• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

رشد ۶۶۰ درصدی سودآوری پست بانک ایران در سال گذشته / تدوین سند راهبردی بانکداری دیجیتال پست بانک ایران در افق پنجساله

  • کد خبر : 27377
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
رشد ۶۶۰ درصدی سودآوری پست بانک ایران در سال گذشته / تدوین سند راهبردی بانکداری دیجیتال پست بانک ایران در افق پنجساله

دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران در جلسه مجمع عمومی سالیانه این بانک با اشاره به برنامه محوری بانک از سال ۹۸ تاکنون گفـت: پست بانک ایران بر اساس چارچوب های سند راهبردی بانکداری دیجیتال وزارت اموراقتصادی و دارایی برنامه ریزی سال ۱۴۰۰ را انجام داد و سند راهبردی بانک را ترسیم کرد و در یک افق پنج ساله بانکداری دیجیتال تا سال ۱۴۰۳ در این بانک اجرایی خواهد شد و در نتیجه اجرای این سند، جایگاه پست بانک ایران در عرصه سودآوری و سهم بانک از صنعت بانکی، سپرده ها، خدمات بانکی، تسهیلات، بانکداری دیجیتال و برنامه های اجرایی، مشخص شده است.

 به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه پست بانک ایران صبح امروز (شنبه) با حضور مدیر عامل ، اعضای هیات مدیره‏، نمایندگان سهام عدالت، دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار،حسابرس و بازرس قانونی و با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور تعدادی از سهامداران عمده به صورت حضوری و مابقی به صورت آنلاین در ساختمان مرکزی پست بانک ایران برگزار و پس از ارائه گزارش  توسط مدیر عامل بانک و حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ به تصویب رسید.

دکتر بهزاد شیری مدیر عامل بانک  در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد بانک در سال گذشته، با اشاره به اینکه سپرده های بانک طی یکسال گذشته بیش از ۷۱ درصد رشد داشته است، گفت: طی یک سال گذشته منابع ارزان قیمت بانک با رشد ۳۱ درصدی به بیش از ۲۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

دکتر شیری با تاکید به رشد۹/۶ درصدی تسهیلات پرداختی در انتهای سال مالی ۱۳۹۹تصریح کرد: این رشد جدا از تسهیلات پرداختی بیماری کرونا و تسهیلات معیشتی به خانوارها است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به ترکیب تسهیلات پرداختی در سال ۱۳۹۹ گفت: از ۱۴۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده، سهم وام قرض الحسنه شش درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، سهم این بخش۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می دهد که به تکالیف قانونی که بانک مرکزی و قانون بودجه بر عهده پست بانک گذاشته است ،عمل کرده ایم.

وی با اشاره به رشد ۲۸ درصدی پرداخت تسهیلات در قالب کارت اعتباری، افزود: پرداخت تسهیلات در این قالب درآمدزایی بیشتری نسبت به سایر عقود دارد و سعی داریم که با مدیریت تسهیلات خرد، آن را در قالب کارت اعتباری پرداخت کنیم تا میزان درآمد زایی تسهیلات برای بانک و سهامداران، افزایش پیدا کند.

دکتر شیری رشد تعداد ضمانتامه های صادر شده سال قبل نسبت به مدت مشابه را ۹ درصد اعلام کرد و گفت: جهش ویژه ای در صدور ضمانتنامه در سه ماه اول سال جاری داشته ایم که کارمزد مطلوبی را هم برای بانک در پی داشته است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به کاهش ۴۱ درصدی نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات که به میزان۷/۵ رسیده ،ادامه داد: طی دو سال گذشته سعی کردیم نسبت مطالبات غیرجاری را هر سال نسبت به سال قبل حدود چهار درصد کاهش دهیم و با برنامه ریزی که برای سال جدید داریم این رقم را به حدود سه درصد می رسانیم.

