت افزایش سهم بازار بانکهای توسعه ایی در بازار پول و جذب مشتری و ارائه خدمات نوین بانکی بایستی موارد ذیل در نظر گرفته شود:
انعقاد قراداد عاملیت با وزارتخانه های ذیربط جهت تامین منابع یارانه دار به منظور اعطای تسهیلات با نرخ سود کمتر از نرخ سود شورای پول و اعتبار، احیای طرح خدمت به منظور دسترسی مشتریان بانک به شعبات بانکهای طرف قرارداد جهت واگذاری چک های این بانک در شعبات بانک های طرف قرارداد، بازنگری در دستورالعمل های خدمات نوین بانکی(متناسب با بانکهای تجاری) جهت تسهیل در ارائه خدمات بانکی به مشتریان، امکان سیستمی نمودن افتتاح حساب برای مشتریان و تسهیلات خرد، استفاده ازخدمات بانکداری شرکتی و دیجیتال (پس از بالا بردن کیفیت این گونه خدمات ) و ترغیب مشتریان جهت استفاده از این خدمات.
 
۳-آیا ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی استان را برای سرمایه گذاران تشریح نموده اید؟ از چگونگی فرآیند ارائه مشاوره و مذاکره  برای گسترش صنایع پایین دستی و بالا دستی واحدهای تولیدی موجود در استان بگویید؟ 
همکاران این بانک در بدو ورود سرمایه گذارن جدید به بانک، جلسه ای با مدیران شرکت ها تشکیل و بسته به نوع محصولات تولیدی مشتری، نسبت به ارائه مشاوره درخصوص ارتباط موضوع فعالیت متقاضی با ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی استان اقدام می نمایند؛ به عنوان نمونه با توجه به اینکه استان اردبیل از استان های مرزی است لذا درخصوص صادرات محصولات تولیدی شرکت مشاوره های لازم ارائه می گردد.

۴-برای افزایش درآمد و سود و کاهش هزینه ها در بانک چه راهکارها و پیشنهادهایی دارید؟ 
مهمترین راهکار جهت افزایش درآمد و سود بانک، چابکسازی سیستم در ارائه خدمات متناسب با شرایط می باشد، که لازمه این امر کارآمد نمودن سرمایه انسانی بانک خواهد بود. بدین منظور جهت جذب مشتریان بزرگ ارائه خدمات کارمزدی سهل و آسان در ایجاد اعتماد این متقاضیان به بانک موثر خواهد بود. لذا افزایش درآمدهای غیر مشاعی بانک منجر به افزایش سود دهی شعبه و در نتیجه سود دهی بانک خواهد شد. به نظر می رسد اگر بانک بخواهد همانند سایر بانکها بر اساس منابع و مصارف و براساس سود و زیان، شعب را اداره کند قبل از همه می بایستی امکان ارائه خدمات به سایر بخشهای اقتصادی از جمله بخش خدمات و بازرگانی فراهم شود (محدود بودن حوزه فعالیت بانک سبب گردیده است که رؤسای شعب نتوانند سراغ هلدینگهای استانی بروند چرا که بخشی از نیاز این واحدهای بزرگ بدلیل فعالیت در حوزه های تجاری، از سوی بانک پاسخ داده نمی شوند)؛ در حالی که اکثر بانکهای موجود در کشور به غیر از بانکهای تخصصی مثل بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات شعب خود را بر اساس سود و زیان اداره می نمایند آنها اصلی ترین عامل این حوزه را قیمت تمام شده پول در نظر می گیرند و تلاش آنان جهت حفظ این مهم جزو رسالتهای آنان می باشد.
 به طور مثال بانک صنعت و معدن در سیاستهای اعتباری سالانه ابلاغی پیشین خود علاوه بر پرداخت سود به سپرده های بلند مدت به مشتریان (البته مطابق ضوابط بانک مرکزی)آن را به عنوان گردش حساب جهت پرداخت تسهیلات  لحاظ می نمود که به دلیل گران قیمت بودن این منابع  باعث افزایش قیمت تمام شده پول در بانک صنعت و معدن می گردید درحالی که بانکهای دیگر در محاسبه گردش حساب مشتریان این موضوع را لحاظ نمی کردند. بنابراین پیشنهاد مشخص جهت افزایش سود (ضمن تسهیل ضوابط و بخشنامه های موجود) افزایش درآمدهای مشاعی و غیر مشاعی می باشد و جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده پول را از اصلی ترین پارامترهای کاهش هزینه می توان عنوان کرد . 

