• امروز : چهارشنبه - ۱۸ مهر - ۱۴۰۳
0
به همت سازمان مدیریت صنعتی؛

چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی برگزار شد

  • کد خبر : 148454
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی برگزار شد
چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی به همت سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

چهارمین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی به همت سازمان مدیریت صنعتی طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه ۱۸ و ۱۹ مهرماه در مرکز همایش‌های این سازمان برگزار می‌شود. در این کنفرانس بیش از ۳۷۰ نفر از مدیران عامل، اعضای هیئت‌مدیره و مقامات دولتی و خصوصی گرد هم آمدند تا به بررسی راهکارهای ارتقای شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عدالت در شرکت‌ها بپردازند. هدف از این کنفرانس، تسهیل دستیابی به توسعه اقتصادی و تضمین حقوق سهامداران خرد در بازار بورس است.

ازجمله سخنرانان کلیدی روز نخست این کنفرانس در روز چهارشنبه، دکتر حجت الله صیدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، دکتر حجت‌الله میرزایی، رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران، دکتر ابراهیم شیخ، دبیر کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی و… بودند.

حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس:

جایگاه نظام راهبری شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا می‌دهیم

در این کنفرانس، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قصد داریم جایگاه نظام راهبری شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: مهم این است که از ابزار مقررات حاکمیت شرکتی برای بهبود وضع شرکت‌های فعال در بورس بهره بگیریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در بحران سال ۱۹۲۰ حدود ۱۲ سال طول کشید اروپا و آمریکا از بحران خارج شوند. همچنین در بحران سال ۲۰۰۷ تبعات آن به اقتصاد کشورهای مختلف کشیده شد. بنابراین همواره شکست‌ها زمینه تغییرات جدید را به وجود می‌آورند. همچنین بعد از سقوط سهام دو شرکت بزرگ انرژی و فناوری در آمریکا متوجه شدند که باید همان‌قدر که برای نوآوری و … انرژی می‌گذارند باید برای مدیریت ریسک وقت بگذارند.

صیدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار در تمام دنیا، صیانت از منافع سهامداران است، گفت: متاسفانه چند سال است که در ایران نرخ تشکیل سرمایه منفی است، در حالی که قرار بود رتبه نخست منطقه باشیم. به ترتیب در منطقه عربستان، ترکیه، امارات و… بالاتر از ایران قرار دارند. برای اینکه سال آینده جایگاه نخست داشته باشیم باید ۵۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که ممکن نیست. اما برای اینکه در سال ۱۴۱۰ همین رتبه چهارم را حفظ کنیم باید ۶.۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه داشته باشیم.

به گفته وی، زمانی تشکیل سرمایه در ایران بهبود می‌یابد که سهامداران احساس امنیت کنند. در وهله نخست باید از تصمیمات آنی خودداری کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مقررات حاکمیت شرکتی قبلا تدوین شده و یکبار نیز بازنگری شده است و ما الان در حال ارزیابی و تغییراتی روی آن هستیم، اما مسأله مهم چگونگی اجرای آن است.

صیدی گفت: مأموریت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، تسهیل تشکیل سرمایه است و یکی از وظایفش، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران است. سرمایه وقتی تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذار احساس کند مورد صیانت و حمایت است.

وی با اشاره به اینکه نظام راهبری شرکتی باید جدی گرفته شود، گفت: آموزش اهمیت زیادی دارد. فرآیندها باید اصلاح شود. کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود.

صیدی خاطرنشان کرد: دستورالعمل نظام راهبری شرکتی در بورس تنظیم شده و یک بار هم بازنگری شده، ممکن است ۱۵ درصد دیگر هم تغییر کند. این تغییرات مهم نیست، مهم اجرای این دستورالعمل است که روی آن تأکید داریم.

دکتر ابراهیم شیخ، دبیر کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی مطرح کرد؛

تأکید بر شایسته‌سالاری و حمایت از سهام‌داران خرد در راهبری شرکتی

دکتر ابراهیم شیخ، دبیر کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی در این کنفرانس بر لزوم شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران و توجه به حقوق سهام‌داران خرد تأکید کرد و از دولت خواست که اقدامات جدی‌تری در این حوزه انجام دهد.

