• امروز : چهارشنبه - ۲۷ تیر - ۱۴۰۳
3

پتروشیمی‌امیر کبیر خط صعود را ترک نمی‌کند

  • کد خبر : 137210
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
پتروشیمی‌امیر کبیر خط صعود را ترک نمی‌کند
شرکت پتروشیمی‌امیر کبیر اولین‌های بسیاری را به نام خود ثبت کرده؛ اولین کوره‌های واحد الفین، اولین راکتور خاص تبدیل استیلن واحد الفین، اولین راکتورهای واحد پلی اتیلن سنگین در ایران در این پروژه اجرا و ساخته شد.

به گزارش تجارت آوا، پتروشیمی‌امیر کبیر از جمله شرکت‌هایی است که با عرضه سهام از طریق پذیره نویسی در بازار فرابورس ایران، بخشی از منابع عمومی‌جهت سرمایه گذاری ریالی خود را جذب کرد.

ارزش بازار این شرکت در بازار سرمایه در حال حاضر بیش از ۲۸۱ هزار میلیارد ریال است و در ۶ ماه گذشته با وجود افت شدید قیمت سهم‌های حاضر در بازار سهام کشور و تلاطم‌های بسیار که بورس در این مدت دید اما؛ قیمت سهام «شکبیر» همچنان بالاتر از قیمت ۶ ماه گذشته است و تلاش سهامداران شرکت بر حفظ و مراقبت از سهم بوده است.

نگاهی به عملیات و فعالیت شرکت در سال جاری بیانگر آن است که خط روندها صعودی است و اوضاع تولید و فروش هر ماه بهتر از ماه قبل است.

بر اساس گزارش عملکرد اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، شرکت پتروشیمی‌امیر کبیر نزدیک به ۶۹ هزار تن انواع محصولات تولیدی خود را روانه بازارهای داخلی کرد و ۲۹ هزار تن نیز در بازارهای خارجی به فروش رساند که در مقایسه با فروش فروردین ماه به ترتیب شاهد افزایش ۳۸ و ۱۶ درصدی فروش در بازارهای داخلی و خارجی هستیم.

در مجموع، عملکرد ۲ ماهه ابتدایی سال جاری منتج به فروش ۱۷۳ هزار تنی شد؛ در حالی که در همین مدت از سال گذشته ۱۴۸ هزار تن محصول به فروش رسیده بود و به این ترتیب، رشد ۱۷ درصدی را در فروش مقداری به ثبت رساند.

مهمترین محصولات شرکت پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک صادراتی است که به ترتیب ۷ و ۱۳ درصد افزایش نرخ نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

بهبود نرخ‌های فروش در کنار رشد مقداری، عایدی شرکت در مدت یاد شده را به مبلغ ۶۲ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال رساند و افزایش جالب توجه و مطلوب ۳۸ درصدی نسبت به درآمد فروش ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۲ را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

نکته دیگر این که تاکنون، برنامه‌ریزی و اقدامات شرکت در حوزه صادرات و گسترش بازارهای خارجی جواب داده و حجم صادرات نسبت به گذشته بهبود یافته و نسبت به ۲ ماهه سال گذشته ۱۱ هزار تن محصول بیشتری را تحویل مشتریان خارجی خود داده است.

این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که با افزایش نرخ ارز چه در بازار آزاد و چه در سامانه نیما، درآمد ارزی شرکت با شتاب بیشتری رشد خواهد کرد و عایدی مناسبی از این محل نصیب این پتروشیمی‌خواهد شد.

فروش داخلی شرکت در بورس کالا و به‌صورت رقابتی با بالاترین پیشنهاد انجام می‌شود و فروش صادراتی محصولات نیز به دلیل اهمیت صادرات با برگزاری TENDER و دریافت پیشنهاد از سوی مشتریان و اعطای تخفیف نسبت به قیمت‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

میزان تولیدات شرکت در مدت سپری شده از سال جاری با رشد ۱۱ درصدی به حدود ۲۵۹ هزار تن رسید.

به این ترتیب، پتروشیمی‌امیر کبیر خود را به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پلی‌اتیلن و انواع محصولات پلیمری در کشور معرفی کرده و با عملکرد رو به رشد هم در تابلوی معاملات بورس کالا و هم در تابلوی معاملات فرابورس، سهامداران خود را راضی نگه داشته است.

منبع: ایپنا

http://tejaratava.ir/?p=137210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