به گزارش تجارت آوا، مهدی کوهی مدیرعامل ذوبآهن در این نشست که به مناسبت سیزدهمین کنگره بینالمللی مهندسی عمران در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: محصولات جدید دارای ۳ ویژگی است. امکان بالابردن سرعت در نصب، بالابردن ایمنی و مقاومسازی با استفاده از تیرآهنهای بالپهن به میزان سایز مورد استفاده از ۸ تا ۱۲ریشتر در برابر زلزله و ارائه بستههای پیشنهادی مربوط به ساختوسازها با توجه به نیاز مهندسین حتی در بلندمرتبهسازی از جمله امتیازات محصولات جدید تولیدی در ذوب آهن اصفهان است.
در ابتدای این مراسم رئیس هیئت مدیره انجمن سازههای فولادی کشور با اشاره به موضوع نشست، گفت: به دلیل افزایش هزینههای ساخت، تولید و اسکلتهای فلزی سطح سازههای فولادی در صنعت کشور افول کرده است و نگرانی حاصله از این امر موجب شد تا برای پیبردن به علت این موضوع به برگزاری جلسات آسیبشناسی اقدام شود.
در ادامه مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ذوبآهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد ایران با قدمتی ۵۲ ساله همچنان پیشران توسعه صنعت کشور است، اظهار داشت: برای نمونه به جلوداری این شرکت در توسعه راهآهن سراسری کشور اشاره میکنم. از دهه ۹۰ سرمایهگذاری، دانشفنی و مباحث مربوطه از کشور آلمان وارد ایران شد و در طول این سالها با بومیسازی و علم دانشبنیانی تولید ریل راهآهن به صورت انبوه رسیده است.
وی افزود: تاکنون ۸۵هزار تن ریل در زمان اعمال تحریمهای ظالمانه برعلیه کشور و نظام مهندسی با کمک دانشبنیانها تحویل کلانشهرها شده است.
مهدی کوهی با بیان اینکه در حال عبور از تولیدات سنتی و گذشته هستیم، تاکید کرد: یکهتازی و پیشتازی ذوبآهن از ۵۲ سال قبل سبب شد تا رقبای بیشتری در داخل ایران و کشورهای همسایه پیدا کند. امروز عراق تقریبا تا سایز ۱۸ تیرآهن، میلگرد را تولید میکند که ۴۰ درصد از بازار صادراتی ایران مربوط به این تولیدات است. ۲۰ درصد عوارض وضعشده در این کشور برای تیرآهنهای تولید ایران قیمت نهایی این محصول را گرانتر میکند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: راهکار افزایش درآمد از این حوزه در داخل نیاز به ساخت و ساز مسکن و انبوهسازی در کشور جوان ایران است که البته باید محورهای قیمتتمام شده ارزان و سرعت را برای موفقیت در این حوزه مدنظر قرار بگیرد.
مهدی کوهی، خدمت بزرگ دیگر ذوب آهن را به صنایع معدنی عنوان کرد و تصریح کرد: در سالهای گذشته آرک های چوبی در معادن برای حفظ سازهها استفاده میشد که خطر ریزش و تعطیلی را به دنبال داشت، اما اکنون ذوب آهن اصفهان تولید انواع آرک تونلی را که در نمایشگاه برگزار شده در مصلی تهران رونمایی شد را برای افزایش ضریب ایمنی و نقشآفرینی در جبهههای کاری جدید ارائه کرده است.
مدیرعامل ذوبآهن اصفهان، خدمت به متروی کلانشهرها، توسعه راهآهن، صنعت ساختمانسازی و صنایع معدنی را از افتخارات این شرکت دانست و گفت: اعتقاد ما این است که این شرکت ۵۲ سال به عنوان یک پرچمدار در خدمت صنایع کشور است. در حوزههای فولادی شرکتهای دیگری همچون فولاد مبارکه توانستهاند نقشآفرینی کنند و با تولید ورقهای مورد نیاز صنعت خودروسازی از خروج ارز حاصل از واردات آن از خارج از کشور جلوگیری کردهاند.
وی افزود: در گذشته لولههای بیدرز از خارج وارد میشد اما اکنون در داخل ایران به صورت صددرصدی تولید داخل است که تحویل صنعت سازه کشور میشود. مگاپروژهای از ایرانشهر به چابهار حدود ۳۲۰ کیلومتر و نیاز به ۵۶ میلیمتر قطر لوله توسط این شرکت انجام شد. در ابتدای این پروژه بیلت مورد نیاز در شش ماه ابتدایی برجام توسط وزارت نفت در ازای فروش نفت از هندوستان تامین میگردید که پس از قطع ماجرای برجامی این واردات قطع شد. اما در ادامه با کمک متخصصان داخلی به جای تعطیلی پروژه توانستیم به تولید این بیلت موردنظر با کمک فولاد اکسین و لولهسازی اهواز این مهم را به انجام برسانیم.
