صباغ یادآور شد: در سال ۹۷ بر اساس توافق فولادسازان و واحدهای سنگ آهنی، فرمول قیمتی کنسانتره ۱۶ درصد شمش خوزستان، گندله ۲۳.۵ درصد شمش خوزستان و آهن اسفنجی ۵۰ درصد شمش خوزستان توافق شد، اما در سال های ۹۸ و ۹۹ مذاکرات این دو گروه پیشرفتی نداشت و دیوان عدالت اداری نامه وزارت صمت در تثبیت قیمت را ابطال کرد.
وی افزود: چین جهش فوقالعاده در واردات قراضه خواهد داشت که منجر به کاهش قیمت سنگآهن در دنیا خواهد شد.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تصریح کرد: در دنیا موضوعی به نام توزیع سود یکسان در زنجیره وجود ندارد. معدنیها نسبت به فولادیها بیشترین سود را در دنیا دارند لذا اگر جهانی صحبت میکنیم نباید به دنبال توزیع یکسان در کل زنجیره باشیم.
وی با بیان اینکه بازار جهانی از لحاظ عرضه دچار محدودیت خواهد شد گفت: در تحولات دو سال اخیر بحران کرونا مهمترین موضوع است که منجر به افت تولید سنگآهن، زغالسنگ و قراضه در دنیا شد. در این میان دولتها برای خروج از رکورد تزریق مالی به اقتصاد داشتند.
صباغ خاطرنشان کرد: بعد از خروج چین از بحران کرونا این کشور پیشران اقتصاد بود که در حوزه صادرات رشد بسیار خوبی را به ثبت رساند. به عبارت دیگر چین پیشتاز رشد اقتصادی در دنیا است و در ساخت راه آهن، جاده و زیرساختهای فرودگاهی و ... دارای رشد بود. در حوزه زیرساخت و مسکن رشد چین بسیار فوقالعاده است و این از دلایل رکورد تاریخی قیمت فولاد و سنگآهن است. صادرات و واردات چین نسبت به سایر کشورها رشد بسیار خوبی داشته است. آمار نشان میدهد تقاضای جهانی فولاد پس از واکسیناسیون روند افزایشی خواهد بود.
وی تاکید کرد: تورم دنیا در حال رشد افزایش است که اثرات نامطلوب آن را در کامودیتیها شاهد خواهیم بود.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با بیان اینکه رشد تقاضای فولاد افزایش قیمتها را در پی خواهد داشت گفت: قیمت قراضه نیز با افزایش همراه بوده است که بخش از آن ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل جهانی است.
وی یادآو شد: تولید فولاد دنیا از ۲ میلیارد تن در کشورهای دنیا عبور خواهد کرد و در نتیجه استفاده از سنگ آهن و قراضه نیز با افزایش روبهرو خواهد بود. بعد از بحران کرونا شاهد کاهش موجودی سنگ آهن انبارهای چین بودیم. با این حال قیمت سنگآهن در آینده کاهشی خواهد بود. کاهش قیمت نه تنها به دلیل عملکرد ۶ غول سنگ آهنی در دنیا است که با مازاد تولید مواجه می شوند بلکه به دلیل اقدام چینی ها در جایگزینی قراضه به جای سنگ آهن نیز است. محدودیت دولت چین در تولید کربن منجر شد که این کشور به سمت تولید و استفاده از سنگآهن پرعیار بروند.