• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
2
مدیرعامل فولاد مبارکه در شانزدهمین نمایشگاه متالکس مطرح کرد:

صادرات ۸ میلیارد دلاری زنجیره فولاد و سهم ۱۶.۵ درصدی از صادرات غیرنفتی کشور

  • کد خبر : 143119
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۱۳
صادرات ۸ میلیارد دلاری زنجیره فولاد و سهم ۱۶.۵ درصدی از صادرات غیرنفتی کشور
سهم 4.5درصدی صنعت فولاد در اقتصاد ملی از میانگین جهانی بالاتر است شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex2024) روز سه‌شنبه ششم شهریورماه سال جاری، با حضور رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و معاونان شرکت فولاد مبارکه، جمعی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و همچنین برخی از مسئولان و فعالان صنعت فولاد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا، در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex 2024) اظهار کرد: سهم ۸ میلیارد دلاری صادرات و ارزآوری زنجیره فولاد در سال گذشته قابل‌توجه بوده و با رفع چالش‌های موجود برای امسال و سال‌های آینده، این صادرات به‌راحتی قابل ارتقاست.
وی با اشاره به شکل‌گیری زنجیره کامل و حتی خودکفایی در زنجیره فولاد کشور ابراز کرد: سهم ۴.۵ درصدی این صنعت در اقتصاد ملی سهمی است که به نسبت میانگین جهانی بالاتر از حد خود است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه کل صادرات زنجیره فولاد ۸ میلیارد دلار معادل ۱۶.۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور است، افزود: اگر سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می‌کنیم، بخش‌های زیادی از تحقق این هدف متوجه فعالان زنجیره فولاد خواهد بود که دور از دسترس هم نیست.
وی به رشد خوب صنعت فولاد در همه بخش‌های تولید، صادرات و فروش طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر رشد اقتصادی کشور طی چند سال اخیر ۴ درصد و یا کمتر و حتی منفی بوده است، رشد صنعت فولاد در همه بخش‌ها حدود ۱۰ درصد بوده است؛ اما باید توجه داشت که این رشد به‌صورت متوازن صورت نگرفته و الآن باید برای پایداری صنعت تلاش کنیم و بیش از آنکه از دیگران انتظار داشته باشیم، خود فعالان زنجیره باید در این زمینه ورود کنند.
طیب‌نیا در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان صنعت الگو و پیشرو در زنجیره فولاد و به‌عنوان مجموعه‌ای که از بالادست تا پایین‌دست فولاد سرمایه‌گذاری کرده، همواره در حوزه اصلاحات پیشرو بوده و طی سه سال اخیر، توازن در زنجیره را به‌طور جدی دنبال کرده است، افزود: به‌جرئت می‌توان گفت در بین صنایع انرژی‌بر، فولاد مبارکه تنها مجموعه‌ای است که با ۱۰۰ درصد ظرفیت علی‌رغم قطعی برق و گاز کار کرده است. این شرایط به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های هدفمند به‌منظور ایجاد توازن بوده است و باید در حوزه انرژی برق، گاز، آب، زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل، زنجیره تأمین و… نیز این اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: باید اصلاحاتی در ساختار تولید ایجاد شود. برخی جاها نیازمند اصلاحات تکنولوژی و در برخی موارد نیاز به اصلاحات ساختار داریم و اگر این اتفاق نیفتد، ظرفیت‌های ایجادشده بدون استفاده خواهد ماند. بر همه فعالان زنجیره است که به‌طور جدی به این موضوع ورود کنند. انتظارات از حاکمیت به‌ویژه در حوزه قوانین، تعرفه‌ها، بهینه کردن و حتی ابطال برخی از مجوزها برای ایجاد توازن در زنجیره، انتظاری بجاست و باید محقق شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز در سطح بین‌المللی در شرایط رکود قرار داریم، گفت: کشورهای همسایه، حتی کشوری مانند عراق که به هر صورت، در زمینه فولاد و سیاست‌گذاری قاعدتاً ما باید از آن‌ها بهتر عمل کرده باشیم، به‌محض اینکه صادرات ایران به عراق تهدید می‌شود، برای حمایت از صنایع داخلی روی صادرات میلگرد ما تعرفه می‌گذارد. امروز شرایط رکودی اقتصادی در بازارهای بین‌المللی را می‌دانید. وضعیت در چین به‌گونه‌ای است که این کشور باید بخش قابل‌توجهی از تولیدات فولاد خود را با قیمت بسیار کم صادر کند و این صادرات در بازارهای بین‌المللی در حال انجام است و بسیاری از کشورها تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ برای مقابله با این امر وضع کرده‌اند.
فولاد مبارکه اولین صادرکننده غیرنفتی در سال گذشته
طیب‌نیا، در حاشیه این نمایشگاه نیز اظهار کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته اولین صادرکننده غیرنفتی کشور بوده و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت. امروز اگر زیرساخت‌های لازم به‌صورت متوازن در کنار ظرفیت‌ها ایجاد شود، قابلیت دسترسی به جایگاه ششم در رنکینگ جهانی را داریم.
استراتژی توسعه متوازن در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود
