• امروز : سه شنبه - ۲۶ تیر - ۱۴۰۳
1

مهرتایید مجمع عمومی سالیانه برعملکرد متفاوت و شگفت انگیز بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 137007
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
مهرتایید مجمع عمومی سالیانه برعملکرد متفاوت و شگفت انگیز بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۲
«جهش هفت برابری سود خالص»، «افزایش سرمایه بانک به ۱۱همت»، «کاهش ۹۰درصدی زیان انباشته» ، «کسب رتبه اول بانک از نظر کفایت سرمایه در بین شبکه بانکی» و « رشد۱۰۰درصدی تسهیلات ارزی» از مهم ترین شاخص های عملکردی بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ بود که به تایید اعضای مجمع رسید.

به گزارش تجارت آوا به نقل از اداره کل روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران ، مجمع عمومی عادی سالانه بانک توسعه صادرات ایران در روز شنبه ۲۳ تیرماه جاری با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهر سازی و همچنین حسابرسان قانونی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این بانک در سالن جهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
بر اساس این گزارش و مطابق با صورت های مالی در سال ۱۴۰۲ میزان سود خالص بانک توسعه صادرات ایران نسبت به سال گذشته، جهشی بیش از ۷ برابری داشته است.
مدیر عامل با نک توسعه صادرات ایران در این جلسه ، با تاکید بر این موضوع که سال۱۴۰۲ به عنوان نقطه شروع تغییر مدل کسب و کار بانک و حرکت به سمت طراحی و ارائه محصولات نوین بانکی در بانک توسعه صادرات ایران خواهد بود تاکید کرد که تغییر در مدل کسب و کار بانکی در راستای بازآفرینی نقش این بانک به عنوان پیشران اصلی پیشرفت و توسعه صادرات غیرنفتی در کشور خواهد بود.
وی ادامه داد : براین اساس و با توجه به گزارش ارائه شده به مجمع عمومی صاحبان سهام در گام اول اصلاح ساختار مالی، بهبود و رشد سرمایه بانک رخ داده ، به گونه­ای که براساس این تغییر در سال ۱۴۰۲ سرمایه این بانک از حدود ۶ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
دکتر خانی با اشاره به نسبت کفایت سرمایه به عنوان یکی از مهمترین نسبت­های تضمین کننده سلامت مالی بانک­ها ، گفت : براساس این شاخص ناظران و سیاستگذاران پولی و بانکی می­توانند از تامین مالی پایدار یک بانک از بخش واقعی اقتصاد مطمئن شوند. علاوه بر آن یکی دیگر از شواهد مهم دیگر کاهش بیش از ۹۰ درصدی زیان انباشته بانک در سال ۱۴۰۲ بوده است، این موضوع نیز مهر تایید دیگری بر مدیریت حرفه­ای ساختار ترازنامه بانک است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: افزایش سرمایه بانک موجب جهش چشمگیر نسبت کفایت سرمایه بانک به حدود ۱۷ درصد شده است، این در حالی است که براساس اطلاعات موجود حسابرسی شده میانگین نسبت کفایت سرمایه در شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد بوده است.
وی افزود: بانک توسعه صادرات از نظر این شاخص با اهمیت در حال حاضر در شبکه بانکی کشور در رتبه اول قرار دارد در حالی که براساس آخرین توافقنامه بازل ۳ که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته در حال پیاده سازی است حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانک­های بزرگ و پیچیده حدود ۱۵ درصد هدفگذاری شده است.

دکتر خانی در بخش دیگری از سخنان خود از تایید عملکرد وصول مطالبات ارزی این بانک توسط حسابرسان مستقل خبرداد و افزود: علیرغم تغییرات نرخ ارز در سال گذشته، بانک توسعه صادرات تمامی تلاش خود را بر وصول مطالبات غیرجاری ارزی متمرکز کرد، نتیجه این تلاش در وصول مطالبات ارزی در حدود ۲۸۰ میلیون دلار بود، به گونه ای که نسبت مطالبات غیرجاری بانک(NPL) با کاهش بیش از ۲ درصدی مواجه بوده است.
خانی ادامه داد: همچنین براساس اطلاعات ارائه شده به اعضای مجمع عمومی بانک، رشد تسهیلات ارزی و کاهش تمرکز درآمدهای ناشی از تسهیلات ریالی در سال گذشته یکی دیگر از نشانه­ های تغییر در ساختار ترازنامه این بانک است، به گونه ای که تسهیلات ارزی با تاکید بر ارائه خدمات سرمایه در گردش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشدی حدود ۱۰۰% مواجه بوده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: جمع درآمدهای بانک در سال ۱۴۰۲، رشدی معادل ۲۷ درصد داشته که متاثر از سیاستگذاری های اعتباری بانک در این سال است و بخش قابل توجهی از آن از محل سود تسهیلات ارزی و ریالی بدست آمده، این در حالی است که رشد هزینه های این بانک بسیار کنترل شده و در حدود ۱۹ درصد می باشد.
وی پیگیری استقرار سامانه‌های هوشمند در بانک را با هدف ارزیابی عملکرد شعب به منظور ارتقای بهره‌وری در حوزه منابع، مصارف، کارمزدها و شاخص‌های سود‌آوری ، از اولویت های بانک توسعه صادرات ایران عنوان کرد و گفت: تحقق این هدف، با راه اندازی سامانه هوشمند «ویترین» در بانک، دنبال شده که علاوه بر ارزیابی عملکرد شعب، وضعیت عملکردی شعب و فاصله آن‌ها با اهداف برنامه ریزی شده را به صورت برخط نمایش می دهد.
دکتر خانی با بیان این نکته که آغاز به کار سامانه «آوا چک» از دیگر خدمات برخط و هوشمندی است که این بانک به مشتریان ارایه می دهد، اظهار داشت: این سامانه در راستای برطرف کردن نیاز مشتریان به تسریع در اعلام وضعیت چک های خرید دین شده، ارسال خودکار اطلاعات چک‌ها و همچنین پیاده سازی عقد خرید دین مصوب شورای پول و اعتبار این سامانه طراحی شده است.
به گفته دکتر خانی، بانک توسعه صادرات در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۹ درصد رشد در اعطای تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی به بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۷۶ درصد رشد در تخصیص تسهیلات به بخش صنعت و معدن را تجربه کرده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزایش تامین مالی شرکت های دانش‌بنیان را از سیاست‌های مهم این بانک در سال‌های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست های حمایتی بانک از شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان صادراتی، در مجموع ۱۸ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک به این دو بخش تخصیص یافته است.
خانی در ادامه بر اهمیت استقرار حاکمیت شرکتی تاکید کرد و گفت: پیاده‌سازی استانداردهای حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه ای ساختار ترازنامه، این بانک را به یکی از معدود بانک های فاقد هرگونه ناترازی و اضافه برداشت از بانک مرکزی و شبکه بین بانکی تبدیل کرده است.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران در پایان اذعان داشت: اعطای ۹۸ درصد از تسهیلات تکلیفی، گسترش خدمات بانکداری دیجیتال، مرهون تلاش همکاران من در اجرای موفق سیاست های اعتباری و مدیریتی در بانک است.

http://tejaratava.ir/?p=137007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.