۵-برای افزایش بهره وری و انگیزه در کارکنان چه عواملی را مؤثر می دانید؟ در مدیریت تحت سرپرستی چه اقداماتی را به انجام رسانده یا در دست اقدام دارید؟ 
عوامل مختلفی باعث افزایش بهره وری و بالا بردن انگیزه کارکنان می گردد از قبیل محیط کاری استاندارد، تغییر شرایط محیطی همکاران شعب، رفع تبعیض موجود در شرایط کاری همکاران شعبه و ستاد، تکنولوژی مورد استفاده در سازمان، سیستم پاداش و تشویق، فرهنگ سازمانی، چارت سازمانی،آموزش، عوامل اقتصادی و فرهنگی … 
مهمترین عاملی که در حال حاضر باعث کاهش بهره وری و انگیزه کارکنان بانک صنعت و معدن گردیده و متاثر از تورم حاکم بر جامعه می باشد بحث عوامل اقتصادی و معیشت کارکنان می باشد و سایر عوامل را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است به طوریکه کارکنان هیچ انگیزه ای برای قبول مسئولیت های مدیریتی ندارند و به نظر می رسد این مساله بانک را دچار چالش اساسی خواهد کرد و لازم است بانک به منظور افزایش بهره وری و ترغیب کارکنان به منظور پذیرش مسئولیتها چاره اندیشی لازم را در دستور کارجدی قرار دهد.

۶-عمده ترین مشکلات بر سر راه تولید در استان از نظر جنابعالی چه مواردی می باشد؟ برای حل این مشکلات، چه اقداماتی را  مثمر ثمر می دانید؟ 
عمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی در استانهای کمتر توسعه یافته مثل استان اردبیل، عدم باور به این واحدها می باشد. تولیدکنندگان استانی علاوه بر تحریم های خارجی در توسعه کسب و کار خود بایستی با تحریمهای ناشی از تبعیض در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، توزیع تسهیلات از سوی ستادهای مرکزی بانک ها در تهران و … درگیر باشند. مشکلات عمومی مشترک کشور برای تولید کنندگان استان شامل تورم، افزایش هزینه های ناشی از تحریمها در بحث واردات ماشین آلات و مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز، ناترازی تامین انرژی، نیروی انسانی پایدار و تامین سرمایه درگردش بانکها به دلیل سیاست انقباضی بانک مرکزی وعدم ثبات قوانین و… است.

۷-چه انتظاراتی از دیگر سطوح مدیریتی و کارشناسی بانک دارید؟ 
اعتماد و همراهی با رؤسا و معاونین شعب در اداره امور بانک و توجه بیشتر به امور معیشتی همکاران شعب به منظور افزایش کارایی عملکرد همکاران از جمله درخواست های ماست و انتظار می رود بانک با اتخاذ تصمیمات مؤثر در جهت رفع حل مشکلات نسبت به ایجاد آرامش در محیط کاری اقدام نماید.
همچنین با عنایت به اینکه شعب طرح های خارج از سقف اختیارات خود را جهت تصویب به ستاد مرکزی بانک ارسال می نمایند لذا از کارشناسان ستادی انتظار می رود که با کاهش فرآیند تصویب و ارسال به موقع طرح به شعبه در بهبود عملکرد شعب تاثیرگذار باشند.
۸-در راستای تحقق شعار سال”جهش تولید با مشارکت مردم” بانک چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد ؟
مشارکت مردم یعنی تشویق برای به میدان آمدن مردم، با عنایت به این که سال جاری توسط مقام معظم رهبری به عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم » نامگذاری گردیده لذا به منظور تحقق شعار سال، این شعبه بر اساس سیاستهای اعتباری مصوب هیأت مدیره محترم در سال ۱۴۰۳ و به منظور تأمین مالی طرح های اولویت دار با تمرکز بر طرح های نیمه تمام و توسعه ای و دانش بنیان جهت ایجاد اشتغال و تأمین سرمایه درگردش طرح های فعال و در بدو بهره برداری به منظور تثبیت اشتغال موجود و احیاء واحدهای تولیدی راکد برنامه ریزی لازم را  نموده است.

https://tejaratava.ir/?p=138329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