• امروز : یکشنبه - ۴ شهریور - ۱۴۰۳
1
مشارکت در طرح احداث واحد تولید بنزن و بنزین از بنزین پیرولیز نشان می دهد

گام بلند پتروشیمی مارون در جهش تولید با مشارکت مردم

  • کد خبر : 142372
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
گام بلند پتروشیمی مارون در جهش تولید با مشارکت مردم
گام بلند پتروشیمی مارون در جهش تولید با مشارکت مرد آمارها حکایت از آن دارد که بی ملاحظه ترین مردم جهان در مصرف هستیم.

به گزارش تجارت آوا، از مصرف برق تا گاز و بنزین و بسیاری موارد دیگر، رتبه اول را در جهان داریم. از یک سو بی ملاحظه ترین کشور جهان در تولید خودروهای بی کیفیت هستیم. در حالی که مصرف بنزین در خودروهای جهانی به زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده و حتی بسیاری از خودروهای جهان با ترکیب هیبرید توانسته اند مصرف بنزین را به یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسانند، هنوز خودروهایی تولید می کنیم که دبه گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران ( ایپنا)، ر هر ۱۰۰ کیلومتر بالای ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند.

رکورد شکنی مصرف بنزین

از سوی دیگر روزانه در حال رکوردشکنی در مصرف بنزین هستیم، به نوعی که اکنون مصرف بنزین روزانه از ۱۳۰ میلیون لیتر گذشته و همچنان بالاتر می رود. اما به جای آنکه در مصرف بنزین فرهنگ سازی کنیم، تولید بنزین را افزایش می دهیم. راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس باعث شد تا تولید بنزین به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر برسد و البته بالاتر هم برود، با این وصف نتوانستیم مصرف را مدیریت کنیم و بار دیگر واردات بنزین در دستور کار قرار گرفته به نوعی که در بودجه امسال پیش‌بینی شده که ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین کنار بگذاریم. البته این آغاز ماجراست و اگر با این فرمان جلو برویم ۳ تا ۴ سال آینده تمام درآمد نفتی کشور را باید صرف واردات سوخت مایع کنیم.

معضل واردات بنزین

در شرایطی که از تحریم ها رنج می بریم و هر یک دلار برای اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این سوال پیش می آید که چه باید کرد. آیا باید دلارهایی که به سختی در نتیجه تولید و صادرات در دیگر بخشهای از فولاد تا مس و دیگر صنایع بدست آورده ایم، صرف واردات بنزین کنیم، یا افزایش تولید بنزین در داخل را با قوت در دستور کار قرار دهیم تا هم نیاز داخل مرتفع شود و هم نیم نگاهی به صادرات بنزین و کسب درآمد از این طریق داشته باشیم.

آینده نگری مارون

پتروشیمی مارون به این سوال بخوبی پاسخ داده و با آینده نگری، وارد عرصه تولید بنزین شده است. پتروشیمی مارون مشارکت در طرح احداث واحد تولید بنزن و بنزین از بنزین پیرولیز را کلید زده است.

جهش با مشارکت مردم

از آنجا که رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرده اند، پتروشیمی مارون وارد سرمایه گذاری در این طرح شده است. این طرح در قالب مشارکت با قدر السهم ۵۱ درصدی پتروشیمی مارون با بخش خصوصی و در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصول بنزین پیرولیز تولیدی مجتمع مارون در مجاروت مجتمع تعریف و در حال اجراست. اول اینکه سرمایه گذاری ۵۱ درصدی پتروشیمی مارون بیانگر آن است که بخش خصوصی توان لازم در این فعالیت اقتصادی را ندارد، دوم اینکه مارون با سرمایه گذاری ۵۱ درصدی، قدرت تصمیم گیری در این صنعت را برای خود محفوظ نگه داشته و سوم آنکه بخش خصوصی درگیر این سرمایه گذاری شده تا سرمایه های جاری کشور در بخش خصوصی به جای آنکه در عرصه دلالی و بحران آفرینی در بخش دلار، سکه، خودرو، مسکن و… به جریان بیفتد، در بخش تولید مولد و به نفع اقتصاد و منافع ملی به جریان بیفتد.

سرعت در سودآوری

آنچه از سرمایه گذاری پتروشیمی مارون در این پروژه مشخص می شود، ملبغ سرمایه گذاری ارزی این پروژه است. میزان سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی مارون ۳۵ میلیون یورو است که عدد بسیار بزرگی است و به جرات می توان ادعا کرد هیچ شرکتی توان چنین سرمایه گذاری کلانی را ندارد. اما پیش بینی تاریخ بهره برداری طرح در سال جاری، حکایت از آن دارد که سرمایه گذاری در عرصه پتروشیمی، از سرمایه گذاری های زودبازده است و نه تنها اصل سرمایه به سرعت باز می گردد، بلکه بسیار زودتر از دیگر سرمایه گذاری های به سوددهی می رسد.

منبع: ایپنا

http://tejaratava.ir/?p=142372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