• امروز : شنبه - ۲۹ دی - ۱۴۰۳
0
در نشست تخصصی پتروشیمی هوشمند، نوآوری دیجیتال در مسیر تحول صنعت

توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی در هلدینگ خلیج‌فارس / تنها سه شرکت حوزه هوش مصنوعی در صنعت پتروشیمی فعال هستند/ عقب بمانیم، باختیم/ پتروشیمی نوری از پیشتازان تحول دیجیتال

  • کد خبر : 164687
  • ۲۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی در هلدینگ خلیج‌فارس / تنها سه شرکت حوزه هوش مصنوعی در صنعت پتروشیمی فعال هستند/ عقب بمانیم، باختیم/ پتروشیمی نوری از پیشتازان تحول دیجیتال
معاون معاونت علمی و فناوری دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان این که تنها سه شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در صنعت پتروشیمی داریم، گفت: تا پایان امسال حوزه هوش مصنوعی را نیز به‌صورت مجزا به فهرست کالا و خدمات این زیست‌بوم اضافه می‌کنیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ستاد خبری ایران پتروکم، مدیر فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در نشست تخصصی پتروشیمی هوشمند، نوآوری دیجیتال در مسیر تحول صنعت که در دومین رویداد ایران پتروکم برگزار شد، با بیان این که نوآوری دیجیتال یکی از کلان روندهای فناوری در دنیاست که با سرعت و شتاب هرچه بیشتری در حال حرکت است، گفت: اگر هلدینگ خلیج‌فارس بنا دارد در عرصه رقابت به‌عنوان یک بازیگر فعال حضور داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر در این مسیر گام بردارد تا مجتمع‌های زیرمجموعه این گروه بتوانند خودشان را به لبه دانش برسانند.
فوزیه مروت، از جمله مزایای هوشمندسازی و تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی را بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، افزایش ۱۵ درصدی بهره‌وری، کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی، بهینه‌سازی زنجیره تأمین، کاهش تا ۲۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید محصولات پایدار اعلام کرد.
مروت افزود: هلدینگ خلیج‌فارس از سه سال پیش، با آگاهی نسبت به این مساله که فناوری روز دنیا با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای در حال پیشرفت است، در راستای فرهنگ‌سازی نوآوری دیجیتال، جایزه نوآوری دیجیتال را پایه‌گذاری کرد و بسیاری از مجتمع‌ها از آن زمان تاکنون در این مسیر گام برداشته‌اند که در حال حاضر مجتمع پتروشیمی نوری از پیشتازان حوزه دیجیتال در این عرصه است.

*دیجیتالیزه کردن فرایندها امری اجتناب‌ناپذیر
مشاور نوآوری دیجیتال هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به اهمیت حرکت به سمت دیجیتالیزه کردن کلیه فرایندها، گفت: با توجه به وجود مشکلاتی از جمله ناترازی انرژی و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها، چاره‌ای جز حرکت به این سمت نداریم، در غیر این صورت در آینده برخی از بازارهای بین‌المللی خود را به دلیل عدم قدرت رقابت در بازار از دست خواهیم داد.
آقازاده با بیان این که قبل از حرکت به سمت هوش مصنوعی باید ابتدا مهم‌ترین مسائلی که با آن مواجه هستیم را بشناسیم و سپس به برنامه‌ریزی بپردازیم، تصریح کرد: هلدینگ خلیج‌فارس نیز با این رویکرد به توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی پرداخته است، البته تا زمانی که مدیران رده بالا با این مفاهیم آشنا نباشند، نمی‌توان به حل مساله و حرکت به سمت هوش مصنوعی گام برداشت.
وی تأکید کرد: آشنایی متخصصان با مفهوم هوش مصنوعی باید افزایش‌یافته و بیش‌ازپیش تقویت شود.
مشاور نوآوری دیجیتال هلدینگ خلیج‌فارس گفت: البته شرکت‌ها نیز باید سبد نیازهای واقعی خود را به‌صورت شفاف مشخص کنند تا بتوانند به سرمایه‌گذاری و خلق ارزش در این مسیر بپردازند.

