• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
0

برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه/عکس زبانی توکا

  • کد خبر : 147889
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰:۳۱
برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه/عکس زبانی توکا
اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه/ عکس زبانی توکا در پاییز ۱۴۰۳ توسط موسسه سفیر گفتمان و به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و مرکز مطالعات زبان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت آوا، روز شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه/ عکس زبانی توکا با حضور آقای دکتر عاملی استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب و رئیس مرکز مطالعات زبان، خانم دکتر شایقی از موسسه سفیر گفتمان، آقای نوروزیه مدیر اداره سنجش و پژوهش سفیر و خانم گلاره نصیری مدیر اداره اجرایی واحدهای تهران سفیر برگزار شد.

آقای دکتر عاملی در ابتدای این نشست خبری گفت: مرکز مطالعات زبان که ذیل معاونت پژوهشی فعالیت می‌کند سعی می‌کند خلل و فورجی که در نظام آموزشی وجود دارد را پوشش دهد و شاید وارد عرصه‌ای شود که برنامه درسی پنهان و فعالیت‌های فوق برنامه محسوب می‌شوند تا بتواند برای دانشجویان و حتی استادان نشاطی را فراهم کند.

دکتر عاملی ادامه داد: ما سعی کردیم در این مرکز از کلیشه‌های معمولی در فضاهای آکادمیک اندکی فاصله بگیریم و به صحن جامعه بیاییم اساساً سعی می‌کنیم اول به مردم گوش دهیم و نظریات آنها را در آکادمیک سوار کرده و کنش و واکنشی که در جامعه می‌بینیم را پیاده کنیم. الزاماً تعبیر ما از زبان فقط زبان‌های الفبایی نیست و تلقی از زبان را سطح جامعه در صنف‌های گوناگون و آحاد مردم در بر می‌گیرد و مردم در زندگی یومیه خود زبان را چگونه می‌بینند و این اتفاق مبتنی بر پژوهش کاملاً مردم بنیاد می‌باشد. ما می‌خواهیم ببینیم مردم در جامعه از زبان چه تلقی دارند و این را در فیلم کوتاه از ۳۰ ثانیه تا ۱۵ دقیقه تهیه کرده و یا در عکس منعکس کنند و آثار را ارائه دهند. و البته سپس در فاز پسا فستیوال تحلیل می‌کنیم که مردم چه گفته‌اند و شاید از آن نظریه‌هایی جدید بیرون بیاید. ما مردم را به خلاقیت برای حضور در جشنواره فرا می‌خوانیم که خودشان از آنچه که ظاهراً مسئله نیست مسئله بسازند و پاسخی برای آن ساخته و آثار ارائه کنند.

وی افزود: نکته مهم در این جشنواره این است که صرفاً یک پروتکل افتتاحیه و اختتامیه نیست که به برخی از آثار جوایز داده شود و تمام شود بلکه بعد از جشنواره کار ما شروع می‌شود و تحلیل فیلم‌ها و عکس‌ها و حضور مردم در این جشنواره اطلاعاتی به ما می‌دهد که بعداً در شکل دوره‌ها، کارگاه‌ها و شماره‌هایی از مجلات خود بازتاب داده و باز تولید می‌کنیم.

وی در پایان گفت محورهای این جشنواره برای ارائه آثار در ۱۰ آیتم دسته‌بندی شده است و ۱۲ نفر هیئت داور، تلفیقی از زبانی‌ها و هنری‌ها را خواهیم داشت که البته سه داور افتخاری نیز از انجمن کارگردانی سینمای مستند نیز حضور خواهند داشت.

خانم گلاره نصیری نیز در ادامه نشست برای اطلاع مردم از برگزاری جشنواره گفت: ما در فضاهای آموزشی قشر وسیعی از اساتید را داریم و دانشجویانی نیز داریم که علاقمند به حضور به این گونه پروژه‌ها هستند و از وجود آنها برای اطلاع رسانی استفاده شده است. همچنین کمپین‌هایی برای اطلاع رسانی و اطلاع به دیگران شکل گرفته است. در بحث سوشال مدیا مکرر از سمت سفیر و سمت مرکز مطالعات، اطلاع رسانی این موضوع صورت می‌گیرد. که مردم در چه مضامینی می‌تواند آثار داشته باشند و در چه حوزه‌هایی می‌توانند کار ارائه دهند و نحوه ارسال آثار چگونه می‌باشد که راحت‌تر بتوانند آثار خود را ارائه دهند. از طرفی در همه شعب آموزشی سفیر نیز در خدمت هموطنان بوده و برای پاسخگویی و راهنمایی آنها این شعب فعال می‌باشند و مردم می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

خانم نصیری ادامه داد: شرکت کنندگان می‌توانند با کمترین تجهیزات و ابزارآلات ابتدایی آثار خود را تهیه کرده و آنها را ارائه کنند و آخرین مهلت ارسال آثار ۱۰ آبان بوده و ۲۵ آبان زمان برگزاری جشنواره می‌باشد. و البته باید تاکید کنم برای شرکت کنندگان این امکان فراهم می‌شود که آثار آنها دیده شود. با این کار کمی از فضای آکادمیک فاصله گرفته شده و باید دید که در جامعه چه اتفاقی می‌افتد.

وی در خصوص انتخاب آثار برتر و جوایز و تاثیرات آن گفت: از شرکت کنندگان سه نفر به عنوان برترین آثار در بخش فیلم و سه نفر در بخش عکس انتخاب خواهند شد و تندیس، جوایز نقدی و غیرنقدی دریافت خواهند کرد و البته پیامدهای مثبتی برای آنها در موسسه سفیر و دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت و به مجموعه‌های مختلف معرفی خواهند شد.

http://tejaratava.ir/?p=147889

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