• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین تاکید کرد:

متاسفانه برخی تلاش می کنند سیمان به بورس کالا نرود

  • کد خبر : 26442
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
متاسفانه برخی تلاش می کنند سیمان به بورس کالا نرود
دکتر رضا جمارانیان گفت: کل صنعت سیمان در سال ۳۵۰۰ ‌میلیارد تومان سود داشته که دلالها فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان سود برده‌اند، در واقع همان ها هستند که تلاش می کنند سیمان به بورس کالا ورود پیدا نکند.


به گزارش تجارت آوا، رضا جمارانیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در ارائه گزارش در مجمع ادامه داد: چرا شرکت‌های بورسی سیمان، کالای خود را در بورس کالا ارائه نمی کنند و در بازار حضور دارند، در واقع بقیه شرکت‌های بورسی سیمان نیز باید کالای خود را در بورس کالا ارائه کنند. با این کار شفافیت ایجاد می‌شود و مردم متوجه می شوند چقدر سیمان تولید و عرضه شده است و حتی چه کسی آن را خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش: مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین ۱۶ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد و سیتا برای هرسم ۱۰۵ تومان سود تقسیم کرد. در این مجمع پس از ارائه گزارش صورتهای مالی نیز به تصویب رسید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شده بود پس از ارائه گزارش و تصویب صورتهای مالی سود قابل تقسیم ۱۱۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای هر سهم مبلغ ۱۰۵ تومان سود تقسیم شد.

دکتر رضا جمارانیان در نشست خبری که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین تشکیل شد با اشاره به فروش تمام محصولات شرکت‌های سیمانی زیر مجموعه شستا در بورس کالا به فروش می‌رود، اظهار داشت: حتی یک گرم از سیمان تولیدی در این مجموعه خارج از بورس کالا به فروش نمی‌رود و تمام محصولات را در بورس کالا عرضه می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مرعوب فضاسازی‌ها نمی‌شویم، گفت: در یک سال گذشته ۴ بار عرضه داشتیم که پس از عرضه‌های پی در پی مجموعه‌های سیمانی شستا، حدود ١۵ شرکت دیگر که عرضه خارج از بورس داشتند، به بورس پیوستند و آنها هم بخشی از محصولات خود را امروز در بورس کالا عرضه می‌کنند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با اشاره به جوسازی‌های اخیر درباره میزان سوددهی این صنعت و یارانه‌هایی که به آن تعلق می‌گیرد، گفت: صنعت سیمان قدمت ٧٠ ساله در کشور دارد و مدت‌هاست که سیمان مشمول قیمت‌گذاری دستوری شده‌است. هر چند که سیمان جزو بند ج است که تمام کالای تحت پوشش این بند نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری شوند اما این معافیت برای سیمان رخ نداده‌ است چراکه باید تبصره‌ای تعزیرات وارد نرخ‌گذاری سیمان می‌شود.
وی با اشاره به میزان افزایش قیمت سیمان در سال های گذشته ادامه داد: در سال‌های ٩۴ و ٩۵ میزان افزایش قیمت سیمان صفر درصد بود. در سال ٩۶ و ٩٧ قیمت سیمان ١٢ درصد رشد داشت و در سال ٩٨ رشد قیمت به ٣٧ درصد رسید و در سال گذشته هم قیمت سیمان تا ٢٠ درصد افزایش پیدا کرد.
جمارانیان تاکید کرد: توجه داشته باشیم که تمام این افزایش قیمت‌ها در تیرماه رخ داده که سه ماه از سال گذشته بنابراین یک چهارم اثرگذاری این افزایش قیمت از بین رفت.
وی با بیان اینکه میزان افزایش قیمت سیمان متناسب با نرخ تورم نبوده، گفت: افزایش حقوق و دستمزد در سال گذشته بین ٣٠ تا ٣۵ درصد هزینه های کارخانجات را بالا برد و از سال ٩۵ تا کنون فقط اجر نسوز بیش از ۵ برابر افزایش قیمت داشت و هزینه حمل دو برابر شده است و از سوی دیگر تمام قطعات ماشین الان گران شده است اما با تمام این ها رشد قیمت سیمان در سال گذشته ٢٠ درصد بود در این شرایط دیگر بحث ارایه یارانه به این صنعت مطرح نیست.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین افزود: پس از تمام این افزایش قیمت ها قیمت هر تن سیمان به ٣٠٨ هزار تومان است و هر کیلو سیمان ٣٠٨ تومان قیمت دارد و که قیمت خاک باغچه از آن بیشتر است.
جمارانیان با تاکید بر اینکه انبوه سازان مسکن درباره افزایش قیمت سیمان و سهم آن در افزایش قیمت مسکن و هزینه تمام شده بزرگنمایی می‌کنند، گفت: هر پاکت سیمان درب کارخانه حدود ٢٣ هزار تومان است و شاید در بازار این قیمت به ٣۶ هزار تومان برسد. حال اینکه در یک اسکلت بتنی در هر متر مربع ۴ پاکت سیمان استفاده می‌شود، در حالت حداکثری قیمت ۴ پاکت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ١٧۶ هزار تومان می‌رسد.
وی ادامه داد: هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در تهران حداقل ١۵ میلیون تومان و در کشور در پروژه های مانند مسکن مهر حداقل ۶ میلیون تن است بنابراین عدد ١٧۶ هزار تومانی سیمان در برابر این قیمت‌ها اثری ندارد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین شستا تاکید کرد: حال در این شرایط عده‌ای با بزرگ نمایی می‌گویند به دلیل افزایش قیمت سیمان و اثر آن در قیمت تمام شده مسکن مجبور به خروج از صنعت ساخت و ساز شده‌اند.
وی با بیان اینکه به دلیل رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی، نرخ صادراتی سیمان ایران بسیار پایین است، گفت: در حالی نرخ سیمان ایران ١٢ دلار است این قیمت در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس حداقل ٨٠ دلار است. حاضر هستیم تمام یارانه ‌هایی که ارایه می‌دهند را حذف کنند اما اجازه دهند نرخ سیمان واقعی باشد.
جمارانیان با بیان اینکه تا زمانی که نرخ صادراتی اصلاح نشود، صادرات نخواهیم داشت، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات سیمان ایران به عراق ممنوع شده‌ است چراکه نرخ سیمان ایران به دلیل رقابت منفی در داخل کشور پایین است که در عراق کسی سیمان عراق را نمی‌خرد به همین دلیل در دو سال اخیر صادرات سیمان به عراق ممنوع شده است.

