در هفدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان، حسین زاهدی رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان اعلام کرد که این تشکل با دو دهه فعالیت در عرصه کارآفرینی و تولید در کشور، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته است.
زاهدی اظهار داشت: تا به حال خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با جذب بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی و معرفی بیش از ۲ هزار جوان متخصص، نقش بسزایی در توسعه صنعت و معدن کشور ایفا کرده و ۱۶ دوره جشنواره تولیدکنندگان جوان را با موفقیت برگزار کرده است.
رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان افزود: در خردادماه امسال، با برگزاری مجمع عمومی، اعضای هیئت مدیره جدیدی به ریاست این تشکل معرفی شدند. این هیئت مدیره با حضور جوانان کارآفرین و مجرب کشور راهبری تازهای به فعالیتهای این خانه خواهد داد.
وی تاکید کرد: اگرچه همکاری دولت و بخش خصوصی برای توسعه کشور ضروری است، اما بر اساس اصل مسئولیت مشترک، هر کدام از این دو باید کارکرد خود را با رعایت قوانین و مقررات روزآمد و دانش بنیان اجرا کنند. این تشکل به عنوان نماینده بخش خصوصی در پی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تقویت نقش تشکلهای بخش خصوصی در توسعه کشور عمل میکند.
اهداف و برنامههای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان:
بیانیه ماموریت:
- دستیابی به امنیت اقتصادی پایدار در کشور ایران.
- ارائه خدمات و پشتیبانی مستمر اعضاء خانه صنعت جوانان با بالاترین سطح استاندارد.
- کمک به تقویت نقش و جایگاه صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد کشور.
- کمک به تشکلهای تخصصی صنعتی، معدنی، تجاری و مشارکت آنها در برنامههای توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور.
- همکاری با سه قوه قضاییه، مجریه و دستگاههای اجرایی مرتبط در تهیه و تدوین سیاستها و خطمشیهای توسعه صنعتی، معدنی و تجاری کشور.
سند چشمانداز:
- رسیدن به جایگاه نخست در میان تشکلهای بخش خصوصی در تأثیرگذاری در اقتصاد ایران.
- افزایش دامنه نفوذ خانه صنعت جوانان ایران در تصمیمگیریهای کلان کشور در جهت حمایت از کارآفرینان بخش خصوصی.
- توسعه مرزهای دانش و فراهم نمودن شرایط دستیابی به فناوری صنایع نوین با حضور مدیران جوان نخبه، متخصص و متعهد.
- فراهمنمودن فضایی برای مشارکت بیش از ۱۰۰۰۰ واحد صنفی و معدنی و تبادل دانش و تجربیات آنها بر بستر شبکهای پویا.
- تقویت رویدادها به منظور شناسایی و معرفی جوانان خلاق و متخصص به صنایع و معادن کشور.
اهداف:
- سرمایهگذاری و تأمین سرمایه:
- حمایت از سرمایهگذاری از طریق شبکهسازی میان بانکها و اعضاء خانه.
- ایجاد برنامههای تشویقی برای حمایت از سرمایهگذاری در بخش ارزهای دیجیتال و بازاریابی شبکهای.
- تشویق به سرمایهگذاری در طرحهای زیستی و بازیافتی از طریق ارائه راهکارها و طرحهای پیشنهادی.
- ایجاد فضایی برای معرفی ظرفیتها و توانمندیها و نیازمندیهای صنایع به جوانان به منظور گسترش مشارکت در بخشهای کسب و کار.
- بهبود وضعیت کسب و کارها:
- ارائه متد علمی و هماندیشی با بخشهای مختلف صنعتی و معدنی.
- توسعه همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی جهت توسعه تکنولوژی و تحقیقات کاربردی مورد نیاز اعضاء.
- کمک به فراهمسازی امکانات سرمایهای، فناوری، دانش تخصصی و تجربیات داخلی و خارجی جهت ارتقاء کسب و کار اعضاء.
- مطالعه و ارائه راهکار به اعضاء برای افزایش بهرهوری در حوزه تولید با ایجاد فناوریهای جدید و بومیسازی تکنولوژیها.
- تحقیق و توسعه کسب و کارها:
- حمایت از استارتاپها و شتابدهندههای کسب و کار.
- همکاری با آزمایشگاههای تخصصی جهت ارائه خدمات به اعضاء برای توسعه محصولات و تقویت کیفیت تولید.
- همکاری با مراکز علمی، مراکز رشد و نوآوری، دانشگاهها برای جلب ایدههای بهبود کیفیت تولید محصولات.
- مسئولیت اجتماعی و محیط زیست:
- مشارکت در محرومیتزدایی از طریق ارائه راهکار برای توسعه بخشهای صنعتی و معدنی در مناطق کمتر توسعهیافته.
- حمایت از اشتغال و اقتصاد روستایی از طریق مشارکت صنایع در همیاری عشایر و افراد ساکن در روستاها.
- حمایت از صنایع دستی، غذایی و تولیدات روستایی و ایجاد فضایی برای معرفی و فروش محصولات.
- مشارکت در طرحهای تأمین غذا، پوشاک، لوازم تحریر و…
- کمک به توسعه فضاهای آموزشی از طریق پویشهای مدرسهسازی و با همیاری اعضاء خانه.
- توجه به اقتصاد سبز با الگوگیری از مصرف بهینه، بازآفرینی و ایجاد چرخه زیست محیطی.
خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با اجرای برنامههای مؤثر و توسعهبخش در زمینههای مختلف، به عنوان یکی از پیشگامان در حمایت از کارآفرینان جوان و توسعه اقتصادی کشور به شناخته میشود.