وی رشد ۶۹۵ درصدی در حوزه سهامداری را مطابق دستورالعمل های ابلاغی بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: در این حوزه دو بخش عمده داریم، بخش اول افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر بوده که بانک سهامدار آنها بوده  است و بخش دوم خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت است که بر اساس دستور العمل بانک مرکزی بوده است .

بالاترین مقام اجرایی پست بانک ایران با اشاره به شرایط سخت بازار ارز و تحریم کشور در سال گذشته گفت: با تمام این مشکلات تعداد حوالجات ارزی صادره ۵۹ درصد و به مبلغ ۳۸ درصد رشد داشته که به درآمدهای بانک افزوده است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری الکترونیک دو مسیر را دنبال کرده ایم، گفت: نخست با توجه به ۶۰۰۰ نقطه تماس ، پست بانک ایران رشد و توسعه کمی ابزارهای پرداخت را دنبال کردیم و دوم مراقبت کمی از این درگاه ها را مد نظر قرار دادیم که هر دو هدف محقق شده است.

وی پست بانک ایران را در تعداد کمی خودپردازها همتراز با بانک های اول کشور اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۹۹ نسبت به سال قبل شش درصد و تعداد تراکنش این دستگاه ها بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است.

دکتر شیری با تاکید بر رشد تراکنش دستگاه های خود پرداز بانک نسبت به بانک های تراز اول کشور اظهار کرد: به استثنای بانک ملی که تعداد تراکنش های آن در سال گذشته سه درصد رشد داشته است، پست بانک ایران تنها بانکی است تراکنش های آن در طی دو سال گذشته ۴۶ درصد رشد کرده است و این افزایش برای سال های بعد هم ادامه دارد.

بالاترین مقام اجرایی پست بانک ایران با اشاره به رشد ۴۴ درصدی تعداد پایانه های فروشگاهی بانک ادامه داد: تعداد کارت های صادره بانک در طی یکسال گذشته ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده که نشان می دهد زیرساخت پست بانک ایران در صنعت بانکی نیز بهینه شده است و ۶۷ درصد کارت های بانک دارای پذیرش در شبکه بانکی است.

شیری با بیان اینکه در سال گذشته کاربران اینترنت بانک ۹۸ و کاربران تلفن همراه ۱۳۲ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته اند، گفت: در سال جاری نیز این رشد با برنامه عملیاتی که اعلام و مورد سنجش و پایش قرار می گیرد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همواره بهبود ترازنامه در بانک مورد توجه بوده است، افزود: بیش از ۹۰ درصد بدهی ها در ترازنامه منابع سپرده ای است و در سال مالی ۹۹ بدون اینکه آورده ای از سوی سهامداران داشته باشیم حقوق آنها را نزدیک چهار درصد نسبت به سال ۹۸ بهبود دادیم.

مدیر عامل پست بانک ایران با تاکید بر رشد منفی دو درصدی دارایی های نقد ترازنامه گفت: تسهیلات پرداختی بانک در سال گذشته به ۷/۶ درصد رسیده و رشدی ۵/۴ درصدی داشته است که نسبت به سال ۹۸ رشد بیشتری را نشان می دهد.

دکتر شیری ادامه داد: مطالبات از بانک ها که عملیات بین بانکی را رقم می زند نسبت به سال مالی گذشته۱۰ درصد کاهش داشته و دارایی های بانک حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است و بیشتر این دارایی ها با بازده بالا، در حوزه تسهیلات پرداختی یا سرمایه گذاری، قرار دارد.

