• امروز : شنبه - ۲۱ مهر - ۱۴۰۳
2

همکاری، همدلی و نقش‌آفرینی شرکت‌های پیمانکار در اجرای موفقیت‌آمیز نوسازی خط تاندم پنج‌قفسه‌ای

  • کد خبر : 148749
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
همکاری، همدلی و نقش‌آفرینی شرکت‌های پیمانکار در اجرای موفقیت‌آمیز نوسازی خط تاندم پنج‌قفسه‌ای
بیش از ۱۰ روز از اتمام عملیات نوسازی خط تاندم پنج‌قفسه‌ای فولاد مبارکه می‌گذرد. در شماره قبل، از زبان معاون توسعه و مدیران اجرای پروژه‌های نورد سرد و بهره‌برداری این ناحیه به چگونگی انجام این پروژه پرداختیم، در این شماره، خبرنگار فولاد با برخی از همکاران شرکت‌های پیمانکار که همپای کارکنان امانی فولاد مبارکه در اجرای این پروژه نقش‌آفرینی کردند به گفت‌وگو نشسته که ماحصل آن در ادامه می‌خوانید.

اقبال امیری پبدنی، سرپرست کارگاه شرکت تامکار

بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این پروژه به گروه‌های اجرایی مکانیک و پاپینگ مربوط است. بالغ‌بر ۲۰۰ تن تجهیزات سیستم L4 و H4 دمونتاژ و ۱۳۰ تن تجهیزات جدید سیستم H4 و L4 نصب گردید. خطوط هیدرولیک و تحت فشار جدید نیز در حدود ۶ هزار (هزار اینچ) اجرا شده و کلیه تست‌ها جهت اطمینان از صحت جوش و موردنظر کارفرما و واحدهای نظارتی انجام شد. در زمان توقف خط در حدود ۱۲۰ نفر نیروی اجرایی در دو شیفت صبح و شب در شرایط ایمن با سرعت و کیفیت مطلوب، فعالیت اقدام کردند.

رمضان سلحشور، سرپرست اجرای پایپینگ از شرکت تامکار

عملیات لوله‌کشی و آماده‌سازی قبل از توقف خط با ایجاد شرایط ایمن انجام گرفت ولیکن با توجه به مشکلات و معارضات موجود تکمیل لوله‌کشی با همت تمامی نفرات گروه پایپینگ در توقف خط و با حجم حدود ۶ هزار اینچ به‌صورت شبانه‌روزی و با بالاترین استانداردها انجام گردید و با توجه به دقت و کیفیت انجام عملیات جوشکاری، مرحله آماده‌سازی و فلاشینگ در حداقل زمان ممکن انجام شد.

نوذر طالبی‌برام، سرپرست اجرای مکانیک شرکت تامکار

به لطف پروردگار و با پشتکار و مهارت فنی همکاران توانستیم پروژه نوسازی تاندم‌میل پنج‌قفسه‌ای را به‌صورت شبانه‌روزی و با یک کارگروه منظم و در زمان محدود توقف خط عملیات دمونتاژ کلیه متعلقات قدیمی شامل (سرمس‌ها، اسکرودان‌ها، موتورها، گیربکس‌ها، ولواستندها و…) را به نحو احسن انجام دهیم و ۱۰ عدد سیلندر لانگ‌استروک به همراه آکامولاتور، ولواستند، منیفولدهای جدید را جایگزین، نصب، تنظیم و راه‌اندازی کنیم.

وحید خاتمی، سرپرست واحد HSE شرکت تامکار

این پروژه به‌دلیل اهمیت زیاد و حساسیت‌های موجود، دارای دوره فشرده آماده‌سازی پیش از توقف پانزده‌روزه بوده و از همان ابتدا جهت برنامه‌ریزی دقیق، تهیه روش‌های اجرایی، شناسایی خطرات، بررسی‌های محیطی در خصوص چگونگی فعالیت، نوع و نحوه آموزش و پیش‌نیازها برای انجام فعالیت به‌صورت ایمن اقدام گردید.

کارکنان اجرایی شرکت تامکار در زمان فعالیت قبل و در حین توقف پانزده‌روزه در دو شیفت صبح و شب در قالب ۶۲ هزار نفر ساعت کارکرد اجرایی داشته و همچنین بالغ‌بر ۶۰۰ نفر ساعت آموزش شامل بدو استخدام، دوره‌ای و… ویژه کارکنان سرپرستی و اجرایی برگزار شد.

پشتکار تمامی کارکنان اجرایی از نقاط قوت و تأثیرگذار در انجام ایمن این حجم از فعالیت اجرایی بود که با رعایت کامل استانداردهای ایمنی به ثمر نشست. همدلی مثال‌زدنی هریک از ارکان پروژه متشکل از واحدهای ایمنی کارفرما، بهره‌بردار، ایمنی مرکز، دستگاه‌های نظارت و کارکنان ایمنی شرکت‌های پیمانکاری درگیر نظیر ایریسا و تامکار در اجرای به‌موقع و بدون حادثه پروژه نقش انکارناپذیری داشت.

