• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
1

پایان وعده بومی سازی تولید کاتالیست‌ها

  • کد خبر : 133184
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
پایان وعده بومی سازی تولید کاتالیست‌ها
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه با توجه به زیر ساخت‌ها و قابلیت‌های موجود در کشور تلاش کردیم تا با عزمی ملی در لبه دانش قرار بگیریم، بیان کرد: خوشبختانه تمام 99 کاتالیست آغازگر و جاذب مورد استفاده در صنعت پتروشیمی در آستانه داخلی سازی کامل هستند.

به گزارش تجارت آوا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز چهارشنبه (۲۳ خردادماه) در جلسه مجمع عمومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نیز مراسم امضای پنج قرارداد پژوهشی باقیمانده از سند جامع کاتالیست صنعت نفت کشور، اظهار کرد: خوشبختانه تمام ۹۹ کاتالیست، آغازگر و جاذب مورد استفاده در صنعت در آستانه داخلی سازی کامل هستند.

وی با تقدیر از تلاش های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه تولید دانش فنی بومی و انواع کاتالیست های مورد نیاز، گفت: افزون بر تولید کاتالیست ها باید در زمینه بومی سازی دانش فنی و نیز کالا ها و تجهیزات مورد استفاده در صنعت با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی با جدیت گام برداریم و در این راستا خوشبختانه فعالان صنعت دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده اند.

وی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی باید به عنوان مرجع و بانک اطلاعاتی، نیازهای صنعت و همچنین دستاوردهای کسب شده را مستندسازی کند و آن را در اختیار متقاضیان و سرمایه گذاران قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید راهبرد و هدف گذاری های هوشمندانه ای از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شود تا چشم اندازهای بلند مدت ” تکمیل زنجیره ارزش” با تکیه بر توان داخلی محقق شود.

شاهمیرزایی با اشاره به گسترش هوش مصنوعی در جهان، گفت: شرکت پژوهش و فناوری می تواند در این زمینه نیز پیشرو باشد و نیاز های صنعت را با استفاده از دانش و فناوری های روز جهان تامین و در اختیار سایر شرکت های پتروشیمی قرار دهد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر همکاری با دانشگاه ها، مراکز پژوهش و شرکت های دانش بنیان گسترش یافته است و تداوم این همکاری ها و افزایش ارتباط میان صنعت و دانشگاه موجب شکوفایی و توسعه صنعت پتروشیمی کشورمان شده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که صنعت پتروشیمی به عنوان محور فعالیت اغلب صنایع در مسیر رشد و توسعه متوازن قرار دارد، گفت: امضای ۵ قرارداد پژوهشی در جریان نشست امروز نشان داد که ظرفیت های مطلوبی برای همکاری های مختلف با دانشگاه وجود دارد و می توان فعالیت های مشترک را در این زمینه افزایش داد.

وی تصریح کرد: با توجه به زیر ساخت ها و قابلیت های موجود در کشور تلاش کردیم تا با عزمی ملی در لبه دانش قرار بگیریم و در این راستا نقش مراکز دانشگاهی و پژوهشی بسیار تاثیر گذار است.

شاهمیرزایی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دی ماه سال ۱۴۰۰ متعهد شد تا تمام کاتالیست های مورد استفاده در صنعت را بومی سازی کند که امروز شاهد این هستیم که این هدف بطور کامل در حال تحقق است.

وی با اشاره به انعقاد پنج قرارداد پژوهشی در زمینه تولید کاتالیست ها، گفت: این قرارداد ها بر اساس اعلام متولیان آن تا پایان سال جاری به تولید مقدماتی می رسند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: داخلی سازی و تولید داخل و بهره گیری از توان و دانش ایرانی جهاد علمی، اقتصادی است که منجر به عزت و اقتدار کشور می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که هلدینگ های پتروشمیی باید با جدیت بیشتری وارد بومی سازی نیازهای صنعت شوند، گفت: یکی از هلدینگ ها در حال بومی سازی ۸ کاتالیست مهم در صنعت است.

وی افزود: سند جامع لایسنس و دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی باید تعیین تکلیف و نهایی شود و با توجه به این که ۲۵۰ لایسنس در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرارمی گیرد می توان با داخلی سازی آنها مسیر توسعه و بی نیازی صنعت به خارج از کشور را هموار کرد.

شاهمیرزایی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در سال گذشته موفق شد تا با عرضه ۸۰ هزار همت محصول پتروشیمی رونق و پویایی را به صنایع پایین دستی پتروشیمی بازگرداند و با کمک وزارت صمت و نیز نظام بانکی کشور این صنایع توانستند بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند.

معاون وزیر نفت، تلاش برای خاموشی فلرهای موجود در مجتمع های پتروشیمی را از راهبردهای مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواند و گفت: با همکاری هلدینگ های پتروشیمی تلاش داریم تا تا با جمع آوری گازهای همراه، افزون برصیانت از محیط زیست برای افزایش حجم خوراک پتروشیمی ها نیز از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

منبع: ایپنا

https://tejaratava.ir/?p=133184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.