• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
6
سلطانی نژاد مطرح کرد:

حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک با قرارداد کشف پریمیوم/ روش «مناقصه» انقلابی در روند معاملات بورس کالاست

  • کد خبر : 19913
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک با قرارداد کشف پریمیوم/ روش «مناقصه» انقلابی در روند معاملات بورس کالاست
جلسه مجازی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران دقایقی قبل با دستور جلسه بررسی «تامین مواد اولیه از بورس کالا، چالش ها و انتظارات در سال ۱۴۰۰» صبح امروز برگزار شد که حاضران در این نشست پرسش هایی را در زمینه روند کشف قیمت کالاها، قراردادهای بلندمدت، سیستم معاملات مناقصه، ضعف های سامانه بهین یاب و عرضه زنجیره تولید محصولات مطرح کردند و حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به این سوالات پاسخ داد.

جلسه مجازی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران دقایقی قبل با دستور جلسه بررسی «تامین مواد اولیه از بورس کالا، چالش ها و انتظارات در سال ۱۴۰۰» صبح امروز برگزار شد که حاضران در این نشست پرسش هایی را در زمینه روند کشف قیمت کالاها، قراردادهای بلندمدت، سیستم معاملات مناقصه، ضعف های سامانه بهین یاب و عرضه زنجیره تولید محصولات مطرح کردند و حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به این سوالات پاسخ داد. 

فاصله زیاد قیمت های داخلی و خارجی، مشکل آفرین است

به گزارش «کالاخبر»، سلطانی نژاد در ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره کشف قیمت کالاها بر مبنای نرخ های جهانی گفت: تجربه نشان داده است که هر گاه از قیمت های جهانی فاصله گرفته ایم، دچار قاچاق معکوس شده و درنتیجه کمبود در بازار را شاهد بوده ایم. البته ما در بورس کالا براین عقیده نیستیم که به شکل لحظه ای با قیمت جهانی حرکت کنیم اما اگر شکاف زیاد باشد به اشکال مختلفی کالا از کشور خارج می شود. بنابراین مولفه های عرضه و تقاضا باید به گونه ای تعریف شوند که قیمت های شکاف زیادی با نرخ های جهانی نداشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص سهمیه های بهین یاب و سوالات مطرح شده در این زمینه گفت: ما در هر عرضه تلاش داریم امکان ثبت چند سفارش را فراهم کنیم ولی اگر شرکتی از عرضه ها جا ماند به دلیل پیچیدگی زیاد امکان تخصیص از هفته ها و ماه های قبل میسر نیست.

سلطانی نژاد با بیان اینکه سوال اساسی در این حوزه آن است که تولیدکننده نماها از کجا می آیند؟ افزود: برای حل این دغدغه و کنار رفتن تولیدکننده نماها، انجمن ها و اتاق بازرگانی که با تولیدکنندگان در ارتباط مستقیم هستند باید کمک کنند تا این موضوع رفع شود.

حمایت از صنایع کوچک با قرارداد«کشف پریمیوم»

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکل صنایع کوچک برای عقد قراردادهای بلندمدت، اظهار داشت: در بورس های کالایی جهان برای رفع دغدغه تولیدکنندگان از قراردادهای بلندمدت و روش کشف پریمیوم استفاده شده، بنابراین از این طریق برای صنایع کوچک و متوسط امنیتی برای تامین منابع مالی خود فراهم شده است. موضوع مهم اینجاست که در روش کشف پریمیوم، صنایع نباید کل وجه معامله را در ابتدا پرداخت کنند و به این ترتیب مشکل نقدینگی صنایع نیز در قراردادهای بلندمدت مرتفع می شود.

