• امروز : یکشنبه - ۴ شهریور - ۱۴۰۳
2

دست‌یابی به دانش فنی پایش سلامت سازه‌ها در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 142329
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
دست‌یابی به دانش فنی پایش سلامت سازه‌ها در فولاد مبارکه
برای نخستین بار در فولاد مبارکه، با تشکیل کارگروهی متشکل از قسمت طراحی ساختمان واحد مهندسی کارخانه و شرکت مشاور کوشه‌سازان مانا، عضو پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دانش پایش سلامت سازه‌ها در پروژه مقاوم‌سازی، بازسازی و ترمیم سازه‌های بتنی تونل‌ها و زیرزمین‌های برق و سیالات اویل سیلر واحد نورد گرم بومی‌سازی شد.

مهدی عسگری سیاهبومی، کارشناس طراحی و مهندسی واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه و مسئول این پروژه گفت: فرایند بومی‌سازی دانش پایش سلامت سازه‌های خط تولید نورد گرم طی ارسال درخواست خدمات طراحی شماره ۱۱۸۸۷ واحد نورد گرم از سال ۱۴۰۰ آغاز و با پیشنهاد اولویت سرمایه‌گذاری شماره ۱۰۱۹ در سال ۱۴۰۱ وارد مرحله ارزیابی، انتخاب دانش و ارائه راهکارهای علمی مقاوم‌سازی شد.

وی در تشریح این پروژه گفت: با تشکیل کارگروهی از قسمت طراحی ساختمان واحد مهندسی کارخانه و شرکت مانا، عضو پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، برای اولین بار در فولاد مبارکه از این دانش در مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی ناحیه نورد گرم استفاده می‌شود.

به گفته عسگری، سازه‌های بتنی زیر خط تولید نورد گرم با توجه به داشتن عمر نسبتاً طولانی در شرایط افزایش ظرفیت، اعمال بارهای دینامیکی و شرایط محیطی مانند وجود رطوبت و بخار آب خصوصاً در قسمت تونل اویل سیلر دچار آسیب‌های شدید شده بود. در بخش زیرین خط تولید نورد گرم، سازه‌های زیرزمینی شامل تونل‌های تأسیسات، کانال‌های انتقال آب و چندین دستگاه پله بتنی وجود دارد که بر اثر شرایط محیطی سخت طی سال‌های گذشته دچار آسیب‌های شدید سازه‌ای شده بود و مشاهدات نشان می‌داد عرض ترک در سازه‌های بتنی در بسیاری از ستون‌ها، تیرها و دیواره‌ها خارج از محدوده میزان مجاز و بیش‌تر از ۴ میلی‌متر است. در نقاط زیادی آرماتورهای سازه به حدی دچار خوردگی گردیده که در بعضی نقاط کاملاً پودر شده و عملاً آرماتوری در باربری سازه مشارکت نمی‌کند. کاور بتن در نقاطی از دیواره‌ها و ستون‌ها جدا شده و هسته بتن و آرماتورهای آن در معرض آسیب بیشتر قرار گرفته‌اند.

کارشناس طراحی و مهندسی واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: پایش سلامت سازه‌ها از مسائل روز علمی رشته عمران در دنیاست. دست‌یابی به این دانش و فراهم نمودن تجهیزات موردنیاز آن یکی از چالش‌های پیش رو در برابر این تکنولوژی در کشور بوده است. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه اعمال‌شده علیه کشورمان، محدودیت‌های تبادلات مالی و افزایش قیمت ارز، محدودیت‌ها و چالش‌هایی را در زمینه واردات تجهیزات و نرم‌افزارهای موردنیاز، ایجاد کرده است. به همین دلیل بومی‌سازی این تکنولوژی (دانش) روز دنیا با در نظر گرفتن نیازهای داخلی، مورد توجه قرار گرفت.

مسئول پروژه مقاوم‌سازی، بازسازی و ترمیم سازه‌های بتنی تونل‌ها و زیرزمین‌های برق و سیالات اویل سیلر واحد نورد گرم تأکید کرد: بومی‌سازی تکنولوژی یا دانش پایش سلامت سازه‌ها با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های علمی، تجهیزاتی و نرم‌افزاری آن، برایند انجام کار گروهی و دانش‌بنیان چندساله بوده است. در این زمینه متخصصانی از رشته‌های سازه (عمران)، الکترونیک، مکاترونیک و کامپیوتر در کنار یکدیگر به انجام تحقیقات، بررسی مقالات علمی متعدد، طراحی و ساخت تجهیزات موردنیاز شامل دستگاه داده‌بردار دینامیک، سنسورهای ارتعاش‌سنج با دقت موردنیاز و تهیه نرم‌افزار جهت داده‌برداری و پردازش‌های اولیه و ثانویه تحلیل داده‌ها پرداختند.

 وی افزود: پایش سلامت سازه در این پروژه قبل و بعد از مقاوم‌سازی سازه‌ها انجام و نتایج، مقایسه می‌شوند. تیم تخصصی پس از طی مراحل مطالعات، طراحی، ساخت و استفاده از تجهیزات و نرم‌افزار موردنیاز، مفتخر است برای اولین بار در فولاد مبارکه با استفاده از زیرساخت‌های فراهم‌شده، از تکنولوژی پایش سلامت سازه‌ها، جهت افزایش بهره‌وری پروژه مقاوم‌سازی سازه‌های زیرزمینی نورد گرم استفاده کند.

عسگری با بیان اینکه پروژه مقاوم‌سازی، بازسازی و ترمیم سازه‌های بتنی تونل‌ها و زیرزمین‌های برق و سیالات اویل سیلر نورد گرم طی قرارداد شماره ۴۸۵۶۶۰۸۵ در حال اجراست، ادامه داد: مدت‌زمان ضمانت (گارانتی) آن ۴۰ ماه از تحویل موقت پروژه است.

کارشناس طراحی و مهندسی واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه گفت: با عنایت به گذشت بیش از ۳۰ سال از احداث مجتمع فولاد مبارکه و بیم از روبه‌زوال رفتن سازه‌ها در اثر شرایط محیطی امید است با توسعه این فعالیت در سایر نواحی، بتوان در افزایش کیفیت نگهداری از سازه‌ها و هدفمندسازی هزینه‌های تعمیراتی ایفای نقش کرد و از وقوع مخاطرات و حوادث ناشی از عدم تشخیص آسیب‌های سازه‌ای جلوگیری نمود.

وی در پایان از مساعدت مدیریت‌های مهندسی کارخانه، نورد گرم، اجرای پروژه‌های نورد گرم به‌عنوان نظارت عالی، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه به‌عنوان دستگاه نظارت و همکاری کارکنان و کارشناسان واحدهای قراردادهای خرید و بازرسی فنی قدردانی کرد.

http://tejaratava.ir/?p=142329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