*چابک‌سازی نیروی انسانی با هوش مصنوعی
رئیس مرکز نوآوری همتا، مهم‌ترین هدف از حرکت به سمت استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌های تولیدی از جمله هلدینگ خلیج‌فارس را چابک‌سازی نیروی انسانی اعلام کرد.
حسینی‌پور افزود: مدیران رده‌بالایی که در مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس اهمیت بیشتری به هوش مصنوعی می‌دهند حوزه منابع انسانی نیز برای آنها حائز اهمیت است، چرا که استفاده از همه این ابزارها به نیروی انسانی شرکت کمک می‌کند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان و بهترین کیفیت تصمیم بگیرند.
وی با توضیح چگونگی دیجیتالیزه کردن فرایندها در مجموعه‌ها و تقسیم‌بندی آن به چندین مرحله ادامه داد: در نهایت هوش مصنوعی باید به کمک ما بیاید تا بتوانیم به پیش‌بینی فرایندها بپردازیم، برای رسیدن به این مرحله هم باید یک مرکز فرماندهی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده داشته باشیم.
رئیس مرکز نوآوری همتا با اشاره به بلوغ متخصصان صنعت پتروشیمی در طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: با راه‌اندازی این مرکز و استفاده از کارشناسان متخصص پتروشیمی، محرک‌های ادامه سفر تحول دیجیتال را در شرکت فراهم می‌کنیم.

*به دنبال ایجاد مزیت رقابتی هستیم
مدیر پروژه و مشاور شرکت توسعه فناوری مدبران خلیج‌فارس، اشاره به تفاوت میان نوآوری و تحول دیجیتال، تصریح کرد: در تحول دیجیتال لایه استراتژیک سازمان که منجر به تحول در کسب‌وکار می‌شود موردتوجه قرار می‌گیرد، اما در نوآوری ما به دنبال ایجاد مزیت رقابتی هستیم که این امر هم در لایه‌های میانی سازمان میان افرادی که به فرهنگ‌سازی تحقیق‌وتوسعه می‌پردازند، اتفاق می‌افتد.
سامان عباس‌پور ادامه داد: ما در نوآوری دیجیتال می‌خواهیم بر فرایند، محصول یا یک خدمتی با ابزارهایی مثل دیجیتال تمرکز کنیم. ازاین‌رو تمام پروژه‌هایی که در هلدینگ خلیج‌فارس در این حیطه تعریف می‌شود همه به دنبال ایجاد یک مزیت رقابتی در کلیه فعالیت‌ها است.
وی با بیان این که هلدینگ خلیج‌فارس در تمام سال‌های گذشته در این مسیر پیشرو بوده است، ادامه داد: باید بتوانیم در بحث‌های مربوط به نوآوری و تحول چارچوب مشخصی را تعریف کنیم.
مشاور شرکت توسعه فناوری مدبران خلیج‌فارس با بیان این که ما از بدنه هلدینگ خلیج‌فارس بوده و ۱۰۰ درصد متعلق به این مجموعه هستیم، خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر روی تحول در حوزه کسب‌وکار صنعت نفت و پتروشیمی بوده و شریک معتمدی برای این صنعت در تحول دیجیتال از طریق شبکه شرکای نوآور پیشرو هستیم.

*هوش مصنوعی حلقه مفقوده شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون معاونت علمی و فناوری دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان این که تنها سه شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در صنعت پتروشیمی داریم، گفت: حوزه هوش مصنوعی حلقه مفقوده شرکت‌های دانش‌بنیان است و مسیر تحول دیجیتال نیز از هوش مصنوعی است.
امیر یونسیان، با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ارزیابی فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور پرداخته و همواره فهرستی را براین‌اساس به‌روز می‌کند، گفت: تا پایان امسال حوزه هوش مصنوعی را نیز به‌صورت مجزا به فهرست کالا و خدمات این زیست‌بوم اضافه می‌کنیم. ازاین‌رو از همه دست‌اندرکاران و هلدینگ خلیج‌فارس تقاضا داریم ما را در به‌روزرسانی و تسهیل گیری حوزه هوش مصنوعی کمک کنند.

*دیگر فرصت جبرانی باقی نمانده
محمد عرفان شمس از شرکت آروان کلاد، با بیان این که فرصتی برای عقب ماندن از حرکت به سمت هوش مصنوعی نداریم، گفت: هوش مصنوعی این فرصت را به صنایع می‌دهد که بتوانند در بخش‌های مختلفشان نوآوری داشته باشند.
وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده صنعت نفت و گاز یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی است، به‌نحوی‌که در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله شل و آرامکو سرمایه‌گذاری‌های میلیارددلاری بر روی این مساله انجام داده‌اند حال اگر صنعت نفت ایران از این ترند عقب بماند، فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی نخواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها فکر می‌کنند داشتن داشبورد به معنای حرکت در مسیر هوش مصنوعی است، درحالی‌که این، هوش مصنوعی نیست، ما باید بستر لازم برای این کار را فراهم کنیم.
شمس با بیان این که شرکت‌های بزرگ دنیا سال‌هاست که به سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی پرداخته‌اند، تصریح کرد: ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: ما به کارخانه هوشمند نیاز داریم، برای ایجاد این کارخانه هم باید از همان ابتدا استراتژی خود را مشخص کنیم در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

