به گزارش تجارت آوا به نقل از روابطعمومی شرکت اعتبارسنجی ایران، دکتر قاسمپور ضمن تاکید بر اهمیت اعتبارسنجی اشخاص حقوقی گفت: ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺣﺠﻢ ﻣﻌﺎﻣﻼت از ﺳـﻮی ﻣﺘﻘﺎﺿـﯿﺎن درﯾﺎﻓـﺖ وام و همچنین بحرانهای ﻣﺎلی جامعه، اﻫﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎیی، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾسک در بانکها و ﻣﻮﺳﺴﺎت ﻣـﺎلی- اعتباری چند ﺑﺮاﺑﺮ شده اﺳﺖ.
وی افزود: ﺗﺼﻤﯿﻢگیری در ﺧﺼﻮص اﻋﻄﺎی ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﻪ ﺷﺮکتها و اشخاص حقوقی، ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت مالی آنها میباﺷﺪ ﺗﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ پیراﻣﻮن ﺷﺮکت، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و وﺿﻌﯿﺖ ﻣالی آن ﻣﻮرد ﺑﺮرسی ﻗـﺮار گیرد و ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ شاخصها الگوی ﻣﻨﺎسبی ﺟﻬﺖ اﻋﺘﺒﺎرسنجی آنها اراﺋﻪ گردد.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران ادامه داد: ریسک، زﯾﺎن ﺑﺎﻟﻘﻮهای اﺳﺖ که ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از زﯾﺎنﻫﺎی درآﻣﺪ و ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ ﺣﺎﺻـﻞ میشود و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از ﻣﺤﺪودﯾﺖﻫﺎیی ﺑﻪ وﺟﻮد میآید که ﺗﻮاﻧﺎیی بانک را ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎبی ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﺠﺎری و مالی ﺧﻮد کاﻫﺶمیدهد.
وی تاکید کرد: ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪاوم و پویای اعتبارسنجی، اﯾﻦ امر ﻫـﺮ روز، ﻧﻘـﺶ ﻣﻬﻤﺘـﺮی در اﻗﺘﺼﺎد کشور اﯾﻔﺎ میکند. در واقع بانکها و تمامی نهادهای اعتباری میتوانند با استفاده از اعتبارسنجی، ریسکهای خود به ویژه ریسک اعتباری را مدیریت نمایند.
دکتر رضا قاسمپور اظهارداشت: اﻋﺘﺒﺎرسنجی ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ارزیابی و ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻮان و تمایل ﺑﺎزپرداﺧﺖ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن اﻋﺘﺒﺎر و ﺗﺴـﻬﯿﻼت مالی و پیشبینی اﺣﺘﻤﺎل ﻋﺪم ﺑﺎزپرداﺧﺖ اﻋﺘﺒﺎرات درﯾﺎفتی از ﺳﻮی آﻧﻬـﺎ ﻣـیﺑﺎﺷـﺪ، ﺑـﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈـﻮر شرکت اعتبارسنجی ایران از ﻣﻌﯿﺎرﻫـﺎی ﺧﺎﺻـی کـﻪ ﻧﺸـﺎن دﻫﻨـﺪه عملکرد ﻣﺘﻘﺎﺿـی ﺗﺴﻬﯿﻼت در گذشته ﺑﺎﺷﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮده و تمایل و ﺗﻮان اﻋﺘﺒﺎری وی را برآورد میکند.
وی تصریح کرد: شرکت اعتبارسنجی ایران پس از راهاندازی مدل جدید اعتبارسنجی اشخاصحقیقی به دنبال تدوین و اجرای مدل اعتبارسنجی برای اشخاصحقوقی میباشد. در این مدل جدید، دقت پیشبینی از ۷۶ درصد فعلی به بیش از ۹۰ درصد ارتقاء پیدا میکند.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران اضافه کرد: در مدل جدید امتیازدهی اعتباری اشخاصحقوقی اطلاعات مرتبط با شاخصهای تسهیلات، ضمانتنامهها و اعتبارات اسنادی، مالیات، اطلاعات چک، تعهدات ارزی،محکومیت های مالی، ورشکستگی و … تاثیرگذار است و در حالحاضر گامهای اولیه مدلسازی و استخراج ویژگیها سپری شده و در مرحله ارزیابی ویژگیهای تعیین شده از دیدگاه کسبوکاری هستیم.
وی خاطرنشان ساخت: اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻋﺘﺒﺎرسنجی ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن، نظامهایی ﻧﻈﯿﺮ اﻣﺘﯿﺎزدهی و رتبهبندی اﻋﺘﺒﺎری ﺗﺪوﯾﻦ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪاﻧـﺪ و ﺷﻮاﻫﺪ عینی ﻧﺸﺎن میدهد که ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ گونه ﻣﺪلﻫﺎ میﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑـﻪ اﺧـﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻧﺎدرﺳﺖ و افزایش ریسک اعتباری ﺷﻮد.
دکتر قاسمپور افزود: اﻣﺘﯿﺎزدهی اعتباری، یک ﻫﺪف را دﻧﺒﺎل میکند و آن برآورد ﺗﻮان و تمایل اشخاص ﺑﺮای ﺑﺎزپرداﺧﺖ ﺑﺪهیﻫﺎی خود میﺑﺎﺷﺪ. در واقع، ﻫﺪف اﻣﺘﯿﺎزدهی اﻋﻼم میزان اعتبار یک اعتبار گیرنده و دورﻧﻤـﺎی ﺑﺎزپرداﺧـﺖ آن ﺑـﻪ اعتبار دهنده اﺳـﺖ.