وی در پاسخ به سؤالی درباره استراتژی فولاد مبارکه در حوزه تأمین انرژی و توسعه متوازن گفت: فولاد مبارکه از حدود سه سال قبل، علاوه بر اتخاذ استراتژی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، رویکرد توسعه متوازن را به‌عنوان یکی دیگر از استراتژی‌های مهم شرکت در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا، سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی در حوزه توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای انجام داده است؛ تا جایی که امروز فولاد مبارکه برای حمل‌ونقل بار و کالای خود از ظرفیت حدود ۸۰ دستگاه لوکوموتیو و نزدیک به ۵ هزار واگن و ۵۰۰ کامیون که سال گذشته خریداری کرد و همچنین ۶۰۰ کامیون در شرکت‌های حمل‌ونقلی زیرمجموعه فولاد مبارکه بهره‌مند است. همچنین این شرکت در حوزه انرژی نیز همان‌گونه که پیش از این اطلاع‌رسانی شده است با سرمایه‌گذاری در عملیات احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی کلاس F و به بهره‌برداری رساندن دو فاز از این نیروگاه و همچنین سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است و تا دو ماه آینده فاز اول آن به یاری خداوند افتتاح خواهد شد، اقدامات مؤثری در حوزه تأمین پایدار انرژی موردنیاز شرکت انجام داده است و این اتفاقاتی است که در اوج قطعی‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه برق به مدد شرکت و صنعت فولاد کشور آمد. اگر این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی در فولاد مبارکه انجام نشده بود، فولاد مبارکه مانند بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های کشور با توقف تولید مواجه می‌شد و توقف تولید در فولاد مبارکه می‌توانست به توقف تولید در هزاران شرکت پایین‌دست فولاد مبارکه منجر شود که این اتفاق به یمن دوراندیشی‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های یادشده رخ نداد.
وی گفت: به خاطر داشته باشیم با استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های ایجادشده در فولاد مبارکه در شرایط محدودیت‌های انرژی توانستیم نیمی از ظرفیت فولادسازی را حفظ کنیم و با حمایت‌های وزارت صمت توانستیم نوردها را در مدار حفظ کنیم. به‌طورکلی و با ذخیره‌سازی و ثبت رکوردهای تولید بی‌نظیر در دو ماه اول سال اجازه ندادیم بازار با خلأ محصولات فولادی مواجه شود و مصرف‌کنندگان نهایی متضرر شوند، اگرچه به دلیل همین محدودیت‌های انرژی در دو ماه گذشته نیمی از ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده است.
باید امکان صادرات ۲۵ میلیون تن محصولات فولادی فراهم شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین اظهار کرد: امروز مصرف فولاد کشور ۲۲ میلیون تن، تولید فولاد ۳۲ میلیون تن و ظرفیت نصب‌شده در کشور حدود ۴۸ میلیون تن است؛ این در حالی است که طبق برنامه‌ای که بر اساس آن مقرر است تا افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق شود، کارخانه‌هایی که در دست احداث هستند و بالای ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت دارند، بیش از ۶۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را محقق خواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که همه این موارد سرمایه‌گذاری و ظرفیت ملی است و باید از آن به بهترین نحو در راستای منافع ملی استفاده شود؛ اما متأسفانه این ظرفیت‌ها متوازن نیست؛ به‌عنوان مثال، در حوزه انرژی به‌خصوص برق، گاز، آب، حمل نقل و صادرات نتوانسته‌ایم هم‌راستا با این ظرفیت‌ها زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و جلو بیاییم. اگر به رشد اقتصادی ۸ درصد و سرانه مصرف ۳۵۰ کیلوگرم به ازای هر نفر هم برسیم، میزان مصرف فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن خواهد بود و بنابر این، باید امکان صادرات ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن صادرات انواع محصولات فولادی را در کشور ایجاد کنیم. متأسفانه در این زمینه، هم به‌لحاظ زیرساختی و هم به‌لحاظ تنوع انواع محصولات با مشکلات و خلأهایی مواجهیم و به‌طور قطع نمی‌توانیم فقط ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن محصولات تجاری داشته باشیم. امروز حتی برخی کشورهای همسایه تعرفه صادراتی بر روی برخی محصولات صادراتی کشور ما گذاشته‌اند و برخی از آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری‌هایی دیگری در حوزه تولید فولاد انجام داده‌اند؛ بنابراین اکتفا کردن به رویکرد صادرات چند ده‌میلیونی محصولات تجاری و روتین محکوم به شکست است. بر همین اساس، باید با استفاده از دانش روز در حوزه صنعت فولاد، به سمت تولید محصولات روز و با ارزش‌افزوده بیشتر حرکت کنیم و بیشتر در تکمیل زنجیره و تنوع محصولات فولادی سرمایه‌گذاری نماییم.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:اصفهان پایتخت فولاد ایران است

