• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
1
گزارش مجمع‌عمومی عادی سالیانه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۳:

حرکت پرشتاب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ریل سودآوری و افزایش تولید/ اعلام رکوردشکنی‌های متعدد غول پتروشیمی ایران/ فارس، به‌ازای هر سهم ۵۴۰ ریال سود تقسیم کرد/ راه‌اندازی ۶ پروژه تا پایان سال

  • کد خبر : 150274
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
حرکت پرشتاب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ریل سودآوری و افزایش تولید/ اعلام رکوردشکنی‌های متعدد غول پتروشیمی ایران/ فارس، به‌ازای هر سهم ۵۴۰ ریال سود تقسیم کرد/ راه‌اندازی ۶ پروژه تا پایان سال
مجمع‌عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اعلام رکوردشکنی‌های متعدد بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران در تولید، فروش و سودآوری از جمله ثبت رکورد ۲۴.۷ میلیون تن تولید محصول و کسب سود تقریبی ۱۲۴ هزار میلیاردتومانی همراه شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۳ امروز (دوشنبه، ۳۰ مهرماه) با حضور بیش از ۸۱ درصد سهام‌داران و به ریاست رضا توکلی در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
بعد از استقرار هیئت‌رئیسه، دکتر علی عسکری به ارائه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره پرداخت.
وی با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همراه و همگام با سیاست‌های دولت چهاردهم و در کنار رئیس‌جمهور دانشمند، توانمند و انقلابی و همچنین وزیر نفت کاردان و باتجربه برای رفع ناترازی‌ها و بهبود شرایط تولید خواهد بود، قرارگیری نام این شرکت در بین بیست شرکت برتر شیمیایی جهان را افتخاری متعلق به آحاد ملت و سهام‌داران دانست.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه جایگاه این شرکت امسال در بین ۱۰۰ شرکت پتروشیمی برتر جهانی در رده‌بندی معتبر ICIS، از ۲۷ با ۹ پله ارتقا به رتبه هجدهم رسید، اظهار داشت: این مهم با تلاش شبانه‌روزی همه همکارانم محقق شده و در شرایطی که اکثر شرکت‌های پتروشیمی جهان به دلیل نوسانات قیمت محصولات و پایین آمدن قیمت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی با کاهش سود مواجه بودند، مسیر افزایش سودآوری خلیج‌فارس متوقف نشد و این شرکت در رتبه‌بندی ICIS از نظر سودآوری رتبه پنجم جهان را کسب کرد.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مردمی‌ترین شرکت ایرانی است و میلیون‌ها نفر سهام‌دار آن هستند، افزود: امیدواریم با بهبود محیط کسب‌وکار برای همه بخش‌های کشور، سود بیشتری کسب شود.
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در ادامه از افزایش بیش از ۱.۵ میلیون‌تنی تولید این گروه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ در حالی موفق به تولید ۲۴.۷ میلیون تن محصول شدیم که ۶.۶ درصد بیشتر از سال ماقبل آن است، همچنین تولید گروه در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۳.۲ میلیون تن، در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۲ میلیون تن و در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰.۵ میلیون تن محصول بود و پیش‌بینی می‌شود تولید گروه با ۱۶ درصد رشد به ۲۸.۷ میلیون تن تا پایان سال ۱۴۰۳ برسد.
به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، افزایش تولید ۵۱۸ هزارتنی در پتروشیمی بندر امام، ۴۰۰ هزارتنی در پتروشیمی پارس، ۶۰۸ هزارتنی در پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و ۲۷۳ هزارتنی در پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس از نقش مهمی در این افزایش تولید در گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس داشته است.
علی عسکری ادامه داد: فروش کل گروه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، ۳۰۷ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۰ و ۴۱۸ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ بوده که با ۲۲ درصد رشد به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۷۰۹ هزار میلیارد تومان برسد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به تحقق سود خالص شرکت اصلی در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ معال ۳۹ هزار میلیارد تومان و ۵۶ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، گفت: سود ناخالص در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید و این رقم با ۱۳.۲ درصد رشد به ۷۷ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ رسیده است.
سود خالص ۱۲۴ همتی فارس
علی عسکری ادامه داد: سود خالص تلفیقی از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ رسیده است و هلدینگ خلیج‌فارس باوجود نوسانات بورسی ۱۰۷ درصد در سه سال گذشته برای سهام‌داران رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۰ از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها از ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۴۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داد، بیان کرد: همچنین این شرکت پارسال نیز از محل سود انباشته به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داد و امیدواریم سرمایه شرکت ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در زمینه پروژه‌های بهره‌برداری شده گفت: فاز نخست مگاپروژه هویزه خلیج‌فارس، مگاپروژه پتروشیمی الفین گچساران پس از ۱۹ سال، آمونیاک پتروشیمی هنگام، بازسازی واحد پارزایلین پتروشیمی بوعلی سینا، ایستگاه پیش تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و تصفیه‌خانه صنعتی پتروشیمی بندر امام از پروژه‌هایی بودند که در یک سال و نیم گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