قدیر نوذرپور، سرپرست اجرای گروه فلاشینگ شرکت تامکار

در پروژه تعویض سیستم سِرِمس و اسکرودان با سیستم لانگ استروک جدید، حدود ۶ هزار اینچ قطر خطوط سیستم H4-L4 مطابق با استانداردهای لازم و به‌روزترین تجهیزات و دستگاه‌های تست و فلاشینگ، ابتدا با هوای خشک تمیزکاری و در مراحل بعد، اقدام به هیدروتست، چربی‌زدایی و اسیدشویی خطوط شد. پس از خشک کردن خطوط، شارژ روغن در لوپ‌های موجود انجام گرفت و تا رسیدن به ناس (NAS) پنج عملیات فلاشینگ زیر نظر ناظران فنی، مهندسان، کارشناسان و کارکنان فنی شرکت تامکار به‌خوبی اجرا و تحویل بهره‌بردار شد.

مرتضی شاه‌محمدی، سرپرست درایو شرکت ایریسا

در این پروژه به‌دلیل قدیمی بودن تجهیزات مربوط به تابلوهای برق در MCCها و همچنین استفاده از روش‌های راه‌اندازی قدیمی، میزان اتلاف انرژی در تابلوهای برق بسیار زیاد بود و زمان تعمیر و نگهداری تجهیزات قدیمی و توقفات حاصل از آن باعث کاهش تولید می‌شد. با جایگزینی تابلوهای برق MCC با تابلوهای جدید و منظم ساختن تجهیزات نصب‌شده در تابلوها از زمان تعمیرات، نگهداری و توقفات کاسته شد و با اصلاح شیوه راه‌اندازی پمپ و فن‌ها و به‌کارگیری سافت‌ساستارترهای مجهز به تکنولوژی روز با قابلیت‌های اتوماتیک بای‌پس به‌صورت قابل‌توجهی از انرژی مصرفی برق در زمان راه‌اندازی‌ها کاسته شد.

منصور خلیلیان، سرپرست برنامه‌نویسی شرکت ایریسا

این پروژه بزرگ شامل سه بخش اصلی است: بخش اول، جایگزینی کنترلرهای قدیمی با کنترلرهای نسل جدید، بخش دوم جایگزینی اسکرودان و سرمس قفسه‌ها با کپسول لانگ‌استروک (long stroke) و بخش پایانی نوسازی سیستم بندینگ قفسه‌هاست.

تاکنون دو بخش پراهمیت اول و دوم این پروژه انجام شده و گروه نرم‌افزار سطح یک شرکت ایریسا وظیفه برنامه‌نویسی و راه‌اندازی سیستم کنترل و مانیتورینگ آن را بر عهده داشته است. با توجه به حساسیت خط تاندم پنج‌قفسه‌ای و همچنین دوره کوتاه توقف آن تیم کاری گروه نرم‌افزار به‌صورت مستمر و با دقت فراوان بر روی برنامه‌های این خط کار کرده و پیش از توقف خط تست‌ها و با توجه به نتایج تست‌ها اصلاحات لازم را بر روی برنامه‌ها انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که در زمان راه‌اندازی کمترین نیاز به اصلاح برنامه‌ها وجود داشته باشد و تمرکز تیم فنی بر رفع مسائل پیش‌بینی‌نشده قرار گیرد.

موفقیت در این پروژه با توجه به اینکه خطوط نورد در بالاترین سطح پیچیدگی سیستم کنترل در خطوط فولادی قرار دارند، نویدبخش اجرای پروژه‌های دیگر در این سطح و بالاتر از آن به دست شرکت‌های داخلی به‌تنهایی و یا در قالب همکاری با شرکت‌های بین‌المللی است. در این راستا از همه عزیزان، خاصه همکاران مدیریت پروژه و تیم نرم‌افزار که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند، تشکر و قدردانی می‌نماییم.

احسان عصارزادگان، سرپرست ابزار دقیق شرکت ایریسا

با توجه به نصب سیلندرهای لانگ‌استروک و تغییر کلی سیستم کنترل موجود، تغییرات لازم در ابزار دقیق‌ها، برنامه‌ها و تعویض سیستم L4-H4 با همکاری ۲۴ساعته شرکت ایریسا در طی ۱۵ روز انجام شد. خوشبختانه مرحله تست و راه‌اندازی خط نیز در حداقل زمان و زودتر از پیش‌بینی اولیه انجام گرفت و این خط تولید بسیار استراتژیک و مهم جهت تولید انواع محصولات کیفی و متنوع موردنیاز کارخانه‌های پایین‌دست فولاد مبارکه اعم از خودروسازان و سازندگان لوازم‌خانگی به بخش بهره‌برداری تحویل شد.

http://tejaratava.ir/?p=148749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