• امروز : دوشنبه - ۷ آبان - ۱۴۰۳
1

برنامه‌ریزی گسترده شرکت توسعه معادن و فلزات برای تولید آهن اسفنجی

  • کد خبر : 151235
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
برنامه‌ریزی گسترده شرکت توسعه معادن و فلزات برای تولید آهن اسفنجی
دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، در حاشیه سمپوزیوم و نمایشگاه فولاد کیش ۱۴۰۳ و در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های «ومعادن» پرداخت.

به گزارش تجارت آوا، دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با بیان اینکه این شرکت برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۴٫۷ میلیون تن در دستور کار دارد گفت: پروژه‌ای با ظرفیت ۱٫۱ میلیون تن در اردبیل تاکنون به حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. همچنین، پروژه دیگری با ظرفیت ۱٫۷ میلیون تن در بیجار در حال اجرا است و تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. علاوه بر این، پروژه‌ای با ظرفیت ۱٫۱ میلیون تن در اقلید در حال اجراست که ۲۱ درصد پیشرفت را به خود اختصاص داده است.

سعدمحمدی در ادامه افزود : شرکت در حال سرمایه‌گذاری در پروژه فولاد سرمد است که در حوزه آهن اسفنجی ۴۰ درصد پیشرفت داشته و مراحل توسعه این پروژه نیز در حال انجام است.

وی از برنامه‌های جدید این شرکت در حوزه فولاد خبر داد و گفت: این شرکت در حال اجرای پروژه‌ای برای تولید ۱٫۱ میلیون تن فولاد در قروه است. همچنین، در پروژه سرمد نیز حدود یک میلیون تن فولاد در دست اجرا است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

سعدمحمدی افزود : در مجموع، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و زیرمجموعه‌های آن در حال حاضر نزدیک به ۴٫۷ میلیون تن در بخش آهن اسفنجی و حدود ۲٫۵ میلیون تن در بخش فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، از پیشرفت‌های جدید در پروژه جانجا در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیون یورو در حال اجرا است و تاکنون مراحل بازگشایی معدن، تکمیل طراحی و اکتشافات به انجام رسیده است.

وی افزود : عملیات اجرایی کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ورودی ۰٫۲۶ درصد و عیار خروجی ۲۶ درصد در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی، این کارخانه طی چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و سالانه ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس تولید خواهد کرد.

دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، از برنامه احتمالی احداث کارخانه لیچینگ در نهبندان، سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این کارخانه توانایی تولید حدود ۳ هزار تن کاتد از خاک‌های اکسید را خواهد داشت.

سعدمحمدی همچنین به دستاوردهای مهم این شرکت در زمینه زنجیره تامین اشاره کرد و گفت : شرکت صبانور در دو سال گذشته، با بهره‌گیری از دستگاه‌های حفاری جدید، موفق به اکتشاف نزدیک به ۳۵۰ میلیون تن سنگ آهن جدید شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با تاکید بر اهمیت تامین سنگ آهن برای آینده صنعت فولاد کشوراشاره کرد و گفت: اکتشافات اخیر این شرکت، حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده از سنگ آهن به دست آمده است.

وی با بیان اینکه شرکت صبانور با سرمایه‌گذاری بین ۵ میلیون تن در حال ایجاد یک کارخانه جدید کنسانتره را آغاز کرده است گفت: با تکمیل این پروژه، ظرفیت تولید کارخانه‌های کنسانتره صبانور به ۵ میلیون تن کنسانتره خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به توسعه پایدار تولید و فرآوری سنگ آهن در مناطق همدان و کردستان کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، همچنین از تکمیل زنجیره تولید صبانور خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری و سهام‌داری در پروژه فولاد کردستان، مراحل مختلف از اکتشاف و استخراج تا تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و در نهایت تبدیل به فولاد در قروه به صورت یک سیکل بسته انجام خواهد شد.

به گفته سعدمحمدی، این چرخه کامل تولید، شرایط مطلوبی را برای آینده شرکت ایجاد خواهد کرد و انتظار می‌رود که در سال‌های آتی به تقویت موقعیت شرکت کمک کند.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار سودآوری داشته است گفت: با اجرای برنامه‌های سرمایه‌گذاری در دست اقدام، که بالغ بر ۳٫۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود، انتظار می‌رود سود شرکت تا پایان سال ۱۴۰۶ (ابتدای ۱۴۰۷) به ۱٫۱ میلیارد دلار برسد.

سعدمحمدی ابراز امیدواری کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها، موجب تقویت عملکرد و ارزش‌آفرینی بیشتر برای شرکت در آینده خواهند شد.

http://tejaratava.ir/?p=151235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