به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت شاپرک، سعید احمدی پویا، معاون نظارت شرکت شاپرک در نشست نمایشگاه اینوتکس به بیان توضیحاتی درباره علل خلاءهای قانونی در زمینه فعالیت کسب و کارهای نوظهور پرداخت.وی اظهار کرد: متاسفانه قوانین و زیرساختهای حقوقی کسبوکارهای در کشور همپا با جریان نوآوری در کسب و کارها پیش نرفتهاند و نتوانستهاند خود را به روز کنند، برای همین مجری در اجرای برخی مقررات ناگزیر به تفسیر میشود که ممکن است از منظر برخی ناخوشایند بیاید.احمدی پویا با تاکید بر اینکه هرچه قوانین بتوانند شفافتر و دقیقتر نگارش شوند، مناسبتر خواهد بود، افزود: از آنجایی که تفسیرهای افراد میتواند با یکدیگر متفاوت باشند در نتیجه هر چه قانون ظرفیت شفافیت بیشتری داشته باشد به نفع همه به ویژه کسب و کارهاست. از طرفی نیاز نیست که قانون حتما حداکثری باشد، بلکه یک قانون حداقلی اما شفاف که جای تفسیر نگذارد هم میتواند مورد قبول قرار گیرد.وی با ابراز امیدواری از اینکه سیر حرکت قانون نسبت به کسبوکارها کند، است، تأکید کرد: یکی از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد این است که رابطه مشخص و قانونی بین پلتفرم، کسب و کار و کاربر تعریف نشده یا جامع نیست به طوری که اگر یک کسب و کاری در یک پلتفرم تخلف مرتکب شود و کاربر زیان ببیند، راهکار مناسبی برای آن تعریف نشده است.معاون نظارت شرکت شاپرک ادامه داد: بررسی رفتار پلتفرمهای بزرگ بینالمللی مثل آمازون در قبال کسب و کارها نشان میدهد که آنها علاوه بر اینکه کاملا منطبق با مقررات رگولاتوری فعالیت میکنند، خود نیز الزامات و آییننامههای متعددی برای صحتسنجی و اعتبارسنجی کسب و کارها انجام میدهند تا کابر با خیال آسوده اقدام به خرید انجام دهد.او با بیان اینکه نهادهایی مانند وزارت صمت، رگولاتورهای پولی و مالی و حتی مجلس تفسیرهای متفاوتی از قانون تجارت الکترونیک دارند، تصریح کرد: علاوه بر مباحث قانونی که اشاره شد احراز هویت، اعتبارسنجی و مدیریت ریسک اصولی اساسی برای توسعه کسبوکارهای نوآورانه است و به نظر میرسد پلتفرمها و سکوها میبایست در این زمینه فعالتر اقدام کنند.به گفته وی وقتی سطح عملکرد کاربر افزایش مییابد میبایست احراز هویتی در سطح بالاتر صورت پذیرد و وثایقی که از او دریافت میشود نیز بیشتر شود، در واقع زمانی که پلتفرم علاوه بر رعایت تمام الزامات و مقررات، اعتبارسنجیهای دقیق دیگری هم انجام دهد، رگولاتور هم از فضای به وجود آمده رضایت خواهد داشت.احمدی پویا همچنین درباره تقویت سیستمهای اعتبارسنجی برای جلوگیری از کلاهبرداری اظهار کرد: اعتبارسنجی و مدیریت ریسک از مقولههای بسیار مهمی در فضای کسب و کار کنونی محسوب میشوند و باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم تجربه ناخوشایند مشتریان کاهش یابد و هم سطح کیفیت خدمت و عملکرد ارائه شده، افزایش یابد.
معاون نظارت شاپرک: قوانین و زیرساخت حقوقی متناسب با رشد کسب و کارها توسعه نیافتهاند
نهادهای ناظر بر مبنای بسترهای حقوقی و قانونی اقدام میکنند، اما وقتی قوانین بهروز نیستند، تفسیر اجتنابناپذیر خواهد بود.
https://tejaratava.ir/?p=132586