• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
4
دکتر محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت خبر داد:

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته در شهر آفتاب

  • کد خبر : 96963
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته در شهر آفتاب
اولین نمایشگاه بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده و تامین کننده پارچه در فضایی به متراژ ۱۰ هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با حمایت وزارت صمت، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ توسط شرکت توسعه تجارت و مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی نبراس برگزار می‌شود.

علیرضا ملاحتی – به گزارش تجارت آوا، دکتر محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت در نشست خبری با اعلام خبر فوق افزود: در این نمایشگاه شرکت کنندگان در رسته‌های تار و پود، گردباف، کتن راشل، کشباف، تریکو (تخته حلقی) و بافت‌های سنتی از شهرهای تهران، اصفهان  یزد، کاشان، البرز و دیگر شهرها حضور خواهند داشت همچنین در این نمایشگاه بازرگانان و تجار از کشورهای هدف برای بازدید و خرید حضور می‌یابند و از طرفی از سفرا و رایزن‌های بازرگانی کشورهای هدف نیز دعوت به عمل آمده است.

محسن گرجی اظهار کرد: سال گذشته صنعت نساجی و پوشاک با رشد ۱۷.۱ درصدی پیشروترین بخش صنعتی بود. رشد کل بخش صنعت نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ اعلام شد.
به گفته این مقام مسئول سال گذشته حوزه تولید نخ اکلریک حدود ۳۰ درصد رشد داشته و وضعیت سایر حوزه‌ها تقریبا مشابه سال قبل بوده است. تولید الیاف اکریلیک هم رشد ۳۰۰ درصدی داشته که البته میران تولید خیلی زیاد نیست، اما هدفگذاری شده امسال تولید این محصول از ۷۰۰۰ تن به ۲۴ هزار تن برسد. تولید کفش و چرم نیز کاهش نسبی داشته است. کاهش تولید چرم به دلیل کمبود کشتار بوده که معمولا در پی کاهش تقاضا اتفاق می‌افتد.
گرجی در ادامه با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده که حدود یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی و پوشاک را به خود اختصاص داده، گفت: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با بیان اینکه ۱۰۰۰ واحد صنعتی فرش ماشینی در کاشان فعال هستند، تصریح کرد: سایر کف پوش‌ها مثل موکت در داخل تامین می‌شود. همچنین سال گذشته مجموعا ۱۰۰۰ تن واردات الیاف اکلیریک داشتیم که نشان می‌دهد زنجیره در حال تکمیل است. بخشی از ماشین آلات فرش ماشینی هم در کاشان ساخته می‌شود.
گرجی در ادامه با بیان اینکه واحد حجاب شهرکرد به عنوان تنها تولیدکننده چادر مشکی در حال حاضر نمی‌تواند پاسخگوی کل نیاز کشور باشد، گفت: تولید چادر مشکی در کشور ۸ میلیون متر است که البته ظرفیت اسمی بیشتر است. اما نیاز بازار چند برابر این رقم برآورد می‌شود. اخیرا واحد حجاب شهرکرد طرح توسعه شش میلیون متری در نظر گرفته که ماشین آلات آن را سفارش داده‌اند و احتمالا تا آخر سال محقق شود. البته یک طرح ۱۲ میلیون متری هم در این واحد مصوب شده که اجرای آن زمان می‌برد.
همچنین به گفته وی واحد دیگری در قم با ظرفیت ۱۸ میلیون متر در حال اجرا است که پیشرفت ۳۰ درصدی داشته و تا اخر سال بخشی از ماشین آلات آن وارد می‌شود. بنابراین در صورت تکمیل این طرح‌ها، زیرساخت تولید ۴۰ میلیون متر چادر مشکی در کشور فراهم خواهد شد که نیاز کشور را تا حد زیادی جواب می‌دهد.
گرجی با بیان اینکه تعرفه پارچه قبلا ۳۲ درصد بوده، گفت: تعرفه پارچه‌ها الآن به ۲۰ درصد کاهش یافته، اما تعرفه واردات چادر مشکی ۱۰ درصد تعیین شده است. آمار دقیق از واردات چادر مشکی در دسترس نیست، چرا که تعرفه آن با برخی از انواع پارچه‌های دیگر مشترک است.
وی همچنین گفت که این دفتر پیشنهاد داده در لایحه حجاب و عفاف، پوشاکی که منطبق بر ضوابط ملی و مذهبی تولید شود، مانند کتاب محصول فرهنگی محسوب شود که در این صورت مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد که این وضعیت شامل چادر مشکی هم می‌شود.
گرجی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پارچه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: ارزبری پارچه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه واردات پارچه با تعرفه آزاد است، گفت که هدفگذاری کردیم در اولین نمایشگاه پارچه که در شهریورماه برگزار می‌شود، میزبان تجار خارجی با هدف توسعه صادرات باشیم.
گرجی در خصوص وضعیت تولید اسپان باند و مشکلات تهیه مواد اولیه گفت: ملتهب ترین حوزه مواد اولیه پلی پروپلین است. سال قبل یک محدودیتی بود که این مواد به صورت دو گروه عرضه می‌شد و این سبب رانت و محدود شدن عرضه بود. بنابراین علی رغم فشارهای پیدا و پنهان مصوب شد که عرضه تمام گرید ها به صورت یکپارچه صورت بگیرد که این امر سبب شد فضای رانت و انحصاری که برای برخی شرکت ها ایجاد شده بود از بین برود.

