• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
2
پژوهشکده بیمه منتشر کرد؛

کتاب مبانی رویکردها و چارچوب‌های تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه

  • کد خبر : 133564
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
کتاب مبانی رویکردها و چارچوب‌های تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه
کتاب «مبانی، رویکردها و چارچوب‌های تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه» نوشته دکتر لیلی نیاکان توسط انتشارات پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، این کتاب در هفت فصل با عناوین «چهارچوب تنظیم‌گری و نظارت بیمه»، «رویکردهای تنظیم‌گری»، «رویکردهای نظارتی»، «تجربه جهانی نظارت مبتنی بر ریسک»، «راهبردهای نظارتی»، «الزامات مقرراتی» و «نظارت بر صنعت بیمه کشور» تنظیم شده است.
این کتاب از جمله کتاب‌های تخصصی در حوزهٔ بیمه است که به بررسی مفاهیم اساسی مطرح در حوزه تنظیم‌گری و نظارت بیمه، ساختار تنظیم‌گری و نظارت، وظایف و اختیارات نهاد ناظر، نقش نهاد ناظر در ثبات مالی و هدایت بازار، معرفی ابزارهای نظارتی با تمرکز بر مدیریت ریسک و معرفی تجربۀ جهانی در این زمینه می پردازد.
وجود یک نظام تنظیم‌گری و نظارت دقیق جهت حفظ بخش بیمه به صورت منصفانه، قابل اعتماد و پایدار که منجر به حمایت از منافع بیمه‌گذاران و خدمت به آن‌ها، ذی نفعان و ادعاکنندگان خسارت می‌شود و نیز به منظور مشارکت در ثبات نظام مالی ضروری است. صنعت بیمه، همانند سایر اجزای نظام مالی در پاسخ به طیف وسیع تغییرات فنی، اجتماعی و اقتصادی جهانی در حال تغییر است و جهت مواجهه با این موارد لازم است فعالیت‌ها و نظام‌های نظارتی بیمه به طور مستمر ارتقاء یابند.
لذا در طول هفت فصل کتاب «مبانی، رویکردها و چارچوب‌های تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه»، خواننده با مفاهیم اساسی در این حوزه آشنا خواهد شد و درک بهتری از عملکرد و اهمیت تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه خواهد داشت.
در فصل نخست، به بررسی چارچوب تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه پرداخته می‌شود. این فصل به معرفی اصول اساسی و مهم تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه می‌پردازد و اطلاعاتی درباره نظریات مطرح شده در خصوص ضرورت تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه و تغییرات در رویکرد نظارتی در نتیجه تحولات جهانی برای خوانندگان فراهم می‌کند.
در فصل دوم، رویکردهای تنظیم‌گری در صنعت بیمه بررسی خواهد شد. در این فصل درباره روش‌ها و رویکردهای مختلفی که در تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه به کار می‌روند بحث می‌شود و اطلاعات جامعی دربارهٔ گستردگی و تنوع رویکردهای تنظی‌ گری در این صنعت در اختیار خواننده گذاشته می‌شود.
در فصل سوم انواع رویکردهای نظارتی «رفتار بازار» و «احتیاطی» بررسی می‌شود. این فصل به بررسی الگوها و روش‌های موجود برای تنظیم‌گری و نظارت احتیاطی و نظارت بر رفتار بازار در صنعت بیمه می‌پردازد و خواننده را با روش‌ها و اصول اصلی در این زمینه آشنا می‌کند.
در فصل چهارم، به بررسی استانداردها و رهنمودهای بین‌المللی در زمینه تنظیم‌گری و نظارت صنعت بیمه پرداخته و تجارب کشورهای مختلف در این زمینه بررسی می‌شود.
فصل پنجم به بررسی چارچوب نظارت مبتنی بر ریسک می‌پردازد. در این فصل ریسک‌های مختلف موجود در صنعت بیمه تحلیل و ارزیابی و نظارت مبتنی بر ریسک به عنوان رویکردی مهم در تنظیم‌گری صنعت بیمه معرفی می‌شود.
در فصل ششم به مدیریت ریسک شرکتی، خودارزیابی ریسک و توانگری و نظام پیش‌هشدار به عنوان راهبردهای نظارتی پرداخته شده است. این فصل به بررسی روش‌ها و ابزارهای مدیریت ریسک شرکتی در صنعت بیمه می‌پردازد و به خواننده اطلاعات کاربردی و عملی برای ارتقای تنظیم‌گری و نظارت در این صنعت ارائه می‌دهد.
در فصل هفتم نیز  الزامات مقرراتی نظارت بر صنعت بیمه کشور معرفی شده است و در نهایت، پیش‌شرط‌های نظارت مؤثر بر بازار بیمه تبیین می‌شود.
علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب «مبانی، رویکردها و چارچوب‌های تنظیم‌گری و نظارت در صنعت بیمه» می‌توانند به کتابفروشی پژوهشکده بیمه به نشانی تهران، سعادت‌آباد، میدان شهید حسن تهرانی مقدم (کاج سابق)، سرو غربی، پلاک ۴۳ مراجعه و یا با شماره تلفن ۲۲۰۶۶۰۶۳ داخلی ۶۶۶ تماس حاصل فرمایند.
خرید اینترنتی این کتاب نیز از طریق سایت https://bookstore.irc.ac.ir/ امکان‌پذیر می‌باشد.

https://tejaratava.ir/?p=133564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.