به گزارش خبرنگار فولاد، بهرام سبحانی نیز در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex2024) اظهار کرد: اصفهان با داشتن ۴۰ درصد تولید فولاد ایران پایتخت فولاد کشور است. این استان با دارا بودن شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، فولاد کویر، فولاد نطنز و… حق دارد که عنوان پایتختی صنعت فولاد را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان فولاد ایران شرایطی به وجود آوردند که می‌توانیم مدعی باشیم کشوری که تا ۸ سال پیش واردکننده محصولات فولادی بود، امروز بازیگر جهانی این عرصه است و کیفیت تولیداتش خوش می‌درخشد.
اگر محدودیت‌های انرژی برداشته شود، حتماً بین ۶ یا ۷ کشور برتر دنیا قرار خواهیم گرفت
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: علی‌رغم تحریم‌های چند سال اخیر و محدودیت‌های گاز و برق که سال به سال بیشتر می‌شود و تهدیدی برای صنعت فولاد است، هنوز ما جایگاه دهم را بین تولیدکنندگان فولاد جهان و در بین ۲ میلیارد تن تولید فولاد داریم. اگر محدودیت‌های گاز و برق برداشته شود، به‌ویژه در سال جاری که قطع برق آزاردهنده بود، حتماً ما بین ۶ یا ۷ کشور برتر دنیا قرار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: دورانی بود که در کشور فقط چهار شرکت تولید فولادی دولتی وجود داشت که همه مایحتاج خود را از خارج تأمین می‌کردند؛ اما امروز می‌بینیم که در صنعت فولاد، از تأمین نیازها از خارج از کشور بی‌نیاز شده‌ایم و در این نمایشگاه نیز شاهد بهبود روند تولید داخل نسبت به سال گذشته هستیم.
سبحانی با بیان اینکه ما برای تولید فولاد و عرضه در بازارهای جهانی چیزی کم نداریم اما برخی محدودیت‌ها و گرفتاری‌های داخلی ازجمله گرفتاری‌های ارزی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد، افزود: در این نمایشگاه شاهد نمایش ماشین‌آلات، تجهیزات و حتی قطعاتی هستیم که تا پیش از این وارداتی بود و امروز در کشور تولید می‌شود و هر چه این امر بیشتر توسعه یابد، بندهای وابستگی کمتر خواهد شد.
موضوع اصلی بازار است و اگر نتوانیم خود را در بازارها عرضه کنیم، موفق نخواهیم شد
وی تأکید کرد: نمی‌توان گفت تحریم بی‌اثر است؛ اما موضوع اصلی بازار است و اگر ما نتوانیم خود را در بازارها عرضه کنیم، موفق نخواهیم شد و با وجود گرفتاری‌ها، باید با روش‌های غیرمستقیم پیش برویم. هرچند در این میان واسطه‌ها سود می‌برند و برای برگرداندن ارز نیز مشکلاتی داریم؛ اما اگر تحریم‌ها و مشکل انرژی رفع شود، حرف زیادی برای گفتن داریم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ما در زمینه دانش فنی در تولید فولاد جایگاه بسیار خوبی داریم و هفته‌ای نیست که در حوزه فولاد شاهد تولید محصول جدیدی نباشیم، محصولاتی که تا پیش از این وارداتی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه بازنگری در روند کار تولیدکنندگان فولاد با شرایط فعلی ضروری است، تصریح کرد: ما سنگ‌آهن، مواد اولیه و انرژی را داریم و ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را نیز ایجاد کرده‌ایم و امروز باید از نظر کیفی در تولیدات برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای این امر سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان مطرح کرد:حضور ۱۵۰ شرکت فولادی در شانزدهمین نمایشگاه متالکس