علی عسکری با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۳۲ پروژه توسعه‌ای و ۲۶ میلیون تن ظرفیت در حال نصب در دست اجرا دارد، افزود: از این تعداد، ۱۷ پروژه اصلی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و ۱۰۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، شامل پروژه‌های آپادانا خلیج‌فارس، فاز دوم پتروشیمی هنگام، پتروشیمی دهدشت، صنایع پلیمر گچساران، فاز دوم پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس، بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، هرمز خلیج‌فارس، الماس ماهشهر، ابن سینا اندیمشک،PDH/PP پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس،PDH/PP  پتروشیمی پارس،PVC  اروند، پتروشیمی گلستان، پارک‌های افق چابهار، پتروشیمی تفتان آریا، پتروشیمی بروجرد و پتروشیمی پالایشگاه شهید سلیمانی است.
به گفته وی، طرح‌های هایکو پتروشیمی کارون، کلر آلکالی، بازیافت اتان و پیش تفکیک آروماتیک پتروشیمی بندر امام، شیرین‌سازی برش سنگین و بازیابی گازهای فلر پتروشیمی نوری و طرح توسعه نیروگاه مبین با ۶۰۲ میلیون دلار و ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، هفت پروژه بزرگ بین مجتمعی گروه است.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: طرح‌های پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه، ارغوان گستر ایلام، صدف عسلویه، پتروآرمند لردگان، نگین سنقر، پترو پرک پویا، پترو فراز هوران و پتروشیمی آوات اورامان نیز از هشت طرح زیرمجموعه گروه پترول با ظرفیت تولید سالانه ۵۴۲ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵۸۲ میلیون دلار و ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هستند.

راه‌اندازی ۶ پروژه در ۱۴۰۳

علی عسکری در ادامه اعلام کرد: راه‌اندازی ۶ پروژه آپادانا خلیج‌فارس، فاز دوم پتروشیمی هنگام، صدف عسلویه، ارغوان گستر ایلام، هایکو پتروشیمی کارون و پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، دو سیاست توسعه بالادست و پایین‌دست پتروشیمی را در پیش گرفته است، اظهار داشت: اقدام‌های لازم برای اجرای پارک‌های تخصصی پتروشیمیایی به‌منظور توسعه پایین‌دست صنعت در حال انجام است که مجموع سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلار با ظرفیت سالانه ۴.۶۵ میلیون تن محصول به ارزش تقریبی ۶.۹ میلیارد دلار است و امیدواریم تا دو ماه آینده عملیات اجرایی نخستین پارک پتروشیمی در مکران از سوی پیمانکار آغاز شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ادامه توسعه بالادست صنعت نفت را از دیگر سیاست‌های شرکت برای تأمین خوراک پایدار عنوان و بیان کرد: احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای شرق کارون از سوی بیدبلند خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار یکی از این اقدام‌هاست که بر اساس برنامه ۱۲ فلر در آینده نزدیک و در مجموع ۵۹ فلر تا پایان سال آینده خاموش می‌شوند که موجب تأمین کسری خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست مشتمل بر ۲۷ پروژه فرعی برای ۷ میدان نفتی مستقل می‌شود، همچنین سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون‌دلاری در خطوط انتقال گازهای فلر میدان دارخوین و غرب کارون برای تأمین کسری خوراک پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس و تأمین خوراک ۱۱۰ میلیون فوت مکعب با انعقاد قرارداد با شرکت نفت و گاز اروندان در راستای این سیاست است.
علی عسکری درباره توسعه میدان‌های نفتی و گازی گفت: بر اساس تفاهمی که با شرکت ملی نفت انجام شده است، توسعه میدان گازی مارون خامی با سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیون دلار و حجم گاز در جای ۳.۱۷ تریلیون فوت مکعب و میدان نفتی اهواز با حجم نفت مخزن ۴۶.۷ میلیارد بشکه نفت و سرمایه‌گذاری ۲۰۴ میلیون دلار در حال پیگیری است.
وی تبدیل متانول به بنزین برای کمک به جبران ناترازی بنزین کشور و ایجاد ارزش‌افزوده از متانول، بازسازی و نوسازی تأسیسات فرآورشی سر چاهی برای افزایش تولید و در نتیجه افزایش تأمین خوراک و مذاکره برای توسعه میدان‌های جدید را از برنامه‌های آتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دانست.

۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تأکید بر حمایت حداکثری شرکت از ساخت داخل و بومی‌سازی در صنعت اظهار کرد: این شرکت ۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از ۳۳۲ شرکت فناور و دانش‌بنیان به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان در دوساله گذشته امضا کرده است.
علی عسکری تصریح کرد: ۳۰ میلیارد تومان بودجه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت برای پارسال بوده است که در این زمینه هزینه شده است.
وی سرمایه‌های انسانی را همه داشته‌های شرکت دانست و گفت: طبقه‌بندی مشاغل، اجرای قانونتبدیل وضعیت کارکنان خانواده‌های ایثارگران و استعدادیابی و کشف نیروها از اقدام‌هایی است که برای حفظ و ارتقای منابع انسانی در شرکت انجام شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: در اقدامی جدید با ۱۶ شرکت مختلف مذاکره کرده‌ایم تا در اجرای طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی با ما مشارکت کنند و شرکت مشترکی ایجاد کنیم و کانال مالی با خارج برای ما ایجاد کنند. این اقدام تأثیر زیادی در پیشرفت طرح‌ها دارد.
در ادامه مجمع، پس از پاسخ به پرسش‌های سهام‌داران، گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی تلفیقی و جداگانه سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ به تصویب مجمع رسید. همچنین در پایان روزنامه‌های ایران و دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار انتخاب شدند و مجمع با تقسیم سود ۵۴ تومانی به‌ازای هر سهم موافقت کرد.

http://tejaratava.ir/?p=150274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