 سلطانی نژاد افزود: برای نمونه امکانی فراهم شده تا شرکت ها از طریق تعاونی ها تضامین ارائه دهند و از سوی دیگر در تضامین هم تنوع ایجاد شده است؛ همچنین در حوزه تضامین و تسهیل آن قرار است خریداران را رتبه بندی کنیم تا تضامین مطابق رتبه اعطا شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص نوسان غیر منطقی قیمت برخی کالاها تصریح کرد: ما در بورس کالا یک گزارش التهاب داریم که پیش از وقوع التهاب از روند معاملات مخابره می شود؛ از این رو این گزارش ها به سیاست گذاران ارسال می شود که برای مثال درمورد محصول پت این موضوع مطرح شد و در مورد سایر صنایع هم همین مسئله اجرایی می شود؛ این رویداد می تواند به تصمیم گیری های بهتر و سریعتر برای پیشگیری وقوع التهابات منجر شود.

وی در پاسخ به موضوعی در خصوص لزوم تامین نیاز بازار داخلی از سوی پتروشیمی ها نیز گفت: نظر ما در بورس کالا نیز همسو با فعالان و مصرف کنندگان مواد پتروشیمی است اما باید در نظر گرفت که در چند سال اخیر پتروشیمی ها به مرجع تامین ارز کشور تبدیل شده اند و باید یک توازن مناسب در حوزه تامین نیاز داخل و صادرات آن ها برقرار شود.

سیستم مناقصه، انقلابی در روند معاملات بورس کالا

سلطانی نژاد در خصوص پرسش مطرح شده در خصوص امکان انجام معاملات مناقصه در بورس کالا در کنار مزایده، گفت: از اواخر سال گذشته و با پیگیری های جدی بورس کالا، سیستم معاملات مناقصه در بورس اجرایی شد و تاکنون نیز چند معاملات کنتور برق با برگزاری مناقصه از سوی شرکت توانیر انجام شده است. به اعتقاد بنده توسعه معاملات مناقصه در کنار سیستم حراج، یک انقلاب در روند معاملات بورس کالا و خدمت رسانی به فعالان صنایع است که ثمرات آن را همگان مشاهده خواهند کرد. 

وی درباره سوالی مبنی امکان تولید بورس های دیگر کالایی با محوریت بورس کالا اظهار داشت: حقیقت آن است که در دنیا شاهد ادغام بورس های کشوری و حتی بین المللی با هم هستیم و حرکت بورس های جهانی دقیقا به سمت ایجاد بورس های بزرگ با ادغام بورس های کوچکتر است که حرکت برخلاف این جهت به نظر منطقی نمی آید.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص تاکید فعالان اقتصادی برای عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا گفت: در بورس کالا از چند سال قبل به دنبال ورود زنجیره تولید کالاها به معاملات بودیم که برای مثال در سال ۹۵ بحث ورود زنجیره تولید مرغ طرح و پیگیری شد که با نظر سیاست گذار به نتیجه نرسید. اما برای مثال در حوزه فولاد این فرآیند آغاز شده و در حال اجراست تا با ورود کل زنجیره تولید فولاد به بورس کالا دیگر نگران توزیع رانت در یک حلقه خاص نباشیم و همه فعالان براساس شفافیت و عدالت به سود حاصل از تولید برسند.

گفتنی است در پایان این نشست، ابوالفضل گلپایگانی روغنی رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با تشکر از توجه ویژه بورس کالا به برگزاری این دست نشست ها با بخش خصوصی اعلام کرد: وقتی بورس کالا با کلیه ظرفیت مدیریتی خود در نشست های این چنینی و در جهت رفع دغدغه تولیدکنندگان، حاضر می شود، بیانگر اهتمام ویژه به رفع موانع و چالش های تولید کشور است. از این رو پیشنهاد اتاق بازرگانی برگزاری نشست های دوره ای و مستمر میان اعضای اتاق با بورس کالاست تا نحوه مبادلات کالایی کشور به بهترین شکل ممکن و با انجام اقدامات لازم از سوی اتاق بازرگانی انجام شود.

https://tejaratava.ir/?p=19913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.