• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
1
رایزن بازرگانی ج. ا ایران در قطر مطرح کرد

رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سال جاری/ بازار ایران و قطر مکمل یکدیگرند

  • کد خبر : 133329
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سال جاری/ بازار ایران و قطر مکمل یکدیگرند
رایزن بازرگانی ج. ا ایران در قطر ضمن تاکید بر لزوم تقویت و تعمیق روابط تجاری ایران و قطر از رشد مبادلات تجاری دو کشوردر دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ج. ا ایران در قطر از رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در دو ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: بنا به گزارش آمار گمرک ج. ا ایران، آمار مبادلات تجاری فی مابین جمهوری اسلامی ایران و قطر طی دو ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

 به گفته وی؛ محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آبزیان، خشکبار، فرش، مصالح ساختمانی و مواد معدنی در دسته مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر جای می‌گیرند.

عبدالخانی با تاکید بر توسعه و گسترش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور،افزود: روابط سیاسی پایدار و دور از تنش بین ایران و قطر بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فراهم کرده که می‌توان از آن به عنوان فرصتی جهت هم‌افزایی و تعمیق روابط تجاری بهره‌برداری کرد؛ از آنجایی‌که رهبران سیاسی دو کشور بر لزوم تقویت روابط تجاری تاکید دارند این حمایت‌ها می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین بخش‌های خصوصی ایران و قطر را ایجاد و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دو کشور با اطمینان بیشتری به فعالیت‌های تجاری مشترک بپردازند.

رایزن بازرگانی ج.ا ایران در قطر با اشاره به مزیت همجواری و نزدیکی دوکشور، تصریح کرد: نزدیکی جغرافیایی می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش  و زمان رسیدن کالاها به مقصد را کوتاه‌ کند و در نتیجه، تبادل کالاها بین دو کشور سریع‌تر و اقتصادی‌تر انجام می‌شود.

   عبدالخانی ضمن برشمردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای ایران در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی، توضیح داد: بازار قطر به این محصولات نیاز دارد و ایران می‌تواند به عنوان یک تامین‌کننده مطمئن و پایدار وارد عمل شود. محصولات کشاورزی ایران به دلیل کیفیت بالا و نزدیکی مسافت، می‌تواند به راحتی سهم قابل توجهی از  بازار قطر را تصاحب کنند و وابستگی این کشور به واردات از دیگر کشورها را تقلیل بدهد.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر می‌تواند به تنوع بخشی  اقتصاد دو کشور کمک ‌کند. ایران با تنوع منابع طبیعی و تولیدات کشاورزی، و قطر با داشتن بازار مصرفی پویا، می‌توانند مکمل یکدیگر در توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باشند؛ از این رو، تلاش برای تعمیق و گسترش این روابط باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک  دو کشور در نظر گرفته شود.

https://tejaratava.ir/?p=133329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.