• امروز : یکشنبه - ۴ شهریور - ۱۴۰۳
1
به همت واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه و با همکاری ایریسا پرایم انجام شد؛

برگزاری رویداد تجربه‌محور هوش مصنوعی در صنعت فولاد

  • کد خبر : 142326
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
برگزاری رویداد تجربه‌محور هوش مصنوعی در صنعت فولاد
رویداد تجربه‌محور هوش مصنوعی در صنعت فولاد و پروژه‌های مرتبط،۲۹ مردادماه ۱۴۰۳، به همت واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه و با همکاری ایریسا پرایم و با حضور جمعی از متخصصان و بهره‌برداران این حوزه در مجموعه فرهنگی - ورزشی فردوس فولاد مبارکه برگزار شد.

در این رویداد تجربه‌محور که جنبه آموزشی نیز داشت، محمدرضا شریفی، مدیر مهندسی کارخانه فولاد مبارکه، در بیاناتی استفاده از هوش مصنوعی و اثرگذاری آن در پروژه‌های فولادی را در دو حوزه کلی تحویل دادنی‌ها و مدیریت پروژه تشریح کرد و گفت: این فناوری می‌تواند در بهبود زمان‌بندی، کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر منابع نقش مؤثری ایفا کند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل داده‌های پروژه‌های قبلی و پیش‌بینی مشکلات احتمالی، به بهینه‌سازی زمان‌بندی و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. این امر به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی و مدیریت ریسک‌های مختلف در پروژه‌های صنعتی کمک کند، افزود: با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی، می‌توان ریسک‌های مالی، فنی و زمانی را پیش‌بینی و راهکارهایی برای کاهش آن‌ها ارائه کرد.

شریفی خاطرنشان کرد: کاربرد هوش مصنوعی در پروژه‌های بزرگ صنعتی، در زمینه مدیریت منابع انسانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد کارکنان، نیازهای آموزشی و توسعه‌ای آن‌ها را شناسایی کند و برنامه‌های مناسبی برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری ارائه دهد.

ترویج مفهوم هوش مصنوعی در بدنه متخصصان فولاد مبارکه از اهداف این رویداد است

در ادامه این رویداد، میلاد حلاجیان، مدیر توسعه فناوری، نوآوری و گسترش مشارکت‌های ایریسا (ایریسا پرایم) نیز اظهار کرد: هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور سهم بسزایی در ارتقای کارایی فرایندهای صنایع معدنی و فولادی دارد و ترویج مفهوم هوش مصنوعی در بدنه متخصصان فولاد مبارکه از اهداف این رویداد است.

وی ادامه داد: در واقع متخصصان فولاد مبارکه با شناخت بیشتر از این حوزه، می‌توانند در چاره‌جویی برای بهبود فرایندها و سیستم‌ها، هوش مصنوعی را به‌عنوان ابزار مدنظر داشته باشند.

حلاجیان معتقد است با توجه به رویکردهای واحد تحول دیجیتال فولاد مبارکه، این مجموعه می‌تواند متولی به‌کارگیری این فناوری‌های نوظهور باشد؛ ازاین‌رو شناخت بیشتر این فناوری‌ها در بدنه فولاد مبارکه تعریف و اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های پیش‌رو را تسهیل خواهد کرد.

پس از آن، فرزانه طاهری، رئیس هوش مصنوعی و علم داده شرکت ایریسا نیز مطالبی در خصوص کارکردهای هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف فولاد مبارکه و همچنین مباحثی در خصوص اینکه چگونه می‌توان به کمک هوش مصنوعی عملکرد بهتری در بخش‌های مختلف داشت ارائه کرد.

در ادامه، نوید ضیایی از دانشجویان و کارشناسان حوزه هوش مصنوعی به ارائه تکنیک‌های هوش مصنوعی پرداخت و هادی ویسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با عنوان «گفت‌وگو با ماشین‌ها، انقلاب مدل زبانی بزرگ» در خصوص کارکردهای هوش مصنوعی مطالبی ارائه کرد.

صنعت فولاد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به مزایای فراوانی دست یابد

جواد ابراهیم‌نژاد کارشناس طراحی برق، اتوماسیون، الکترونیک، مخابرات واحد مهندسی کارخانه فولاد مبارکه نیز در این باره گفت: هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوین و تحول‌آفرین، در سال‌های اخیر نقش برجسته‌ای در صنایع مختلف ایفا کرده است. صنعت فولاد به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی هر کشور، از جمله صنایعی است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به مزایای فراوانی دست یابد. هوش مصنوعی به‌دلیل توانایی در پردازش و تحلیل داده‌های بزرگ، می‌تواند به بهبود چشمگیر در فرایندهای تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع فولاد منجر شود. این فناوری با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته می‌تواند به پیش‌بینی دقیق‌تر نیازها، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و کاهش ضایعات کمک کند. بهینه‌سازی فرایندهای تولید به کمک تحلیل داده‌های آن، می‌تواند به شناسایی گلوگاه‌ها و ارائه راهکارهای بهینه برای کاهش زمان تولید و افزایش کیفیت محصولات کمک کند. سیستم‌های هوش مصنوعی با تجزیه‌وتحلیل الگوهای مصرف انرژی و شناسایی نقاط ضعف، می‌توانند راهکارهایی برای بهبود کارایی انرژی و کاهش مصرف ارائه دهند. هوش مصنوعی از طریق سیستم‌های بینایی ماشین و تحلیل داده‌ها می‌تواند به کنترل کیفیت دقیق‌تر محصولات فولادی کمک کند. این فناوری قادر است عیوب سطحی و داخلی محصولات را شناسایی و از ورود محصولات معیوب به بازار جلوگیری کند. توسعه و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوش مصنوعی باید به‌عنوان یک استراتژی اصلی در صنعت فولاد موردتوجه قرار گیرد تا این صنعت بتواند همگام با تغییرات تکنولوژیکی، به سمت آینده‌ای پایدارتر و کارآمدتر حرکت کند.

وی در خاتمه از مدیرعامل، معاونان، مدیران و کلیه کارکنان قسمت‌های ذی‌ربط که همواره از فناوری‌های جدید در راستای دست‌یابی به مزایای رقابتی و تقویت جایگاه فولاد مبارکه در بازارهای جهانی حمایت نموده‌اند و همچنین از همه همکاران فولاد مبارکه و شرکت ایریسا در برگزاری این رویداد، تشکر و قدردانی کرد.

http://tejaratava.ir/?p=142326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