• امروز : شنبه - ۲۱ مهر - ۱۴۰۳
2
رئیس پشتیبانی فنی مشتریان فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه از بدو تأسیس، استقرار استانداردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است

  • کد خبر : 148766
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
فولاد مبارکه از بدو تأسیس، استقرار استانداردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است
دوشنبه ۲۳ مهر روز جهانی استاندارد است. به همین مناسبت، خبرنگار فولاد به سراغ محمدعلی زمانی، رئیس پشتیبانی فنی مشتریان فولاد مبارکه رفته است تا ضمن گفت‌وگو با ایشان اقدامات و دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه استاندارد را جویا شود. متن حاضر ماحصل این مصاحبه است.

در ابتدا قدری درباره ماهیت استاندارد توضیح دهید.

«استاندارد» زبان مشترک دنیای امروز در رشد و توسعه کسب‌وکارها و انجام تبادلات تجاری است و تنها با تکیه بر این زبان، دادوستد جهانی و حضور در بازارهای بین‌المللی معنادار است. استانداردها به ما کمک می‌کنند از کیفیت محصولات و خدماتی که دریافت می‌کنیم اطمینان بیابیم. در واقع اگر کالایی با شاخص‌های استاندارد تولید و ارائه شود، از کیفیت خوبی برخوردار است و به همین دلیل در بسیاری کشورهای جهان برای حرکت‌های اقتصادی خود استانداردهایی معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه هدف غایی استانداردها، ارائه خدمت کیفی به مصرف‌کنندگان و رشد و توسعه تولیدکنندگان و نیز رمز بقا در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی است، در تمام کشورها، ازجمله کشور عزیزمان ایران، موضوع تدوین و استقرار استانداردها، با جدیت دنبال می‌شود.

استراتژی فولاد مبارکه در زمینه استاندارد چگونه است؟

استانداردها دستورالعمل‌هایی دقیق برای تولید، آزمایش و ارزیابی محصولات است و باعث می‌شود محصولات از سطح کیفی مشخصی برخوردار باشد و عملکرد مطلوب آن‌ها تضمین گردد. ازاین‌رو شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه از بدو تأسیس، استقرار استانداردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است. این سیاست ناشی از استراتژی سازمان مبنی بر ارتقای قابلیت‌های سازمانی، حرکت نظام‌مند و یکپارچه در مسیر بهبود مستمر و تعالی سازمانی بوده است. همچنین تولید و عرضه محصولات طبق مشخصات فنی و کیفی و منطبق با استانداردهای بین‌المللی به بازارهای داخلی و صادراتی باعث شده فولاد مبارکه همواره برتری خود را در حوزه‌های مختلفِ استاندارد و کیفیت حفظ کند.

به‌غیراز محصولات، در چه مواردی در شرکت استانداردسازی انجام می‌شود؟

بله. شرکت فولاد مبارکه علاوه بر استقرار استانداردهای تولید محصول، نگاه ویژه‌ای بر استانداردسازی ارائه خدمات به مشتریان خود داشته و با استقرار استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ به‌منظور رسیدگی به شکایات مشتریان و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ جهت نظرسنجی از مشتریان، گامی بلند در مسیر خط‌مشی مشتری‌مداری و بهبود مستمر ارائه خدمت به مشتریان برداشته است.

ارتباط فولاد مبارکه با سازمان ملی استاندارد چه دستاوردی داشته است؟

همکاری فولاد مبارکه با سازمان ملی استاندارد، علاوه بر فعالیت‌های گفته‌شده، باعث افزایش کیفیت محصولات شرکت فولاد مبارکه نیز شده است. ارتباط فولاد مبارکه با سازمان ملی استاندارد در زمینه آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاه، اخذ گواهی NACI از مرکز تأیید صلاحیت ایران و گواهی‌های کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه نیز از جمله موارد حائز اهمیت است. همچنین مشارکت فعال فولاد مبارکه در تهیه مدل ارزیابی جامع فولادها (CI-MARKING)، در کنار سازمان ملی استاندارد، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده فولاد ایران و انجمن تولیدکنندگان فولاد در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام گرفته است. این طرح ملی به تصویب شورای عالی استاندارد رسیده است و به‌زودی با همکاری بین سازمان ملی استاندارد و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اجرایی می‌شود تا واردات به کشور با توجه ویژه به جنبه‌های بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست، در یک فرایند کارامد مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد و از ورود محصولات فولادی نامرغوب به کشور جلوگیری شود.

