در این رونمایی آیدین مهدیزاده رئیس شورای بازیهای علوم شناختی گفت: مخاطب بازیهای علوم شناختی دانشگاهها، تولید کنندگان و خانوادهها هستند.
وی افزود: هم اکنون ۲۶ شرکت و کداختصاصی مطرح در این مسیر قدم گذاشتند و ۲۶ نماد و نشان اهدا شده روی بستهها و بازیهای علوم شناختی قرار گرفته است.
سید محمد مهدوی رئیس ستاد علوم و فناوری علوم شناختی در ادامه این مراسم گفت: در قانون علوم شناختی همه حوزههای مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای مثال حوزه سلامت و علوم شناختی دو محور اصلی ارزیابی و شناختی مدنظر قرار گرفته است و جامعه هدف ما، انسانها هستند.
وی گفت: در دو بازه سنی کودکان و نوجوانان و سالمندان، بازیها موردهدف قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از موقعیتهای شغلی وابسته به این موفقیتهای علوم شناختی است، گفت: شکل بازیها در بازه سنی بزرگسال و جوانان است و دغدغه این است که چطور میتوان به ارتقاء سرمایه شناختی با استفاده از ظرفیت سرگرمی و بازیها کمک شود.
در ادامه دکتر روحالله دهقانی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: نقش بازی در زندگی افراد بسیار مهم است و یکی از مشغلههای خانوادهها، انتخاب ابزار سرگرمی برای بچهها محسوب میشود.
وی افزود: فناوری در سالهای اخیر در این حوزه ورود پیدا کرده و بازار حوزه و اقتصاد بیشتری را میطلبد و تمرین و آموزش مهارتهای شناختی برای مغز و حفظ ذخایر شناختی برای بزرگسالان مورد توجه قرار گرفته است.
دهقانی با بیان اینکه باید بستر بازیها مورد توجه قرار گیرد گفت: استانداردسازی بازیها برای خانوادهها یک فرصت است و ایجاد کردن یک نشان استاندارد، تنظیم قواعد دقیق برای شخص هم برای مصرف کننده و هم برای افراد مهم تلقی میشود.
در ادامه کمال خرازی موسس ستاد علوم شناختی گفت: بازی جزو سرشت انسان محسوب میشود و بازی برای کودکان و نوجوانان میتواند به اهمیت آن کمک کند.
وی گفت: جوانان کشور در بازیهای مختلف استعداد خودر را نشان دادند و در حال حاضر بازیهای رایانهای و فیزیکی با تحولات جهانی شکل گرفته است.
موسس ستاد علوم شناختی با بیان اینکه امروز عصر دیجیتال و هوش مصنوعی است گفت: اگر به موقع در این حوزه عمل نکنیم عقب میافتیم و ستاد توسعه علوم شناختی به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای تاثیر گذاری در بازی است.