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از مشارکت ۱۵۰ شرکت فولادی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان (Metalex2024) خبر داد.
احمدرضا طحانیان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه در فضای ۸ هزار مترمربعی و با حضور ۱۵۰ شرکت آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان تولیدی و مابقی خدماتی بودند، گفت: همچنین ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان از استان اصفهان و ۴۰ درصد از دیگر استان‌ها مشارکت داشتند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار شرکت‌های مادر ازجمله فولاد مبارکه در این نمایشگاه گفت: این اتفاق خوبی است که امیدواریم در همه نمایشگاه‌ها دنبال شود.
به گزارش خبرنگار فولاد، گروه فولاد مبارکه شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، هلدینگ آتیه فولاد نقش‌جهان، شرکت ایریسا، شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، هلدینگ تأمین و فرآوری مواد معدنی فولاد مبارکه، شرکت فولادسنگ، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه و باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان در سالن امیرکبیر این نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان بودند.
روایت خلاقانه در حوزه حفاظت از محیط‌زیست در غرفه فولاد مبارکه
در راستای توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد، شرکت فولاد مبارکه در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس، طی یک ابتکار خلاقانه و در قالب پرسش و پاسخ از بازدیدکنندگان بر روی صندلی داغ، فرهنگ محیط‌زیستی در راستای توسعه پایدار، استراتژی دست‌یابی به فولاد سبز و اقدامات انجام‌شده شرکت در حوزه حفاظت از محیط‌زیست را تبیین کرد و با بازدیدکنندگان از غرفه فولاد مبارکه به اشتراک گذاشت.

محمدرضا ممتاز، مدیر خرید مواد مصرفی شرکت فولاد مبارکه: بیش از ۹۵ درصد از مواد مصرفی موردنیاز فولاد مبارکه را شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنند

 به شکرانه خداوند، در حوزه مواد مصرفی فولاد مبارکه در حال حاضر به شرایطی رسیده‌ایم که بیش از ۹۵ درصد از مواد مصرفی موردنیاز فولاد مبارکه را شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنند. کسب این موفقیت به این دلیل است که طی چند سال اخیر، اقدامات، سرمایه‌گذاری‌ها و فرایند بسیار خوبی در فولاد مبارکه در زمینه بومی‌سازی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال، در حوزه نسوزها، پیش از این، کمتر از ۵۰ درصد مواد نسوز در داخل کشور تأمین می‌شد، اما امروز به شرایطی رسیده‌ایم که ۹۷ نسوزهای موردنیاز صنعت فولاد کشور در داخل تأمین می‌شود. این عدد در حوزه مواد شیمیایی و روغن‌ها و روانکارها حدود ۹۸ درصد است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که درصدهای باقی‌مانده مربوط به کالاهایی است که تکنولوژی آن‌ها بسیار خاص و تحت انحصار برخی از کشورهاست، اگرچه برای بومی‌سازی این موارد نیز تیم‌های تحقیقاتی مختلفی متشکل از متخصصان فولاد مبارکه، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان تشکیل شده و به نظر می‌رسد تا ۳ یا ۴ سال آینده در حوزه مواد مصرفی بتوانیم به بومی‌سازی صددرصدی برسیم. حرکت بعدی فولاد مبارکه نیز برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت اقلام یادشده است.
 در مسیر بومی‌سازی و این فرایند باارزش، فولاد مبارکه با شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگانی که ظرفیت انجام کار و دانش آن را داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌های مالی در این زمینه، حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد و در مراحل مختلف ساخت و تست، با این شرکت‌ها همراهی‌ می‌کند؛ تا جایی که کالا به‌لحاظ کیفی استانداردهای لازم را دریافت کند و وارد فاز صنعتی شدن گردد. پس از آن، فولاد مبارکه با شرکت‌های یادشده قراردادهای سه تا پنج‌ساله منعقد می‌کند و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهد که در صورت بهبود کیفیت و تولید پایدار، فولاد مبارکه کالای آن‌ها را خریداری خواهد کرد.

