• امروز : یکشنبه - ۲۲ مهر - ۱۴۰۳
0
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری روز ملی صادرات مطرح کرد

ابتکارات جدید در روز ملی صادرات/ حضور رئیس جمهور در روز ملی صادرات/ تقدیر از ۵۳ صادرکننده نمونه و ممتاز

  • کد خبر : 148956
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
ابتکارات جدید در روز ملی صادرات/ حضور رئیس جمهور در روز ملی صادرات/ تقدیر از ۵۳ صادرکننده نمونه و ممتاز
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری روز ملی صادرات، ضمن اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز از حضور رئیس جمهور در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات خبر داد.

محمدعلی دهقان‌دهنوی برگزاری روز ملی صادرات را یکی از مزیت‌های سازمان توسعه تجارت ایران معرفی کرد و افزود: یک روز از تقویم ملی کشور به روز ملی صادرات اختصاص داده شده است؛ در سال جاری بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات برگزار خواهد شد از این‌رو لازم می‌دانم گزارشی از روند اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است ارائه بدهم.

وی از حضور رئیس جمهور در روز ملی صادرات خبر داد و افزود: حضور رئیس‌جمهور در این همایش می‌تواند به مثابه حمایت‌های دولت از صادرکنندگان نمونه و ممتاز تلقی شود.معاون وزیر صمت در تشریح فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تصریح کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان مدون، استاندارد و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و در کمیته‌ انتخاب صادرکنندگان نمونه نمایندگانی از بخش‌دولتی و خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون حضور دارند. از سال گذشته فرآیند تدوین شاخص‌های ارزیابی شروع شد. کمیته ارزیابی و انتخاب از ابتدای خرداد تشکیل و ۳ جلسه در این مدت برگزار گردید؛ این جلسات بعد از اقدامات کارشناسی بسیار در سازمان برگزار و نتیجه نهایی در جلسات مطرح و به تصویب کمیته می‌رسد.

وی با اشاره به مصوبات کمیته ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان در ۴۰ گروه کالایی به اضافه ۵ گروه فناورانه و ۵ گروه خدمات ارزیابی شدند در مجموع انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز از بین ۵۰ گروه کالایی در حوزه‌های کالا و خدمات و کالاها با فناوری بالا انتخاب خواهد ‌شد؛ بعد از مشخص شدن گروه‌های کالایی از ۵ مهر سال جاری فراخوان دریافت مستندات از متقاضیان انجام و در ۲ مرحله دریافت مدارک از صادرکنندگان تمدید شد و در نهایت ۴۴۹ شرکت متقاضی حضور فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه شدند؛ از این تعداد ۳۸۷ شرکت در ۴۰ گروه کالایی قرار دارند و ۱۱۲ شرکت در پنج گروه فناورانه که از این عدد حدود ۹۶ شرکت با گروه قبلی مشترک هستند.

دهقان دهنوی ۱۶ مهر را شروع فرآیند ارزیابی شرکت‌ها اعلام کرد و افزود: ۲۱ مهر این فرآیند به پایان رسید و از ۲۳ مهر کمیته تشکیل و در نهایت صادرکنندگان نمونه بر اساس شاخص‌ها به دستور کمیته خواهند رسید و امیدواریم که ۲۹ مهر باحضور رئیس جمهور، وزیر صمت و سایر مقامات عالی کشور پذیرای صادرکنندگان، تجار و بازرگانان نمونه و ممتاز کشور باشیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سال جاری یک نفر از ۵۰ گروه کالایی اعلام شده به عنون صادرکننده نمونه انتخاب خواهد شد؛ همچنین در سال جاری ۳ بخش ویژه در نظر گرفتیم به این معنا که از ۳ صادرکننده که برای توسعه بازارهای صادراتی سال گذشته تلاش کردند تقدیر به‌عمل خواهیم آورد. شاخص ما در انتخاب این صادرکنندگان عبارت است از؛ صادرکننده‌ای که بالاترین میزان رشد صادرات را دربین متقاضیان داشته است دوم، شرکتی که مقاصد و اهداف صادراتی خود را توسعه داده است و در نهایت صادرکننده‌ای که بهترین عملکرد را در رفع تعهدات ارزی داشته باشد.

به گفته معاون وزیر صمت، در بیست‌و هشتمین دوره برگزاری روز ملی صادرات از ۵۳ صادرکننده نمونه تقدیر و فعالیت آنها را ارج خواهیم گذاشت. همچنین انتخاب صادرکنندگان ممتاز بخش دیگری از این مراسم خواهد بود؛ صادرکنندگانی که ۵ دروه موفق شده باشند به عنوان نمونه انتخاب شوند به عنوان صادرکننده ممتاز و صادرکنندگانی که ۸ دوره به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند مدال افتخار و بالاترین رتبه را کسب خواهند کرد.

http://tejaratava.ir/?p=148956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