رییس اتاق مشترک ایران و روسیه افزایش مشارکت در نخستین نمایشگاه مجازی ایران را نتیجه اهدای مشوق به اتاقهای مشترک بازرگانی دانست و گفت: این آمادگی وجود دارد که بتوانیم ظرفیتهای این نمایشگاه را به تجار و بازرگانان روسیه نشان دهیم تا از مخاطبان یا شرکتکنندگان در نمایشگاه پیشرو باشند.
به گزارش روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی ایران، هادی تیزهوش تابان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گسترش فعالیتهای نوآورانه در جهان به گونهای در حرکت است که چارهای جز پیوستن به آن وجود ندارد؛ در این میان نمایشگاههای آینده حتی فارغ از بحث اپیدمیها باید به صورت مجازی برگزار شود به این دلیل که کاهش هزینههای مشارکت، دسترسی از هر مکان و در هر زمان از ویژگیهای مناسب برگزاری نمایشگاههای مجازی است و اپیدمی کنونی اقبال به برگزاری آن را در جهان افزایش داده است.
وی ادامه داد: در آینده بسیاری از نمایشگاههایی که اکنون به صورت فیزیکی برگزار میشوند، مجازی خواهند شد و دسترسی آسان به اطلاعات نمایشگاهی، امکان ارتباط مستمر با شرکتها و کاهش هزینههای تولیدکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی و درکنار آن مخاطبان نمایشگاهی را ترغیب خواهد کرد که در آن شرکت کرده یا از آن بازدید کنند.
نمایشگاه مجازی محلی برای کسب سهم بیشتر از بازار
تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: نمایشگاهها نقش مهمی در توسعه کسب و کارها دارند. نمایشگاه مکانی برای عرضه آخرین تولیدات و دستاوردهای نمایشگاهی است. نمایشگاه میتواند توانمندی تولیدات و ظرفیتهای کارخانجات را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کند و بیتردید یکی مهمترین ابزارها برای کسب سهم بیشتر از بازار است.
وی ادامه داد: شناسایی نیازهای بازار نیز در طول برگزاری نمایشگاهها به تولیدکنندگان کمک میکند تا تولیداتی را عرضه کنند که میتواند مطابق با نیاز متقاضیان و مشتریان باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به پتانسیلها و ظرفیتهای نخستین نمایشگاه مجازی که از پنجم تا بیستم اسفند امسال برگزار میشود، خاطرنشان کرد: اطلاعرسانی مناسب و صداقت و شفافیت از جمله موضوعاتی است که موجب میشود تا اعتماد مخاطبان به برگزاری نمایشگاههای مجازی افزایش یابد و به عنوان گام نخست پایهریزی درستی نهاده شود.
دعوت اتاق های مشترک بازرگانی از همتایان خود برای حضور در نخستین نمایشگاه مجازی
وی با اشاره به ظرفیتهای اتاقهای مشترک بازرگانی اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که اتاقهای مشترک بتوانند ظرفیتهای این نمایشگاه را به تجار و بازرگانان کشور روسیه نشان دهند تا از مخاطبان یا شرکتکنندگان در نمایشگاه پیشرو باشند.
تیزهوش تابان عنوان کرد: اتاقهای مشترک بازرگانی آگاهی و شناخت کاملی از بازار کشورهای مورد نظر خود دارند و میتوانند از همتایان خود برای جلب مشارکت تجار و فعالان اقتصادی آن کشور بهره بگیرند.
راهکارهای تاب آوری بنگاههای اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره راهکارهای افزایش تابآوری بنگاههای اقتصادی تصریح کرد: کرونا تبعات بسیاری برای برخی از کسب و کارها در ایران و جهان داشته است.تفکرات سنتی در کسب و کار باید کنار گذشته شود و برگزاری نمایشگاه مجازی نیز نشان میدهد که کسب وکارها باید بر بسترهای فناورانه پیادهسازی شوند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
وی افزود: باید به سمت تولیداتی حرکت کنیم که دانش بنیان بوده و ارزش افزوده بیشتری دارند. در ایران امکانات خوبی در زمینه بومیسازی صنعت وجود دارد و باید بتوان با مدیریت مناسب از آن بهره برد.
تیزهوش تابان با اشاره به فرصتسوزیهای اقتصادی در کشور عنوان کرد: در یک سال گذشته کسب و کارهای اینترنتی، فروشهای اینترنتی افزایش یافته و کسب و کارهایی که امکان استفاده از ابزارهای فناورانه را دارند باید تلاش کنند تا کسب و کار خود را به این سمت سوق دهند.
وی با اشاره به مشوقهایی که برای شرکت اعضای اتاقهای مشترک در نخستین نمایشگاه مجازی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: این مشوقها میتواند انگیزه شرکت کنندگان را افزایش دهد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه روسیه کشوری پهناور است و امکان صادرات مناسب به این کشور وجود دارد، افزود: فرصت بهرهگیری از بازار صادراتی روسیه به درستی فراهم نشده است اما مشکلات زیرساختی از جمله خطوط زمینی، ناوگان ریلی و هوایی موجب شده است حجم صادرات ایران به این کشور با وجود ظرفیتهای صادراتی مناسب چندان بالا نباشد.