درباره تاریخچه استاندارد در فولاد مبارکه و دستاوردهای این حوزه توضیح دهید.

شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۵ اقدام به اخذ اولین پروانه استاندارد ملی ایران برای محصول گرم نوردیده ساختمانی با کیفیت معمولی نمود و در سال‌های بعد هم‌زمان با توسعه شرکت و تولید محصولات جدید، اقدام به اخذ پروانه استاندارد ملی برای محصولات شرکت به شرح ذیل گردید: ۱. ورق فولادی گرم نوردیده با کیفیت ساختمانی (سازه‌ای)؛

۲. ورق فولادی گرم نوردیده با کیفیت کششی و معمولی؛ ۳. ورق فولادی سرد نوردیده با کیفیت کششی و معمولی؛ ۴. ورق فولاد کربنی گالوانیزه گرم پیوسته با کیفیت معمولی، شکل‌دهی متوسط و کششی؛ ۵. ورق فولادی پیش رنگ‌شده گالوانیزه؛ ۶. ورق قلع‌اندود.

از پروانه‌های استاندارد فوق، ورق فولادی پیش‌رنگ‌شده گالوانیزه پروانه استاندارد تشویقی دارد و بقیه استانداردها پروانه اجباری دارند. ورق قلع‌اندود نیز دارای پروانه استاندارد تشویقی بود که از سال ۱۳۹۸ مطابق بخشنامه سازمان ملی استاندارد به استاندارد اجباری تغییر کرد.

درباره اعتبار این گواهینامه‌ها توضیح دهید.

کلیه پروانه‌های استاندارد ملی برای محصولات فوق به‌طور دائم از زمان صدور تمدید شده و تست‌های مربوطه توسط اداره استاندارد یا آزمایشگاه‌های موردتأیید اداره استاندارد انجام و نتایج تست‌ها بر روی پرتال سازمان ملی استاندارد بارگذاری می‌گردد. همچنین کلیه اصلاحیه‌های استاندارد در محتوی و نشان، هم‌راستا با ابلاغ اداره استاندارد، بر روی محصولات فولاد مبارکه انجام می‌شود.در طی این سال‌ها فولاد مبارکه یکی از اعضای اصلی تدوین استاندارد محصولات فولادی در کمیته‌های تدوین و بازنگری سازمان ملی استاندارد بوده است. ازجمله استانداردهایی که فولاد مبارکه در تدوین آن‌ها همکاری داشته است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. محصولات تخت فولادی یا پوشش روی نیکل (ZN) به روش الکترولیتی؛ ۲. محصولات تخت فولادی سرد نوردیده با استحکام تسلیم بالا برای شکل‌دهی سرد؛ ۳. سیم فولادی و محصولات سیمی-پوشش‌های فلزی و غیرآهنی بر روی سیم فولادی؛ ۴. شمش- تختال فولادی کربنی ساده غیرآلیاژی و کم‌آلیاژ جهت فرایند شکل‌دهی گرم؛ ۵. تسمه (نوار ورق باریک فولاد نرم پوشش‌دهی‌شده سرد نوردیده) برای شکل‌دهی سرد؛ ۶. ورق فولاد الکتریکی سرد نوردیده غیرآلیاژی و بسیاری از استانداردهای دیگر که در سازمان ملی استاندارد تدوین گردیده است.

با توجه به اقدامات فولاد مبارکه، این شرکت اکنون چه جایگاهی در حوزه استاندارد دارد؟

عضویت فولاد مبارکه در کمیته‌های فنی تدوین استانداردهای بین‌المللی بیانگر جایگاه این شرکت در این زمینه است. این کمیته زیرمجموعه سازمان بین‌المللی ایزو به شمار می‌آید، از جمله کمیته فنی اصلی (TC) و کمیته فرعی (SC) که کمیته اصلی TC ۱۷ ایران تحت عنوان کمیته متناظر فولاد است.

http://tejaratava.ir/?p=148766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