به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی کشتیرانی، کاپیتان «داود تفتی» با بیان اینکه حل مشکلات حمل و نقل و توسعه بازار حمل دریایی، دریای خزر تنها با توسعه ناوگان برطرف نمیشود، افزود: یکی از اقدامات مهم برای پوشش کامل بازار صادرات و واردات از طریق دریای خزر، توسعه زیرساختهای موجود بنادر حوزه این منطقه است.
وی تصریح کرد: بهسازی و به روزرسانی عملیات لجستیکی در برخی از بنادر شمال کشور و نصب تجهیزات جدید در راستای افزایش سرعت تخلیه و بارگیری میتواند به استقبال صاحبان کالا برای حمل کالای صادراتی و وارداتی از این بنادر منجر شود. توسعه پسکرانه بنادری مانند بندر نوشهر و بندرانزلی بسیار حیاتی است و این امر، عملیات لجستیکی را به شکل چشمگیری بهبود میبخشد.
تفتی با اشاره به بارندگیهای شدید در شمال کشور و سرمای این منطقه در فصول سرد سال، یادآور شد: یکی از نیازهای مهم بنادر شمال کشور، افزایش ظرفیت انبارهای مسقف است تا در همه فصول سال کالا در شرایط مناسب نگهداری شود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به نبود توازن وجود سردخانه در بنادر شمالی کشور برای انبار کردن میوه و محصولات گلخانهای جهت صادرات، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از سردخانههای موجود در کرانه ساحلی دریای خزر به علت نزدیکی به خط مرزی کشور جمهوری آذربایجان برای تسهیل در حمل و نقل جادهای در بندر آستارا قرار دارند، در حالیکه این بندر به نسبت دیگر بنادر ایرانی حاشیه خزر گنجایش محدودی دارد.
کاپیتان تفتی، متعادل شدن کرایه حمل، مدیریت بهینه ترافیک و زمان در مسیرهای منتهی به بنادر شمالی را زمینه ساز جلب صاحبان کالا و تجار به این بنادر دانست و افزود: این وضعیت در حالی وجود دارد که دسترسی به مرزهای کشور جمهوری آذربایجان در غرب دریای خزر و مرزهای ترکمنستان در شرق این دریا برای صاحبان کالا راحتتر از دسترسی به بنادر ایرانی حوزه دریای خزر است.
وی اتصال بنادر شمال کشور به ریل را امری ضروری در راستای محور قرار گرفتن این بنادر در تبادل کالای حوزه خزر خواند و افزود: اکنون بندر امیرآباد ریلی است، اما به زودی بنادر کاسپین و انزلی نیز به ریل وصل میشوند که امیدواریم این امر در تمامی بنادر اجرایی شود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ظرفیت ۹۵ هزار تنی ناوگان این شرکت گفت: در صورت تقویت بنادر، هر کشتی قادر است حداقل در ماه ۲ سفر دریایی انجام دهد و چنانچه زیرساختها توان عملیاتی کامل در همه فصول سال را داشته باشند، ناوگان کشتیرانی دریای خزر توان حمل حداقل ۱۹۰ هزار تن بار در ماه را داراست.
کاپیتان تفتی به مدیریت مناسب بخش حمل و نقل جادهای و ریلی در مرزهای شمالی کشور به نسبت بنادر اشاره و خاطرنشان کرد: این امر سبب شده تا حمل و نقل ریلی و جادهای در کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان قوّت یابد و بیش از ۷۰ درصد از ناوگان جادهای شمالی را رانندگان روسی و آذربایجانی راهبری کنند.
وی ادامه داد: از این رو، توسعه زیرساخت ریلی در بندر آستارا به کشور جمهوری آذربایجان واگذار شده است؛ گرچه خطوط راه آهن ایران به راه آهن بندر خشک اینچهبرون متصل است اما خط ریلی آستارا متصل نیست و خط ریلی آستارا تنها به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان متصل است و از سایر نقاط کشور به آستارا توسعه خطوط ریلی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: به علت اختلاف عرض خط ریلی ایران با خطوط ریلی ترکمنستان واگنهای ایرانی نمیتوانند از مرز کشور ترکمنستان عبور کنند و این امر نیازمند عوض کردن بوژی واگن است که در هزینه و زمان ارسال کالا اثرگذار است اما با توجه به اینکه خطوط ترکمنستان از مرز ایران به داخل بندر خشک اینچهبرون توسعه یافتهاند واگنهای ترکمنستان به راحتی به داخل بندر خشک اینچهبرون تردد دارند. لازم است، تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود تا بتوان از مرزهای ریلی جهموری آذربایجان و ترکمنستان به راحتی عبور کرد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به سهم ۳۰ درصدی حمل دریایی در برابر سهم ۷۰ درصدی حمل جادهای و ریلی در مرزهای شمالی کشور گفت: این امر سبب شده ۲ کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در مواقعی عبور کالا را متوقف کنند در حالیکه با تقویت بنادر میتوانیم مدیریت تردد کالا را کاملاً در اختیار بگیریم.
کاپیتان تفتی به سن بالای ناوگان دریایی شمالی کشور اعم از ناوگان دریایی کشتیرانی دریای خزر و سایر ناوگانهای موجود در این دریا اشاره کرد و تاکید کرد: جوانسازی ناوگان باید در اولویت کار شرکتهای کشتیرانی در حوزه دریای خزر قرار گیرد.
وی همچنین بازاریابی مناسب و تبلیغات موثر در حوزه حمل و نقل دریایی خزر را الزامی و ضروری دانست و افزود: هم اکنون و با رویکرد جدید کشور در شش ماه گذشته صادرات از بنادر شمالی ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همچنین حمل کانتینری و حمل انواع میوه با کانتینرهای یخچالی نیز در حال توسعه روز افزون است.