• امروز : سه شنبه - ۱۰ مهر - ۱۴۰۳
0

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران / منطقه آزاد ماکو شاهراه ترانزیت بین الملل

  • کد خبر : 147415
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
رشد ۵۰ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران / منطقه آزاد ماکو شاهراه ترانزیت بین الملل
بنابه گزارش روزنامه ایران، ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری با رشد ۵۰ درصدی به ۱۱.۵ میلیون تن رسیده است که در این میان نقش منطقه آزاد ماکو و گمرکات بازرگان و پلدشت را نباید نادیده گرفت.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، این منطقه واقع در آذربایجان غربی که در شاهراه ارتباطی ایران با ترکیه، منطقه قفقاز و اروپا قرار دارد، دارای ظرفیت لجستیکی قابل توجهی است که با توجه به قابلیت های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به بارانداز ارتباطی آسیای دور با اروپا می باشد.
به گفته مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو بیش از ۱۵ هزار دستگاه کامیون در ۶ ماه نخست سال جاری در این منطقه تخلیه و بارگیری شده است.

بنابر این گزارش ۶۶ درصد از حجم ترانزیت خارجی از مسیر ایران در نیمه اول سال  از مبدا ۳ گمرک پرویزخان، شهیدرجایی و گمرک باشماق بوده است.

گمرکات بازرگان، پیرانشهر، بیله‌سوار، جلفا، آستارا و لطف‌آباد از دیگر گمرکاتی بودند که در ۶ ماهه امسال بیشترین حجم ترانزیت خارجی از مسیر ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین در نیمه اول سال جاری به میزان ۱۸۴ هزار ۷۸۲ تن کالا از گمرک پلدشت به مقصد کشورهای آسیای میانه ترانزیت شده است که این رقم نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۱۲۸ درصد افزایش‌یافته است.

به گفته رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ،  صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه‌داد: ارزش صادرات به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این مدت ۷۴۸ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۶ درصد همراه بوده است.

به گزارش ایرنا، در ۶ ماهه سال‌جاری بیش از ۴۰۴ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹.۳ میلیون تن کالا از قلمرو کشور ترانزیت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۶۱ درصدی دارد و تناژ ترانزیت کالا در ۶ ماهه امسال برابر با میزان کالای ترانزیت‌شده جاده‌ای از قلمرو کشور در کل سال ۱۴۰۱ است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵.۷۸ میلیون تن کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از قلمرو کشور ترانزیت شده است.

http://tejaratava.ir/?p=147415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