اعداد و ارقامی که امروز ما داریم نشان می‌دهد که این تصمیم درست بوده است. از طرف دیگر با توجه به آمار و اطلاعاتی که کمیته بی بافت انجمن صنایع نساجی ایران به وزارت صمت داده لازم است برای جلوگیری از کمبود در بازار و افزایش قیمت مقداری واردات داشته باشیم تا در تولید پوشک و سایر کالاها مشکلاتی ایجاد نشود.
گفتنی است؛ اولین نمایشگاه بین المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده و تامین کننده پارچه در رسته‌های تاروپود، گردباف، گتن راشل، کش باف تریکو، و بافت‌های سنتی از شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان، البرز و دیگر شهرهای تولید کننده پارچه در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲، برگزار می‌شود.

سید شجاع الدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پارچه ایران، اظهار کرد: زنجیره نساجی از الیاف و نخ شروع می‌شود و بافت پارچه، رنگرزی، چاپ و تکمیل در ادامه آن است و محصول نهایی هم شامل موکت، فرش، چرم مصنوعی، انواع پارچه‌، کالای خواب، پوشاک و غیره است.
وی با اشاره به مشکلات بخش نساجی، اظهار کرد: این بخش مشکلات متنوعی دارد که از جمله مهم‌ترین آن تامین مواد اولیه است. یکی از مهم‌ترین ماده اولیه این بخش در حوزه الیاف طبیعی، پنبه است که بخش زیادی از آن از طریق واردات تامین می‌شود. در حوزه الیاف مصنوعی نیز چیپس محصولات پتروشیمی است که برای تامین آن هم مشکلاتی وجود دارد.
به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی ایران وزارت صمت مصرف سالانه پارچه در کشور را ۵۸۰ هزار تن و مرکز پژوهش‌های مجلس ۶۸۰ هزار تن برآورد کرده است. میزان مصرف از آمار تولید و واردات تخمین زده می‌شود. در آمار وزارت صمت ۸۰ درصد مصرف پارچه برای پوشاک و ۲۰ درصد را برای کالای خواب در نظر گرفته‌اند.
امامی رئوف واردات سال گذشته پارچه را ۱۳۳ هزار تن به ارزش حدود ۶۸۵ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: برآورد تولید پارچه در سال گذشته نیز ۴۵۰ هزار تن بوده است. میزان واردات در کل صنعت نساجی پوشاک نیز در سال گذشته یک میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار اعلام شده است.
به گفته وی صادرات نساجی و پوشاک در سال گذشته نیز ۵۶۰ میلیون دلار بوده که ۲۸۷ میلیون دلار از آن مربوط به فرش ماشینی بوده است. بنابراین تراز تجاری در این بخش منفی است.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در پایان گفت که این صنعت نیاز بیشتری به سرمایه گذاری در زنجیره تامین در بخش بافندگی دارد. همچنین برآورد شده به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول یک برنامه ۵ ساله برای بازسازی، نوسازی و سرمایه‌گذاری‌های ایجادی در کل صنعت نساجی و پوشاک نیاز داریم.
گفتنی است؛ اولین نمایشگاه بین المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده و تامین کننده پارچه در رسته‌های تاروپود، گردباف، گتن راشل، کش باف تریکو، و بافت‌های سنتی از شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان، البرز و دیگر شهرهای تولید کننده پارچه در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲، برگزار می‌شود.

سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز در ادامه نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پارچه ایران، با بیان اینکه صنعت پوشاک ایران ۹ میلیارد دلار گردش مالی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار واحد صنفی، ۱۰۰۰ واحد تولید و ۲۰۰ هزار واحد توزیعی در زنجیره صنعت پوشاک وجود دارد و این صنعت بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه از سال‌های قبل بخش بزرگی از کیک پوشاک کشور توسط کالای قاچاق گرفته شده، گفت: برآورد اتحادیه این است که در حال حاضر سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه است، که بیش از ۳۰ درصد پوشاک کشور را شامل می‌شود.
جلالی قدیری با بیان اینکه همه پوشاک دارای مارک خارجی، قاچاق یا تقلبی هستند، گفت: این کالاهای قاچاق عمدتا استوک هستند. کالای استوک هم لزوما دست دوم نیست، بلکه بیشتر پوشاک نو خارجی است که از فصل آن گذشته، بنابراین با قیمت بسیار نازل فروخته می‌شود و تولیدکننده هم نمی‌تواند با آن رقابت کند. برای مثال اگر قیمت تمام شده یک تیشرت سه دلار و در سطح عرضه خارجی ۶ تا ۷ دلار قیمت داشته باشد، وقتی استوک می‌شود، قیمت آن به زیر یک دلار می‌رسد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه کشورهای دیگر برای جلوگیری از ورود پوشاک استوک به کشورشان از معاهدات بین المللی استفاده می‌کنند، گفت: سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در سطح عرضه برخوردهایی صورت گرفت که باعث شد فضای قاچاق ناامن شود و سرمایه‌ها وارد این حوزه نشود. در این مدت تولید و توزیع پوشاک داخلی ۲۵ درصد رشد داشت و برندهای جدیدی هم شکل گرفت. حتی برخی از برندهای داخلی در مال‌های بزرگ جایگاه گرفتند. این در حالی است که پیش از این مال‌ها به برندهای ایرانی جایی اختصاص نمی‌دادند. اما این طرح مقابله با پوشاک در سطح عرضه متوقف شد که دلیل آن مبهم است.
وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق باید  مستمر و ملموس باشد، گفت: تولید پوشاک باید رقابت پذیر باشد و یکی از راه‌های کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش رقابت‌پذیری، اتصال بازیگران خطوط مختلف زنجیره تامین و حذف دلال‌ها است. نمایشگاه تخصصی پارچه هم که قرار است در شهریور برای اولین بار برگزار شود، می‌تواند در این راستا کمک کند و  بین اعضای مختلف زنجیره تامین ارتباط مستقیم ایجاد کند. در اصل هنوز تولیدکنندگان با تامین کنندگان ارتباط مستقیم ندارند.

کیومرث جلیلیان مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی نبراس و مدیر اجرایی نمایشگاه نیز در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پارچه ایران گفت: شرکت نبراس با قدمت ۳۳ سال فعالیت در حوزه نمایشگاهی و بیزینس فرم‌ها در صنایع مختلف فعالیت دارد ما در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه تخصصی پارچه داشته باشیم و پیشنهاد این موضوع را به وزارت صمت دادیم و جلساتی نیز با انجمن‌ها و تشکل‌ها داشتیم و با توجه به دریافت مجوز از سازمان توسعه تجارت رسماً وارد برگزاری این نمایشگاه شدیم.

جلیلیان افزود: البته با توجه به محدودیت جدول نمایشگاه سئول که وجود داشت به شهر آفتاب ارجاع شدیم و باید متذکر شد در این نمایشگاه عمدتا بازدید کنندگان تخصصی حضور دارند و مردم عادی نیستند چون فروش هم نداریم و در این رابطه نمایشگاه شهر آفتاب برای این کار مناسب‌تر خواهد بود همچنین به تولید کنندگان نیز به لحاظ منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌باشد.
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی نبراس ادامه داد: هدف اصلی ما صادرات محور و تولید محور بوده و به این جهت بازرگانانی از کشورهای حوزه اوراسیا و لبنان و دیگر کشورها که مصرف پارچه دارند را دعوت کرده‌ایم و انشالله چنانچه تولید ما در سطح تولید اروپا باشد آنها کل محصولاتشان را می‌توانند از تولید کنندگان ایرانی بخرند.

همچنین در حاشیه نمایشگاه نشست‌های تخصصی در حوزه صادرات، حوزه حمایت از تولید و ساخت داخل نیز خواهیم داشت.

به علاوه حمایت از اس‌امی‌ها یکی از بحث‌های مهم ما است که از شرکت‌های کوچک و متوسط در این نمایشگاه حمایت کنیم و بتوانیم این صنعت را به صورت خاص پیش ببریم و با کمک انجمن‌ها و تشکل‌ها در راستای اهداف سیاست‌های دولت و بخش خصوصی گام‌های موثری را برداریم.

وی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌شود و ۹۰ شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

باید گفت در این گونه موارد قدم اول همیشه سخت‌ترین قدم در این راستا می‌باشد و بحث حمایت موضوع مهمی است و با توجه به وظیفه‌ای که وزارت صمت به عهده ما گذاشته تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم قدم‌هایی در راستای توسعه صنعت کشور برداریم.

http://tejaratava.ir/?p=96963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.