امیرحسین کریمدادی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگ مبارکه: شرکت فولادسنگ تأمین پایدار مواد اولیه موردنیاز فولاد مبارکه را رسالت اصلی خود قرار داده است

شرکت فولاد سنگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهک کشور و تأمین‌کننده مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه در این نمایشگاه حاضر شد. این شرکت در حقیقت از شرکت‌های اقماری گروه فولاد مبارکه است و اخیراً نیز تحت پوشش شرکت تأمین و فراوری مواد معدنی فولاد مبارکه، تأمین پایدار مواد اولیه موردنیاز فولاد مبارکه را رسالت اصلی خود قرار داده است. در این خصوص می‌توان به فاز ۳ کوره‌های تأمین آهک و کلسینه اشاره کرد. همچنین در زمینه فراوری هماتیت، با در اختیار داشتن معادن هماتیت، اقدامات ارزنده‌ای برای تأمین سنگ‌آهن فولاد مبارکه در دست اقدام داریم. در این نمایشگاه فرصت مناسبی فراهم شد تا با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه کاری خود آشنا شویم. بزرگ‌ترین پروژه در دست اقدام شرکت فولاد سنگ عملیات احداث فاز ۳ کوره‌های آهک و دولومیت است که حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا پایان سال به تست سرد این کوره‌ها برسیم. یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام این شرکت راه‌اندازی معادن هماتیت است که در استان‌های کرمان و هرمزگان در اختیار شرکت است. با اجرایی شدن این پروژه‌ها، تلاش می‌کنیم سنگ‌آهن موردنیاز فولاد مبارکه را تأمین کنیم و درعین‌حال، با به تکنولوژی فراوری هماتیت نیز دست یابیم.

احمدرضا صدر، سرپرست روابط عمومی ایمیدرو: ارائه دستاوردهای فولاد مبارکه باید بیش از این انجام گیرد

به نظر می‌رسد ارائه دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلف از قبیل تولید، اقلام، تجهیزات و تکنولوژی‌های بومی‌سازی‌شده و اقداماتی که این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده است باید بیش از این انجام گیرد. حجم فعالیت‌های انجام‌شده در فولاد مبارکه بسیار زیاد است و می‌طلبد که این دستاوردها بیش از این تبیین گردد. از همین‌جا به همه همکاران در فولاد مبارکه دست‌مریزاد می‌گویم. خوشبختانه از سوی فولاد مبارکه اطلاع‌رسانی‌های خوبی در زمینه زمان و چگونگی برگزاری این نمایشگاه انجام شد. این اقدامات از سوی روابط عمومی فولاد مبارکه باعث شد نمایشگاه با حضور حداکثری شرکت‌ها و رونق بیشتری برپا گردد.

حسام مقدم‌علی، معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو: روند اجرایی عملیات احداث نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه  از سوی ایمیدرو در حال پیگیری و حمایت است

