• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
2
مدیرعامل سیستم یاس ارغوانی مطرح کرد؛

بازگشت مسیر پرداخت‌های کارتی به ریل اصلی / تغییر مدل کارمزدی؛ تحولی عظیم در صنعت پرداخت

  • کد خبر : 136665
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
بازگشت مسیر پرداخت‌های کارتی به ریل اصلی / تغییر مدل کارمزدی؛ تحولی عظیم در صنعت پرداخت
در این راستا؛ شرکت «سیستم یاس ارغوانی» به عنوان یکی از گسترده‌‌ترین شبکه‌های پشتیبانی تخصصی خدمات بانکی کشور، دستاوردهای بزرگی طی فعالیت خود به ارمغان آورده است. از این رو؛ گفتگویی تفصیلی با آیدین آرنگ؛ مدیرعامل سیستم یاس ارغوانی داشته‌ایم که در ادامه ‌خوانید؛

در صورت امکان مهمترین اقدامات سال گذشته شرکت سیستم یاس ارغوانی را با هم مرور کنیم؟

همانطور که مستحضر هستید، شرکت «سیستم یاس ارغوانی» با دارا بودن یکی از بزرگترین و گسترده­ ترین شبکه­های پشتیبانی خدمات بانکی و پرداخت؛ حوزه‌های متعددی در زمینه­ های، پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را پوشش می­دهد. بر این اساس اهم اقدامات صورت گرفته این شرکت در سال گذشته را می‌توان در پنج بخش توضیح داد.

یکی از مهم ترین اقدامات شرکت سیستم یاس ارغوانی طی یک سال گذشته پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروشگاهی شرکت «به پرداخت ملت» در سراسر کشور شامل بازاریابی، نصب و پشتیبانی دستگاه‌های کارتخوان است که از مرز یک میلیون دستگاه فعال عبور کرد.

دومین مورد را می‌توان مانیتورینگ شبکه خودپردازها و کیوسک بانکی، بانک ملت دانست که در سال گذشته توسعه قابل توجهی در حوزه کیوسک‌های بانکی به همراه داشته است.

تعمیر و بهسازی پایانه­ های فروشگاهی و ابزارهای پرداخت؛ پشتیبانی ابزارهای الکترونیکی شعب شامل پرینترها، ALL IN ONE، پرینتر کارت و… و پشتیبانی شبکه پرداخت و اطلاعات جایگاهای سوخت کشور موارد مهم دیگر از اقدامات شرکت سیستم یاس ارغوانی است.

مهمترین دستاوردهای شرکت متبوع شما در یک سال گذشته چه بود؟

شرکت سیستم یاس ارغوانی در یک سال گذشته به دستاوردهای کم نظیری دست یافته است. با توجه به آمار و ارقام موجود بیش از ۱۵۰ هزار پایانه فروشگاهی در این مدت تعمیر و بهسازی شده است. همچنین کیوسک های بانکی و پرداخت برای اولین بار با رعایت الزامات امنیتی تولید و قطعات حساس در ابزارهای بانکی و پرداخت نیز تعمیرو بهسازی شد.

علاوه بر موارد یاد شده؛ توسعه محورهای پشتیبانی ابزارهای بانکی شامل پرینتر کارت های بانکی و ….، بسترهای امنیتی، سامانه جامع مدیریت اموال و تجهیزات با قابلیت ردیابی حداکثری از جمله موارد توسعه‌ای یک سال گذشته شرکت سیستم یاس بوده است.

اما ما در این شرکت طی یک سال گذشته زمینه­ های تولید پایانه‌های فروشگاهی نیز ایجاد کردیم و تولید سامانه مدیریت چرخه زیست پایانه ­های فروشگاهی برای رصد کامل از لحظه تخصیص تا اسقاط نیز در این مدت صورت گرفته است.

با توجه به نقش قابل توجه شرکت سیستم یاس ارغوانی در صنعت پرداخت کشور؛ مسیر این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال گذشته تغییر مدل کارمزدی، به نظر بنده تحول قابل توجهی را ایجاد کرده است. این موضوع مسیر پرداخت‌های کارتی را تا حدی به ریل اصلی خود بازگرداند. توسعه ابزارهای پرداخت در «اصناف مبلغ خرد» نه تنها توجیه اقتصادی نداشت بلکه از نظر استاندارد نیز، این صنوف در هیچ کجای دنیا هدف پرداخت کارتی نیستند و عمدتاً براساس ابزارهای پرداخت خرد (مانند کیف پول‌ها) مدیریت ‌می‌شوند.

پرداخت آنلاین مبتنی بر کارت یک روش پرداخت گران است و بایستی مبلغ جابه جا شده توسط آن از منظر هزینه ایجاد شده توجیه داشته باشد.

در مدل جدید شرکت‌های پرداخت به طور منطقی از اصناف مبلغ خرد به سمت اصناف مبلغ بالا و متوسط تغییر جهت دادند که این موضوع دستاورد قابل توجهی است.

اما آفت اصلی فعلی نظام پرداخت توجه بیش از اندازه به شاخص‌های بدون اثرات شرکت‌ها به جای تمرکز بر شاخص‌های سودآوری و بهره ­وری بیشتر به فکر توسعه‌های کمی هستند که این موضوع باعث افزایش سرسام آور هزینه‌ها در لایه‌های پشتیبانی و توسعه شده است؛ لذا ادامه فعالیت با این روش در سال‌های آتی تقریباً غیرممکن است.

نظر شما درباره کارآمدی شبکه و وضعیت پرداخت کنونی چیست؟

در حال حاضر وضعیت پرداخت و کارآمدی شبکه، بیشتر تمرکز بر شاخص­های کمی است. این موضوع در درازمدت باعث ایجاد مراکز هزینه ­ای می‌شود که هدفی جز ایجاد هزینه ­زائی برای شبکه بانکی کشور ندارد و تنها با آمار رشدهای کمی و بدون در نظر گرفتن کارآیی و سودآوری سنجیده شده­اند. این یک سرطان پنهان در حال گسترش در نظام پرداخت است که بایستی از آن جلوگیری کرد.

آیا راهکار برای برون رفت از این شرایط پر هزینه دارید؟

تغییر شاخص‌های اصلی از شاخص‌های کمی به شاخص‌های کیفی مانند همه کسب و کارهای منطقی جهان. اینکه یک شرکت رشد کند، خوب است؛ اما با چه قیمت و هزینه‌ای از آن مهمتر است. روش فعلی دستاوردی جز هدررفت سرمایه‌های ملی ندارد.

برنامه آتی شما در شرکت سیستم یاس ارغوانی چیست؟

اولین و مهمترین برنامه توسعه بسترهای تولیدی در شرکت است. تا جایی که بتوانیم نیازمندی‌های سخت‌افزاری مجموعه هلدینگ و بانک را به صورت داخلی تامین کنیم. همچنین توسعه و نوسازی ناوگان شرکت «به پرداخت» یکی از اهداف اصلی ماست و بهینه‌سازی شبکه پشتیبانی برای مدیریت هزینه‌ها و توسعه سودآوری مجموعه از اهداف اصلی سال آتی خواهد بود.

https://tejaratava.ir/?p=136665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.