مهدی کوهی تاکید کرد: امروزه این پروژه به صورت پایلوت برای پروژههای بالای ۲۰ اینچ در حال اجراست و همزمان با این موضوع وزارت نفت که در آن زمان اعتماد به تولید دانشبنیان داخلی نداشت اکنون پروژههای بوشهر تا جاسک به طول ۱۱۰۰ کیلومتر را حمایت میکند. صنعت فولاد به جایی رسیده است که فولاد اکسین اهواز به عنوان تولیدکننده ورقهای عریض ظرفیت خالی برای تولید ندارد.
گفتنی است؛ سیزدهمین کنگره بینالمللی مهندسی عمران با نشست تخصصی راهبردهای افزایش سهم سازههای فولادی در ساخت و ساز کشور، روز سهشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در این نشست مهدی کوهی مدیرعامل ذوبآهن اصفهان، حامد ضیایی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازههای فولادی، مهدی نصر معاون سابق برنامه ریزی و توسعه ذوبآهن، علی نصیری، معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن، محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن و سیامک ایپکچی رئیس هیئت مدیره انجمن سازههای فولادی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند.
مهدی نصر معاون سابق برنامهریزی و توسعه ذوبآهن اصفهان نیز در نشست هماندیشی مدیران فولادی کشور که در سیزدهمین کنگره بینالمللی مهندسی عمران برگزار شد با بیان اینکه ذوبآهن یک پروسه کامل از تامین سنگآهن تا تولید فولاد را دارا میباشد، به دلایل برتری این شرکت نسبت به دیگر شرکتهای فولادی ایران پرداخت.
مهدی نصر در نشست راهبردهای افزایش سهم سازههای فولادی در ساخت و ساز کشور، زیرساختها و امکانات شرکت ذوبآهن اصفهان را در مقابل دیگر شرکتهای فولادی کشور اول دانست.
مهدی نصر با ابراز خرسندی از دیدگاههای مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، گفت: فرصتهایی که برای صنعت فولاد وجود داشت، یکی در بخش اکتشاف و معادن و دیگری مربوط به مبحث محصولات جدید ارائه شد. مقاطع، تیرآهنها و ریل بخشهایی بود که برای ذوبآهن اصفهان طراحی و برنامهریزی شده است که درستی این دیدگاه در سخنان مدیرعامل این شرکت مبنی بر توسعه و پیشرانی در توسعه راهآهن سراسری و مترو مشاهده میشود.
وی با تاکید بر اینکه امکانات موجود در کارخانه ذوب آهن اصفهان یا اول است یا در برخی موارد دوم، تصریح کرد: بسیاری از زیرساختهایی که در این شرکت وجود دارد در هیچ شرکت دیگری در ایران موجود نیست. ذوب آهن اصفهان از نظر پروسه یک مجتمع کامل از سنگآهن تا محصول نهایی را در دست دارد.
عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان امکاناتی مانند بازسازی نورد ۶۵۰ و ۵۵۰ را از جمله دلایل برتری این شرکت عنوان کرد و افزود: اضافه شدن ریختهگری شماره ۵ و ۳ در این مجتمع از دیگر مواردی است که در جمع سبب شده تا ذوبآهن هنوز یک شرکت انحصاری و بدون رقیب عنوان شود. خصوصا در بخش نورد ۶۵۰ که یک نورد سنگین و به طور کامل انحصاری میباشد.
نصر بخش نیروی انسانی را از مهمترین دلایل موفقیت ذوبآهن دانست که در بسیاری از کارخانههای فولاد نظیر ندارد.
وی طرح جدید ذوب آهن مبنی بر عبور از روشهای سنتی در سایه رهنمودهای علمی متخصصان این شرکت را زمینهساز روزهای خوب صنعت فولاد خواند و گفت: سایز تیرآهنهای تولیدی پس از فروپاشی شوروی با توجه به طرح توسعهای در ذوبآهن به ۲۷ و ۳۰ آی پی بی تغییر کرد. بعد از مطرحشدن پروژههای ریل، مطالعاتی باز در سال ۱۳۹۵ برای تولید تیرآهنهای اچ انجام شد که مشخص شد حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن تولید استاندارد داشتند. اکنون این تیرآهنهای اچ تا سایز ۳۰ در این شرکت تولید میشود.
معاون سابق توسعه ذوبآهن اصفهان اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان داد که ظرفیت مصرف یک میلیون تن در سال برای تیرآهنهای بال پهن در کشور وجود دارد. این تیرآهنها دارای دستاوردهایی برای کشور زلزلهخیزی مانند ایران از نظر استحکام، سبکسازی و سولهسازی است.
مهدی نصر در پایان اظهار کرد: تمامی صادرات تیرآهن های تولیدی در ذوبآهن SD۴۴ است که در استحکام و مقاومسازی در برابر زلزله نقشی اساسی را ایفا میکند.ذوبآهن اصفهان این قابلیت را دارد که براساس استانداردهای کشور آمریکا که دارای شرایطی مشابه با ایران در زلزله است، تولید شود.