خوشحالیم که نمایشگاه متالکس در اصفهان هر سال پربارتر و با حضور حداکثری فعالان عمده این حوزه برگزار می‌شود. قطعاً یکی از آرزوهای ما این است که این نمایشگاه در ابعاد بین‌المللی نیز برگزار گردد و شاهد حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و برگزاری جلسات بازرگانی و فروش دانش فنی خود به کشورهای منطقه که خواهان دست‌یابی به توان تولید و دانش صنعت فولاد هستند باشیم. حتی می‌توان در ابعاد بین‌المللی با کشورهای قاره آفریقا نیز ارتباط برقرار کرد و هم به‌لحاظ دانش فنی و هم به‌لحاظ تجاری با آن‌ها در زمینه صنعت فولاد مراوده داشت.
به نظر می‌رسد یکی از ارزنده‌ترین بخش‌های این نمایشگاه مربوط به بخشی است که ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کند. در چنین فرایندی شرکت‌های بزرگ با حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک، شرایط حضور و ارائه توانمندی‌های آن‌ها را فراهم می‌کنند. در حوزه فولاد ما با یک زنجیره ارزش مواجهیم، زنجیره‌ای که از اکتشاف، استخراج و نهایتاً تولید انواع محصولات فولادی با ارزش‌افزوده متفاوت در شرکت‌های مختلف تشکیل می‌شود. خوشبختانه در کل این زنجیره، علی‌رغم همه محدودیت‌ها، تحریم‌ها و مشکلات، رشد قابل‌توجه ۶ درصدی را رقم زده‌ایم.
در حال حاضر ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور وجود دارد؛ اما نکته مهم در این حوزه این است که باید میزان بهره‌وری را در حوزه فولاد افزایش دهیم. امروز ضعف‌های زیادی ازجمله اکتشاف، لجستیک، تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات و صادرات در زیرساخت زنجیره فولاد وجود دارد و به مجموعه‌ای از چالش‌ها در این حوزه تبدیل شده است. خوشبختانه در پنل تخصصی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، به‌طور کامل به این موارد پرداخته شد. قطعاً نمی‌توان یک‌شبه همه این مشکلات را حل کرد؛ اما باید راهکارهای موردنیاز برای حل چالش‌های مطرح‌شده در پنل‌های برگزارشده را با نظر متخصصان و در نظر گرفتن اولویت‌های مهم‌تر یافت، برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و نهایتاً جهت حل آن‌ها اقدام کرد. با توجه به اقداماتی که طی سال‌های اخیر از سوی شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک خانواده بزرگ صنعتی انجام شده است، امروز می‌توانیم بگوییم که شاید دیگر موضوع آب از چالش‌های اصلی حوزه صنعت فولاد نباشد و حتی برای صنایع مستقر در مناطق کویری جای نگرانی نیست. امروز چالش اصلی در حوزه انرژی است که خسارت‌های سنگینی به صنعت و زنجیره فولاد کشور وارد کرده و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. خوشبختانه یکی از اقدامات ارزنده فولاد مبارکه احداث نیروگاه داخلی و آغاز فرایند احداث نیروگاه خورشیدی است و در این زمینه، هم به‌لحاظ تکنولوژی و هم به‌لحاظ زمان به بهره‌برداری رساندن، این شرکت به توفیقات ارزشمندی دست یافته است و جا دارد که به همه تلاشگران فولاد مبارکه در این خصوص تبریک بگوییم. خاطرنشان می‌سازم که روند اجرایی عملیات احداث نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه نیز از سوی ایمیدرو در حال پیگیری و حمایت است. ما خود را یک خانواده می‌دانیم و همه تصمیم‌گیری‌ها را با تشریک‌مساعی با شرکت‌ها و فعالان اصلی بخش‌ها، انجمن‌ها و مجموعه‌هایی که به‌نوعی ذی‌نفع اصلی فعالیت محسوب می‌شوند دنبال می‌کنیم. در حوزه گاز نیز کارگروه‌های مختلفی ایجاد شده تا بتوانیم در این حوزه نیز برای معدن و صنایع معدنی ظرفیت‌سازی کنیم. در اقدامات بعدی حرکت به سوی تولید محصولات کیفی و با ارزش‌افزوده بیشتر که فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر در آن پیشگام بوده در دستور کار است. امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از اقلام و ورق‌های وارداتی ازجمله فولاد زنگ‌نزن در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. خوشبختانه تعامل بسیار خوبی در حوزه‌های پایین‌دست و اکتشاف و همچنین بهره‌برداری از معادن بین مجموعه عظیم فولاد مبارکه و خانواده ایمیدرو برقرار است.

علیرضا وکیلی، مدیرعامل شرکت فولاد توان‌آور آسیا: از زمانی که این شرکت به گروه فولاد مبارکه ملحق شده، تولیدات این شرکت روند روبه‌رشدی داشته است

مجموعه توان‌آور یکی از مجموعه‌های تولیدی ورق قلع‌اندود در منطقه چهارمحال و بختیاری است که حدود ۱۵ سال است فرایند تولید خود را آغاز کرده است. ظرفیت اسمی این شرکت ۱۵۰ هزار تن در سال است و خوشبختانه از زمانی که این شرکت به گروه فولاد مبارکه ملحق شده، تولیدات این شرکت روند روبه‌رشدی داشته است. 
یکی از چالش‌های اصلی این شرکت واردات بی‌رویه عمدتاً از کشور چین است که با تعرفه‌ای نزدیک به صفر وارد کشور می‌شود. این واردات بی‌رویه مانع رشد تولید و توسعه شرکت‌هایی مانند توان‌آور آسیا می‌شود. در همین‌جا از مسئولین محترم خواهش می‌کنیم که تدابیر عادلانه و کارآمدی برای جلوگیری از این واردات در نظر بگیرند تا در آینده شاهد رشد تولید و توسعه شرکت‌های تولیدکننده داخلی باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=143119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