*هوش مصنوعی فرایندی تدریجی است
مشاور نوآوری و هوش مصنوعی، با بیان این که قبل از حرکت به سمت هوش مصنوعی ابتدا باید مسائلمان را مشخص کنیم، گفت: در این مسیر باید بدانیم چالش‌های اصلی شرکت‌های پتروشیمی چه است و سپس ببینیم بر اساس آن چالش‌ها چه داده‌هایی در اختیار داریم و چه داده‌هایی را نداریم، زیرا اطلاعات می‌توانند مبدأ ایجاد تحول هوش مصنوعی باشند.
احسان شیرنگی گفت: باید به این مساله هم توجه داشته باشیم که ایجاد تحول دیجیتال و هوش مصنوعی سریع انجام نمی‌شود و یک حرکت تدریجی است، اما با حرکت تدریجی می‌توانیم به‌صورت حساب شده سرمایه‌گذاری را در این بخش انجام دهیم که این باعث می‌شود راهبرد بهتری داشته باشیم.
وی با بیان این که برای تحول در هوش مصنوعی باید حتماً یک طرز فکر مشخص و دیدگاه روشنی در این زمینه داشته باشیم، افزود: مدیران ارشد هم باید از نیروهای خود بخواهند تا با اعداد و ارقام نشان دهند که سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بازدهی داشته یا نه تا زمانی که هیچ اندازه‌گیری دراین‌ارتباط وجود نداشته باشد نمی‌توان به نقشه راه مشخصی دراین‌خصوص دست‌یافت.
شیرنگی با بیان این که شرکت‌ها هم باید توجه داشته باشند که از همان ابتدا هم نمی‌توانید راهبرد یا نقشه هوش مصنوعی داشته باشید ادامه داد: این راهبرد به‌صورت تدریجی با حل مسائلی که در این مسیر به وجود می‌آید به دست خواهد آمد.

*استراتژی خود را در هوش مصنوعی مشخص کنید
نجاری، نماینده شرکت پتروشیمی نوری با اشاره به موفقیت‌هایی که این مجتمع در دیجیتالی کردن فرایندها کسب کرده است، گفت: ما در زمینه هوش مصنوعی خیلی از دنیا عقب هستیم، امروز دیگر بحث این که آیا باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم یا خیر مطرح نیست، ما باید قطعاً در این مسیر گام برداریم.
وی ادامه داد: از هم اکنون شرکت‌ها باید استراتژی خود را در زمینه تحول دیجیتال مشخص کنند، نکته مهم این است که حداقل دو سال طول می‌کشد تا این فرایند در شرکت‌ها عملی شود، بنابراین بهتر است که مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس از هم اکنون به تدوین برنامه‌های خود در این زمینه بپردازند.
نجاری گفت: در پتروشیمی نوری هم برای دیجیتالیزه کردن بیش از ۲۰۰ جلسه طی دو سال برگزار کردیم.
نماینده شرکت پتروشیمی نوری با بیان این که دیجیتالی کردن فرایندها و هوش مصنوعی سوددهی بسیار قابل‌توجهی برای شرکت‌ها به همراه دارد، افزود: گاهی اوقات این سوددهی تا ۱۰۰ میلیون دلار و حتی بیشتر هم هست.
نجاری گفت: برای این که کیفیت بهتری در تولید محصولات و ارائه خدمات داشته باشید باید حتماً از هوش مصنوعی استفاده کنید. در پتروشیمی نوری هم ۱۵ پروژه اجرایی در این زمینه شروع شده است.
وی افزود: پیشنهاد من این است که از هم اکنون نقشه راه تحول دیجیتال و استراتژی خود را مشخص کنید.
دومین همایش و نمایشگاه «ایران پتروکم» با شعار «حمایت از تولید دانش‌بنیان» برای سه روز با حضور بیش از ۱۴۰ شرکت پتروشیمی و شرکت‌های داخلی، دانش‌بنیان و فناور حوزه پتروشیمی از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در محل مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد.

http://tejaratava.ir/?p=164687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