بالاترین مقام اجرایی  بانک  حاصل مدیریت پرتفوی را درآمدزایی بانک دانست و گفت: درآمد بانک در سال مالی گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است که در حوزه درآمدهای مشاع ۳۷ درصد و درآمدهای غیر مشاع ۹۶ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که پست بانک ایران یک بانک شبکه ای است و در این بانک باید درآمدهای غیر مشاعی وزن بیشتری داشته باشند، افزود: سیاست گذاری بانک بر این است که همچنان در حوزه درآمدهای  غیر مشاع ظرفیت سازی و محصول تعریف کند و از این طریق درآمد بانک در سال جدید را در این حوزه تا ۱۲۰ درصد افزایش دهیم و با پایشی که در سه ماهه اول سال داشتیم این درآمد محقق شده است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به اینکه هزینه های بانک رشد کمی داشته است، تصریح کرد: هزینه های بانک تنها ۲۰ درصد رشد داشته ولی در هزینه های عملیاتی کاهش داشته ایم و این به دلیل رشد منابع ارزان قیمت در بانک بوده است.

دکتر شیری به اشاره به اینکه سود بانک در سال ۱۳۹۹ به هفت هزار و ۴۱۷میلیارد ریال رسیده است که رشد بیش از۶۶۰ درصدی را رقم زده و همین روند را برای سال جاری حفظ می کنیم، گفت: درآمدی که از این سود که از برای هر سهم به دست می آید از ۳۰۳ ریال به بیش از ۲،۳۳۱ ریال رسیده است که حاصل تلاش تمام کارکنان پست بانک است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم بانکی قیمت تمام شده است، افزود: در سال ۱۳۹۷ قیمت تمام شده بالای ۲۴ درصد بوده است و امروز افتخار می کنیم که آن را به ۱۴ درصد تنزل داده ایم و این نشان می دهد که عملیات اجرایی بانک اقتصادی است و ظرفیت زیادی داریم که باید از آن بهره برد.

بالاترین مقام اجرایی  بانک با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۹ قیمت هر سهم  بانک  شش هزار و ۸۷۲ ریال بوده است، وی خاطرنشان کرد: در ۲۲ تیرماه سالجاری با رشد۲۵۲ درصدی قیمت هرسهم پست بانک ایران به ۲۴ هزار و ۱۶۰ ریال رسیده که در صنعت بانکی در این دوره کمتر از ۲۱۰ درصد بوده است.

دکترشیری با تاکید بر دستاوردهای بانک طی سال گذشته گفت: در ارزیابی سال ۱۳۹۹که بر مبنای شاخص های عملکردی اختصاصی و عمومی سال ۹۸ بود توانستیم برترین بانک دولتی در جشنواره شهید رجایی شناخته شویم، با ارزیابی نشریه The Bankerدر بین بیش از ۴۰۰ بانک و موسسه جهان اسلام در سال ۱۳۹۸ جز ۱۰ بانک برتر شناخته شده ایم، پست بانک ایران رتبه هشتم شفافیت در بین ۱۵۷ دستگاه اجرایی کشور در سال ۹۹ را  بدست آورده است، کسب رتبه برتر در دو شاخص عمومی و اختصاصی جشنواره شهید رجایی در بین سازمان های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارزیابی سال ۱۳۹۹ و توانستیم در بانکداری الکترونیک در خدمات سوئیچ از رتبه ۱۶ به رتبه ۱۲ ارتقا پیدا کنیم.

وی در پایان با اشاره به برنامه محوری بانک از سال ۱۳۹۸ تاکنون تصریح کرد: ما در پست بانک ایران بر اساس چارچوب  سند راهبردی بانکداری دیجیتال وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه ریزی سال ۱۴۰۰ را انجام داده ایم و کار را از این سند هم گسترده تر کرده و سند راهبردی بانک را ترسیم و در داخل آن بانکداری دیجیتال را هم طراحی کردیم که در افق پنج ساله تا ۱۴۰۳ این سند اجرایی می شود و جایگاه پست بانک ایران در عرصه سودآوری و سهم بانک از صنعت بانکی، سپرده ها، خدمات بانکی، تسهیلات، بانکداری دیجیتال و برنامه های اجرایی مشخص شده است.

براساس این گزارش، در پایان این جلسه پس از گزارش حسابرس قانونی بانک، صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و دو روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی پست بانک ایران، معرفی شدند.

https://tejaratava.ir/?p=27377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.