• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

چالش اموال مازاد پیش‌ روی آینده صنعت بانکداری

  • کد خبر : 24707
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
چالش اموال مازاد پیش‌ روی آینده صنعت بانکداری

یک کارشناس بانکی معتقد است که امروزه بانک‌ها به دلیل مسائلی چون تملک وثایق با معضل اموال مازاد مواجه‌اند اما در آینده و با رشد بانکداری الکترونیک این چالش بیش از پیش خواهد شد.

ماشاالله عظیمی در گفت وگو با ایبِنا درباره چالش مواجهه بانک‌ها با اموال مازاد گفت: یکی از دلایل عمده‌ای که بانک‌ها گرفتار اموال و املاک مازاد شده‌اند، رسوب اموال غیرموثر آنها ناشی از تملک دارایی‌های افرادی است که به بانک بدهکار هستند. 

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل نسبت سرمایه بانک در مقایسه با اموال غیرمنقول است که به دلیل تمایل توسعه شعب، ساختار کنونی سازمانی، با سیاست‌ها و دستورالعمل بعدی بانک مرکزی سازگاری ندارد و بنابراین نسبت غیرموزونی است. 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بانک‌ها افزایش سرمایه را بیشتر از طریق تجدید ارزیابی پیش می‌برند و نسبت‌هایشان را با این مولفه بهبود می‌بخشند؛ بعضی بانک‌ها اگر ساختمان و اموال و املاک‌شان را از آنها بگیرید ایرادی ندارد و به امید اینکه این نسبت‌ها را بهبود می‌بخشند، حرکت می‌کنند. 

این کارشناس بانکی تاکید کرد: به دلیل اینکه از گذشته تملک دارایی‌های غیرموثر رواج یافته و همچنین به دلیل مفسده‌هایی که در برخی بانک ها وجود دارد و برخی از وام گیرنده ها به دلیل پیشی گرفتن نرخ تورم از نرخ سود بانکی میل به ایفای تعهدات ندارند، بانک مجبور است که املاک و اموال را تملک کند. ضمن اینکه در برخی مواقع نیز شاهد بودیم که برخی افراد به صورت غیرشبکه‌ای قیمت املاک را به قدری بالا می‌زدند که باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شد. تصور کنید زمین یا ساختمانی در قبال پرداخت تسهیلات به فرد یا شرکتی در رهن بانک می‌رود و چندین سال از آن می گذرد و زمانی که کارشناسی واقعی صورت می‌گیرد مشاهده می‌کنیم که با گذشت چندین سال و تورم‌های بالا قیمت هنوز هم غیرواقعی است.

عظیمی با اشاره به توسعه بانکداری الکترونیکی، گفت: در حال حاضر بانکداری سنتی به مرور جای خود را به بانکداری مدرن می دهدکه عوامل فیزیکی و انسانی در آن رنگ می‌بازند. 

وی با بیان اینکه داشتن ساختمان و نیروهای زیاد هزینه‌های پول را بالا می برد و مزیت های رقابتی بانک‌ها را کم می کند، تصریح کرد: جذابیت دیگر بازارها بازار پول را تحت تاثیر قرار می دهد. 

به گفته این کارشناس بانکی، اموالی مانند شعب که بانک‌ها در اختیار دارند به زودی جزو اموال مازاد خواهد شد و جز هزینه چیزی در پی ندارد که عمده‌ترین مشکل غیرموثر بودن این دارایی ها در انجام فعالیت‌های عملیاتی بانک‌هاست و دیر یا زود بانک‌های بسیار در کشور باید ادغام شوند تا بتوانند به صورت موثر فعالیت کنند. 

https://tejaratava.ir/?p=24707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.