• امروز : شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۳
3

آیین رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با حضور وزیر صمت

  • کد خبر : 66915
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
آیین رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با حضور وزیر صمت
آیین رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو و علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مصطفی نخعی نماینده مردم خراسان جنوبی و محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامیپیش‌ازظهر امروز در محل وزارت صمت برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، آیین رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو و علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مصطفی نخعی نماینده مردم خراسان جنوبی و محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامیپیش‌ازظهر امروز در محل وزارت صمت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور کار بر اساس بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب آغاز شد، گفت: کشور ما دارای حدود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است اما هنوز هم ذخایری بسیاری وجود دارد که اکتشاف نشده است.

شهیدی با بیان اینکه جرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در طول یک سال به سرانجام رسید که این زمان در سال های گذشته تا ۴ سال نیز به طول می‌انجامید.

وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال گذشته گام مهمی در جهت اکتشاف برای تامین خوراک صنایع کشور برداشت و با ایجاد این طرح کار به صورت متمرکز انجام شده و اکتشاف به صورت سیستماتیک انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت، با اشاره به ویژگی‌های این پروژه گفت: تغییر پارادایم‌های اکتشاف، انجام اکتشافات سیستماتیک، آموزش درون و بیرون سازمانی، ارتقای فعالیت‌های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی سیستمتیک نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که برای اولین بار در یک طرح زمین‌شناسی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین سیدرضا فاطمی‌امین امروز در مراسم رونمایی از طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی در محل وزارت صمت با اشاره به طرح تحول زمین‌شناسی استان خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: مرحله شناسایی و پی‌جویی معدنی، مرحله بسیار پرمخاطره‌ای است که بخش خصوصی توان ورود و سرمایه‌گذاری در آن را ندارد.

وزیر صمت ادامه داد: به همین دلیل حاکمیت به این موضوع وارد می‌شود و علاوه بر آن زمانی که این محدوده‌ها به مزایده گذاشته می‌شود، اگر ندانیم چه در اختیار داریم قیمت‌هایی که ارائه می‌شوند نیز واقعی نیستند.

فاطمی امین افزود: در طرح تحول زمین‌شناسی که از استان خراسان جنوبی آغاز شده، ذخایر بسیار ارزشمندی از سنگ‌آهن، مس، کروم و غیره کشف شده و به‌ویژه در زمینه سنگ‌آهن دغدغه‌های موجود بر کمبود آنها رفع خواهد شد؛ در حالی که پیش از این عنوان می‌شد در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط برای ۱۵ سال دیگر سنگ‌آهن در کشور موجود است

وی با بیان این‌که با اقدامات وسیع و گسترده‌ای که انجام شد به نتایج خوبی در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی رسیده‌ایم، تصریح کرد: بخش دولتی باید کار اکتشاف ذخایر معدنی را انجام دهد و بخش خصوصی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وزیر صمت تاکید کرد: ضمن اینکه اگر ما به عنوان بخش دولتی و حاکمیتی این کار را انجام ندهیم بنابراین در زمان مزایده معادن در واقع به درستی نمی‌دانیم چه چیزی قرار است واگذار شود و دقیقا ذخایر مربوط به آن معادن چیست و لذا هم ممکن است سهم انفال ضایع شود و هم بخش خصوصی در صورت برنده شدن در مزایده متضرر شود.

فاطمی‌امین با اشاره به پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی که از مهر ‌سال ۱۴۰۰ کلید خورد گفت: در این راستا سه بخش مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که در یکی از مناطق به دنبال ذخایر معدنی هستیم و در منطقه دیگر به دنبال ذخایر غیرفلزی هستیم در منطقه سوم که شمال‌شرق که جنوب‌غرب کشور است ذخایر معدنی زیادی وجود ندارد و بیشتر ذخایر گاز است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده و اکتشافات جدیدی نیز صورت گرفته است گفت:‌ باید به اینکه نکته توجه داشت که اگر اکتشافات جدید انجام ندهیم ممکن است ذخایر ما پایان یابد به عنوان مثال در بخش سنگ‌آهن اگر اکتشاف جدیدی صورت نگیرد تا ۱۵ سال آینده ذخایر این بخش به اتمام می‌رسد.

وزیر صمت در رابطه با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متناقض بیان داشت:‌ ۳۲۰ مصوبه دستورالعمل و بخشنامه متناقض و تکراری در حوزه معدن وجود داشت که منشأ فساد بود، بر اساس اقدامات صورت گرفته در وزارت صمت این بخشنامه‌ها تقلیل یافته و یک بخشنامه ۸۰ صفحه‌ای ابلاغ شده است.

وی بیان داشت:‌ قبلاً‌ واگذاری معادن فقط با اهلیت مالی انجام می‌شد اما در برنامه اخیر ما و مزایده بیش از ۵ هزار معدن که از مهر‌ آغاز شده شرایط فنی نیز اضافه شده است که موجب می‌شود که استخراج و بلافاصله فرآوری از معادن انجام شود.

در این مراسم همچنین نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی اقدام صورت گرفته را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: امیدواریم این طرح مقدمه‌ای برای ایجاد تحول در استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی باشد.

مصطفی نخعی گفت: یکی از مواردی که همیشه در خراسان جنوبی  از آن یاد می شد استفاده از ظرفیت های معدنی است اما به دلیل اطلاعات کم و ناقص از وجود ظرفیت ها می توان گفت اقدام صورت گرفته اطلاعات ما را در مورد ذخایر منطقه تکمیل می کند که می تواند ما را به تولید ثروت نزدیک کند.

وی ضمن تاکید بر تسریع در پروژه انتقال آب به منطقه گفت: اگر بناست ظرفیت های معدنی به ثروت تبدیل شود بدون ایجاد زیر ساخت های لازم مثل تامین آب و برق مقدر نخواهد شد و ما از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت می خواهیم بر توسعه و تکمیل زیر ساخت ها تاکید کنند.

همچنین نماینده مردم یزد گفت: شاهد تحول جدی در بحث اکتشاف معادن هستیم و باید اساس اقتصاد کشور بر روی معادن قرار گیرد تا اقتصاد فعال و پویا شود.

محمد صالح جوکار  افزود: بحث اکتشاف مهم و اساسی بوده که وزیر محترم صمت بر آن تاکید دارد و امیدواریم با این اکتشاف ها زمینه برای بهره برداری بهتر از معادن صورت گیرد، خصوصا در استان هایی مثل خراسان جنوبی که به تولید ثروت احتیاج دارند.گفتنی است.

در پایان این نشست از اطلس نقشه‌های طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان‌جنوبی رونمایی شد.

شایان ذکر است؛ مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است.

لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مولفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تامین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شناسایی ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها(سافیر، عقیق، گارنت، زیرکن، آپاتیت، اسفن، اپیدوت) کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار در کشور، بررسی آنومالی حاصل از ژیوفیزیک هوایی در منطقه اسفدن خراسان‌جنوبی به وسعت ۲۴ کیلومتر مربع برای اکتشاف آهن از جمله دستاوردهای این پروژه است. 

http://tejaratava.ir/?p=66915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.