مدیرعامل شرکت  سرمایه گذاری سیمان تامین با اشاره به قطعی برق و اثرگذاری آن بر صنعت سیمان گفت: زمستان پارسال هم دقیقا با قطعی برق مواجه شدیم و در آن زمان به ناچار از مازوت استفاده کردیم که باعث زیان شرکت ها شد.
وی افزود: سیمان در بورس کالا کشف قیمت می‌شود و وقتی که با قطع برق مواجه شویم تولید کاهش و عرضه هم کم می شود در نهایت با ثابت ماندن تقاضا و کاهش عرضه قیمت سیمان بالا می‌رود.
وی همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر وجود سیمان مازاد که باعث رقابت منفی بین شرکت ها شده اظهار داشت: گفته می شود ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور ۸۸ میلیون تن است و سال گذشته ۶۸ میلیون تن سیمان تولید شد یعنی یک فاصله حدود ۱۲ میلیون تنی بین تولید انجام شده و ظرفیت موجود داریم. البته اعتقادی به ظرفیت ۸۸ میلیون تنی ندارم چراکه بعید است شرکت ها بتوانند ظرفیت تولید را بالا ببرند. اما به هر حال ظرفیت رشد ۱۰ میلیون تن دیگر وجود دارد.
وی با اشاره به مازاد تولید سیمان در مجموعه شستا گفت: سال گذشته ۲۳ میلیون تن سیمان تولید کردیم از ۹۰ درصد آن استفاده شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین گفت: مشکل‌مان در صادرات این است که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم پول حاصل از صادرات را از طرف مقابل بگیریم به همین دلیل باید از طریق واسط سیمان را بفروشیم و آن شرکت واسط خارج از شبکه بین المللی آن را پرداخت کند.

https://tejaratava.ir/?p=26442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.