وی افزود: در جهان امروز شاهد الهام‌بخشی کافی برای آرمان‌ها و شعارها نیستیم، اما امیدواریم که آینده بشریت به سمت حاکمیت یک داور مناسب و شایسته بر صحنه بین‌المللی پیش برود.

وی با اشاره به تاریخچه کنفرانس گفت: کنفرانس ما به ایستگاه چهارم رسیده و در سه دوره گذشته، حدود ۵۰۰ نفر در کنفرانس‌ها شرکت کردند. در کنفرانس چهارم نیز بیش از ۳۷۰ نفر، شامل مدیران عامل، رؤسا و اعضای هیئت‌مدیره، حسابرسان داخلی و مدیران مالی شرکت‌ها حضور دارند.

وی همچنین از برگزاری چندین میزگرد تخصصی و حضور سخنرانان برجسته داخلی و خارجی خبر داد.

دکتر شیخ همچنین به برگزاری کلینیک مشاوره بلوغ راهبری شرکتی اشاره کرد که در آن، روش‌های اندازه‌گیری و ارتقای بلوغ راهبری شرکتی در سازمان‌ها آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در این کنفرانس ۳۷ نفر از صاحب‌نظران، از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، سیاست‌گذاران و مدیران ارشد حضور دارند.

دبیر کنفرانس راهبری شرکتی به اهمیت نهادینه‌سازی حاکمیت شرکتی در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات قابل توجه در این حوزه، هنوز کارهای بیشتری برای ارتقای آن لازم است.

دکتر شیخ به موضوعاتی چون حمایت از حقوق سهام‌داران خرد و ضرورت گسترش فرهنگ سهام‌داری حرفه‌ای در کشور نیز پرداخت و تأکید کرد: باید منافع سهام‌داران خرد در حاکمیت شرکتی مورد توجه قرار گیرد. همچنین وی بر لزوم شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها تأکید کرد و از دولت خواست که در این زمینه گام‌های جدی بردارد.

حجت‌الله میرزایی، رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران مطرح کرد؛

لزوم شفافیت و اصلاح ساختارهای اقتصادی در ایران

همچنین، دکتر حجت‌الله میرزایی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در این کنفرانس گفت: در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها خدمات عمومی ارائه می‌دهند، از جمله شرکت‌های مسافرت هوایی، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان غذا و دارو، نیاز به شفافیت و اصلاح ساختارهای اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در مواقع بحرانی، مانند نیاز شدید به سرم در دوره‌های خاص، واردات به موقع و شفاف می‌تواند جان بسیاری از مردم را نجات دهد.

دکتر میرزایی با بیان اینکه شفافیت در حداقل ۸۰ زمینه مختلف، از جمله نظام بودجه‌ریزی، اصلاح ساختارهای عملیاتی شرکت‌ها، سیستم گزارش‌دهی مدیران و افشای اطلاعات، توجه به بورس و اصلاح نظام حسابرسی، ضروری است، افزود: همچنین، پایش مستمر شرکت‌ها و بهبود سازوکارهای مجامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ادامه داد: در دولت چهاردهم، ایجاد سازوکاری گسترده برای شفافیت نیازمند همکاری دو طرفه است؛ از یک سو عرضه شفافیت توسط بخش عمومی و از سوی دیگر تقاضای شفافیت از سوی شهروندان به عنوان یک مطالبه اجتماعی فراگیر.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های تخصصی، نهادهای اجتماعی، کنشگران رسانه‌ای و همه شهروندان باید جبهه‌ای بزرگ برای مطالبه شفافیت از دولت ایجاد کنند تا فرصت‌های زیست عمومی در ایران از بین نرود و مدیران فاسد فرصت‌های نسل‌های آینده را از بین نبرند، خاطرنشان کرد: امید است در سال‌های پیش رو، با تلاش‌های رئیس‌جمهور و وزیران محترم، شاهد شفافیت بیشتر و کاهش فساد باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=148454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